Annons:
Etikettnpf-och-psykisk-sjukdom
Läst 3013 ggr
Skrikan
2016-03-06 12:49

Förstöra jounal

Kan man få sin journal raderad från en mottagning? Jag har varit på en mottagning där jag blivit gravt felbehandlad och journalen är full av felaktigheter och förvrängningar av det jag sagt och upplevt. Det är helt vansinnigt.

Jag har fått behandling på en annan mottagning, där jag tagits på allvar, det jag sagt har inte förvrängts. Det är som att på första mottagningen har allt jag sagt vänts mot mig och jag har blivit framställd som något psykotiskt freak. Där har de gjort en bedömning utifrån mina upplevelser, det jag sagt och det min familj har berättat. Och de har inte lagt värderingar eller gjort bedömningar under samtalen utan jag har kunnat berätta och förklara och svara på frågor på ett strukturerat och ordnat sätt. Något som jag efterfrågat på den första mottagningen.

Jag har vid flera tillfällen blivit upprörd i kontakten med den första mottagningen eftersom de inte har förstått och bara velat ha sin egna uppfattning om saker och ting. Allt som varit svårt för mig har förminskats och förlöjligats, och när jag har bestridit deras uppfattning om mig har de noterat att jag är upprörd och överdriver…. Och när jag har läst min journal är den full av felaktiga saker och förvrängningar och saker som inte ens är sanna.

Det är tragiskt och jag blir jätteledsen av att läsa den smörjan och det gör ont att detta finns nedtecknat om mig när det är klart och tydligt felaktigt. Något som behandlingen på den andra mottagningen bevisat. Hur kan jag gå tillväga för att få journalen från första mottagningen raderad?

Annons:
Calcifer
2016-03-06 12:58
#1

Jag kan inte svara på din fråga men du får medlidande från mig. Det står i min journal att jag är alkoholist, pundare och hade "heroinfest" på halloween. Jag har visserligen haft en del problem med alkohol men jag är inte alkoholist och jag har aldrig rört droger och på halloween var jag ensam hemma och kollade på film. De vägrar rätta till den skiten också.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Farwuq
2016-03-06 16:03
#2

Nä, det blir nog inte lätt. Det som skrivs i journalen lär där förbli.
Direkta felaktigheter kan markeras med ett horisontellt streck. Hur länge journalerna arkiveras vet jag inte, men de bör finnas i regionarkivet till efter vederbörandes död. De är viktigt forskningsmaterial.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annielle
2016-03-06 18:15
#3

Usch har tyvärr hört om andra som har beskrivit liknande  sätt de blivit behandlade på och som står i deras journal. 😕

Jag har så vitt jag vet "bara" blivit väldigt illa behandlad av en läkare på vårdcentralen jag var på för något år sedan, begärde journalen sen och blev väldigt upprörd över felaktigheter och dumheter han hade skrivit där.

Kollade i alla fall upp vad man kan göra efter det, man kan få delar eller hela journaler raderade , läs om hur du gör här:

http://www.ivo.se/for-privatpersoner/ansokan-om-journalforstoring/

Skönt att höra att du går hos en vettig mottagning nu i allafall! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Skrikan
2016-03-06 18:52
#4

Nu har jag lugnat mig och läst igenom igen och markerat alla felaktigheter. Jag funderar på att gå vidare med det här (för det är ju helt sjukt) och göra en anmälan. De gör säkert samma sak mot andra! Och nu har jag ett utlåtande och en ordentlig utredning från en annan mottagning att luta mig tillbaka på. De hade ju så fel på det första stället. Om man anmäler detta hur stor är chansen att det gör någon skillnad? I mitt fall spelar det väl ingen roll, eftersom jag ändå fått en utredning utförd ordentligt med familjeintervju och allt som hör till på en annan mottagning. På första mottagningen intervjuade de bara mig, och jag fick frågor helt frånkopplade det jag velat utreda… Det finns ju ingen substans i den "utredning" de gjort på det första stället. Det kan väl inte vara omöjligt att bestrida detta och få rätt?

Är det någon här som gjort en anmälan och fått rätt? Vad kan man vänta sig av det? Jag vill bara se en förändring i vården så att fler inte hamnar i en ännu värre situation än jag.

Jag hade ju bara tur som kunde komma till en annan mottagning. Tänk de som blir fast på det första stället, eller bara förpassas i ett psykfallsfack utan hjälp. Jag tycker inte detta är okej alls, och jag vill att den här mottagningen ska veta det och att de ska rätta sig!

Kan man väga olika mottagningars bedömning mot varandra? Hur kan olika mottagningar göra så olika bedömningar?

BASE
2016-03-09 16:31
#5

Glad att du har en vettig mottagning att gå till och jag håller verkligen tummarna för dig att de på nya stället inte bara inser felaktigheter som skrivits om dig utan är med på att backa upp dig i de fel de andra skrivit.Det brukar finnas en vilja att inte blanda sig alltför mycket mot andra läkare utan gärna visar empati och kan säga jag förstår hur du känner sen blir det inte mer.Jag har spelat in speciella läkarbesök där jag visste saker skulle tas upp som kunde bli tex ord mot ord(låter kanske för misstänksamt men har mina anledningar)Men de har varit till viss hjälp över årens gång.Men som sagt jag håller tummarna och tårna för dig.:)

Leramani
2016-03-11 21:05
#6

Man har rätt att sekretessbelägg en journal. Oavsett anledning.  Du kan bestämma att ingen får läsa den.  Vänd dig till mottagningens huvudman,  t ex  sjukhus eller där de bestämmer över mottagningen ifråga.  Du får ett papper hem att fylla i och signera.  Det tar ett par tre veckor,  men sen är journalen spärrad för läsning.

De Lapsus Resurgam

Annons:
Annielle
2016-03-12 09:02
#7

#6 Det var något nytt! Men gud så bra att veta, det ska jag definitivt göra med mitt sista läkarbesök .

Tack för den informationen! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
2016-03-12 09:03
#8

6# Fast det kanske bara gäller en hel journal och inte ett inlägg?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Leramani
2016-03-12 09:53
#9

Ja. Det gäller hela journalen.  Inlägg tror jag inte går att spärra.

De Lapsus Resurgam

Annielle
2016-03-12 10:03
#10

Ok! typiskt! 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Farwuq
2016-03-12 15:36
#11

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/patientdatalagen/a.

Men all sekretess går att bryta om nöden så kräver.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Leramani
2016-03-12 19:32
#12

När det gått några månader,  och man har journal på ett annat ställe,  så upphör den tidigare journalen att intressera,  och då är risken att någon får bryta spärren väldigt liten.  Dessutom måste de informera personen först.

De Lapsus Resurgam

Farwuq
2016-03-12 19:35
#13

Det beror väl hur akut det bedöms. Journalen förvaras på ett arkiv och reglerna för utlämnande känner jag tyvärr inte till.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Leramani
2016-03-13 04:10
#14

Alla journaler är numera digitala.  Reglerna för utlämnande vid spärrning är att det måste gälla något allvarligt, risk för hälsan måste föreligga för att man ska få bryta spärren.  Och så måste man informera patienten om att man bryter spärren.

De Lapsus Resurgam

Farwuq
2016-03-13 05:13
#15

Att alla skulle vara digitala det tror jag inte på. Det finns hela magasin med journaler på Arkivcentrum Syd.
Informera? Det är inte alltid så lätt att informera en sjuk eller skadad patient.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Leramani
2016-03-13 11:10
#16

Privata mottagningar har väl kanske fortfarande pappersjournaler.  Men inte landstinget.  Jag har jobbat som läkarsekreterare,  så jag vet.   Om patienten är för dålig för att man ska kunna informera,  så kan man gå förbi det. Men det är ändå ett högt ställt krav på nödvändighet, för att få bryta en spärr.

De Lapsus Resurgam

Leramani
2016-03-13 11:12
#17

Arkiven slängs inte,  de ska bevaras.  Skånes alla pappersjournaler i landstinget,  har förts till ett regionalt arkiv.  Det är rätt länge sen.

De Lapsus Resurgam

Maria
2016-03-13 11:14
#18

Pappersjournaler arkiveras i stora arkiv. Jag har jobbat i perioder med att leta journaler i Stadsarkivet i Göteborg. Flera våningar ner i underjorden på Otterhällan.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
2016-03-13 12:00
#19

Nä gudskelov så "förstörs" inte några journaler medvetet. Det vore både synd och skam. Det som är skrivet är en guldgruva för framtida forskning.
Om jag inte missminner mig är det magasin 1 och magasin 5 som är fulla av journaler här i Lund.

Så jag hoppas vi är överens om att en journal kan beläggas med sekretess i olika grad, men INGET FÖRSTÖRS.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

RosaBurk
2016-03-13 22:16
#20

Det vore ju synd om man bedriver forskning på felaktiga journaler. Det är ju faktiskt katastrofalt om det är så. Då är det ju jätteviktigt att felaktiga journaler förstörs eller rättas!

Annons:
Farwuq
2016-03-14 07:49
#21

Man forskar på olika sätt. Ett sätt är att studera psykologi och psykiatri.
Då kan även felaktiga saker bli intressanta, att studera och att utröna varför patienten kom med osanning, vid ett givet tillfälle.

Rätta i en journal går.
När jag var student här i Lund på 70-talet, då sa man som så:
"Felaktigheter ska markeras med ett horisontalt streck över texten. Sen får man lägga till en rättelse som förklarar varför man gjorde det horisontella strecket. T.ex. om det framkommit att  det var ren lögn, etc. Texten får således inte göras oläsbar."

En journal förstörs inte, den ska finnas kvar i åtskilliga år efter personens död, digital som pappersversion. Bl.a. för att kunna spåra eventuella ärftliga sjukdomar över flera generationer. Gamla journaler är "guld" för de som forskar.

Jag kan inte Region Skånes regler - själv arbetar jag med statliga handlingar och digitala personregister i samma byggnadskomplex, och vi har mycket strikta regler för "gallring" - men normalt ska handlingarna bevaras för all framtid.

Om andra regler gäller numera för regionen, så får gärna sakkunnig fylla i och rätta.

_Grundregeln är att man ska tänka på vad man säger till sin doktor, det kan hänga med väldigt länge.
_

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Leramani
2016-03-14 10:21
#22

Reglerna är nationella och inte något regionerna kan leka själva med.  Spärrning av en journal har tillkommit i de nationella reglerna,  i och med de digitala journalerna,  för att patienten ska ha en möjlighet att bestämma vad andra läkare får läsa.  I synnerhet för de fall där man blivit ovänner med en läkare.  Annars kan det bli rättosäkert för patienten.  Möjligheten att häva spärren är endast vid livshotande situationer där informationen i journalen kan bli avgörande.  Detta upphör att gälla efter något år,  dsv det blir svårare att få bryta spärren.  Om möjligt ska patienten informeras.
Förstöra en journal,  går inte.   Att göra korrigeringar går,  med överstrykning men då ska det vara bevisat felaktigheter i journalen.

Detta gäller i Sverige.

De Lapsus Resurgam

Annielle
2016-03-14 14:31
#23

Vad menar du med bevisat felaktigheter?

Min förra läkare skrev en massa felaktigheter/saker han fått för sig som inte var sant som att jag skulle ha sökt hjälp på andra vårdcentraler medan jag hört till den jag gör nu, dessutom förminskade han allvaret i varför jag sökte hjälp hos honom oerhört mycket och skrev att jag var psykiskt sjuk (vad för typ av psykisk sjukdom framgick inte, hade jag dock gärna velat veta…) vilket jag heller inte är.

Har varit med om mycket skit i livet och mår inte bra, men det är inte samma sak som det grövre psykiskt sjuk (min psykiatrikontakt blev också arg över detta)

Vissa saker är ju ord mot ord liksom…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: