Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1632 ggr
Vilsen M.S
2016-03-06 09:28

Hur länge kan detta hålla på?

I morgon var det precis en vecka sedan jag höjde dosen på Ritalin, och jag har fortfarande jobbiga biverkningar. Igår förmiddag blev jag så fruktansvärt trött och senare hade jag extrem ångest och var väldigt lättretlig. Hela familjen drabbades och vi blev osams, det var som en mardröm! Nu när jag skriver det här inlägget har jag en otäck hjärtklappning det känns obehagligt. Jag hade det igår också men det gick över efter en stund. Nu funderar jag är det någon som vet när dessa biverkningar kan gå över? Det är så extremt irriterande att känna så här, det är så jobbigt!😕

Annons:
diamantletaren
2016-03-06 21:12
#1

Jo, och du är inne i Metylfenidatmörkret verkar det som. Troligen kommer du att må betydligt bättre då du får Elvanse, eller Attentin istället. Det finns ett ljus i tunneln, men du måste berätta att du inte mår bra av den där medicinen! Lycka till

NeuroJajje
2016-03-07 11:54
#2

jag kände likadant av Ritalin, pratade med läkaren om det och fick prova Concerta istället som jag nu mår mycket bättre utav.

Sajtvärd på traning.ifokus.se/

Splatter
2016-03-07 12:16
#3

Om du har haft ångest sen du började med Ritalin så kommer det nog inte lägga sig alls, tyvärr. Jag fick också ångest på Ritalin, så jag bad att få byta till Medikinet som innehåller samma substans, men är av en annan tillverkare. Min ångest försvann faktiskt, så det kan vara värt att testa en annan tillverkare först. :) De som innehåller metylfenidat heter Concerta, Ritalin, Medikinet och Equasym.

Annars kanske det är bättre att byta till någon annan substans som Elvanse (lisdexamfetamin), Attentin (dexamfetamin) eller Intuniv (guanfacin).
Intuniv släpptes förra månaden och ingår inte i högkostnadsskyddet än så den är dyr, men den är inte en centralstimulerande som de andra läkemedlen. Kan användas i kombination med dem andra också, det är en alfa-blockerare som kan sänka ångesten. 🙂

Upp till toppen
Annons: