Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2212 ggr
Snuttefia
2016-03-07 20:14

Från Concerta till detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kort sagt skulle jag hämta ut min Concerta och fick detta i stället. Det skulle tydligen gå bra att byta utan att tala med en läkare. Det är alltså exakt samma som Concerta men ett annat namn bara tydligen.
Någon mer som vart med om detta?

M.V.H Snuttefia

Annons:
Leramani
2016-03-07 20:20
#1

Concerta = metylfenidate.

De Lapsus Resurgam

Honestyisdead
2016-03-07 20:21
#2

Om du kollar bland trådarna hittar du minst en om det. 

Men egentligen borde du inte läsa utan känna efter själv. Det ska vara samma eftersom dom inte får byta ut mot annat än likvärdigt läkemedel.

Snuttefia
2016-03-07 20:24
#3

Har ni vart med om det? :)

M.V.H Snuttefia

AilyAdams
2016-03-07 20:35
#4

#3 Att de bytt till annat fabrikat? Många gånger. Jag undrar om de inte är skyldiga att informera om billigare, likvärdig produkt på apoteket. Jag tror det är något sådant.

 **************************
Heter det De eller Dem?

[tk1971]
2016-03-07 20:37
#5

Både Concerta och Methylphenidate har samma typ av beredning: 22% absorberas direkt, 78% under ca 12 timmar.

Sen finns det andra slags beredningar av samma ämne, t.ex. depotkapslarna av Ritalina där 50% absorberas direkt och 50% under ca 5-7 timmar.

Vad man får beror ju till stor del på när på dygnet man behöver vara som mest alert och hur länge man vill ha effekt.

Snuttefia
2016-03-07 20:38
#6

#4 jag har sett att det inte alls är sant att det är exakt samma sak. Vissa märker skillnad…

M.V.H Snuttefia

Annons:
AilyAdams
2016-03-07 20:47
#7

#6 Det vet jag ingenting om. Allt jag har fått annat fabrikat har varit exakt samma innehåll.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Lona
2016-03-11 17:48
#8

Apoteken har lite lustiga krav från regeringen/Läkemedelsverket(? I vilket fall så är det inte apoteken som bestänner detta) om vilket likvärdigt preparat spm skall lämnas ut. Priserna varierar också rejält från månad till månad och det är skitsnärjigt med utbyten. I vilket fall, helt lika läkemedel får bytas ut utan kontakt med läkaren, utom när det gäller vissa epilepsimediciner. Om man av någon anledning absolut inte kan tänka sig att byta så måste läkaren skriva det på receptet.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Cochon
2016-03-12 09:44
#9

De flesta märker ingen skillnad. Denna medicinen och Concerta har samma aktiva substans, och det räcker för dem flesta. Detta kan väll likställas med att du fick en Estrellachipspåse denna gången, trots att läkaren sa att du skulle köpa OLW-chips, haha.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Leramani
2016-03-12 09:56
#10

Det är nog mer korrekt att hon får kranvatten ifrån Svenssons kök i ett grönt glas med Svensson skrivet på,  istället för kranvatten ifrån Jonssons kök i ett blått glas.

De Lapsus Resurgam

Upp till toppen
Annons: