Annons:
Etikettadhd-add
Läst 6008 ggr
Anonym
Anonym
3/21/16, 12:45 PM

För-nackdelar med diagnos

Hej!

Jag har under en längre tid misstänkt att jag har något problem(bokstavskombination?). Jag klarade skolgången nätt och jämt men har alltid känt att det varit svårt att plugga och lära mig nya saker. Jag tappar lätt tålamodet och tänker på andra saker som är lättare.

Som det ser ut idag så studerar på universitet och även körteori(eller försöker i alla fall) Men det är lättare sagt än gjort. All information bara snurrar runt i huvudet och blir bara frustrerad och resulterar i att jag gör annat. Att minnet inte är som det borde underlättar knappast situationen. Jag glömmer lätt saker.

Jag har alltid varit en lugn person som håller allt inom mig. Även om jag kan se cool lugn ut på utsidan är det långt ifrån sanningen. Det är kaos i kroppen och jag är ofta stressad och orolig.

Jag har försökt att ta upp detta med min förälder men den tycker inte att jag borde göra en utredning av eventuellt någon diagnos. Därför är jag lite nyfiken på eventuella för och nackdelar med en utredning av detta?

Annons:
Honestyisdead
3/21/16, 12:49 PM
#1

Fördelar är ju att man kan få rätt hjälp. Enda nackdelen jag kan se är att det kan bli svårare att ta Körkort.

Anonym
Anonym
3/21/16, 12:52 PM
#2

Säger samma som #1, det blir svårare att få Körkort. När jag skulle ta Körkort ville psyket utreda mig för ADHD men en annan kontaktperson jag hade sa att jag borde vänta med det (eftersom jag inte led av det, det utgjorde ingen fara för mig själv eller i trafiken) för annars blir det skitsvårt att få Körkort.

AnnaFagerell
3/21/16, 12:52 PM
#3

Om det är Dyslexi du funderar över så är det bara positivt med diagnos

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Honestyisdead
3/21/16, 12:55 PM
#4

#3 Vad får dig att tro det handlar om det? Jag ser ingenting som antyder eller visar på någon Dyslexi.

Anonym
Anonym
3/21/16, 12:55 PM
#5

#1 Det är lite de diskussionerna jag haft med min förälder att det kan bli svårare med Körkort. Det är lite därför min förälder inte vill att jag ska göra en utredning. Dock blir jag så frustrerad över att mina körlektioner inte går så bra som de borde. Visst att alla inte kan lära sig lika fort. Men det är väldigt blandat hur lektionerna går. Därför började jag fundera över om det är andra saker som ligger och stör och är orsaken till detta.

Gäller det alla diagnoser?

Anonym
Anonym
3/21/16, 12:59 PM
#6

#3 Nej det handlar inte om Dyslexi kan både stava och läsa. Dessutom läser jag en hel del böcker (älskar att läsa).

Annons:
Honestyisdead
3/21/16, 1:03 PM
#7

#5 ADHD, Aspergers och autism är diagnoser som jag känner folk som har som skapat problem. En del fick aldrig tillstånd pga ADHD eftersom utredningen visade på extrema koncentrationssvårogheter. Någon med AS fick avslag mer än fem gånger till dom drog in en försvarare eller hur det var. Så det tog flera år innan han fick tillstånd att ens övningsköra.

Anonym
Anonym
3/21/16, 1:09 PM
#8

#7 Jag har tillstånd att övningsköra och har övningskört både hemma och på körskola. Kan det ändå bli problem? Menar de har ju sett att jag kan köra.

Honestyisdead
3/21/16, 1:10 PM
#9

#8 Du måste meddela om diagnos. Det är inte körskolan utan vägverket som beslutar.

Anonym
Anonym
3/21/16, 1:14 PM
#10

#9 På det viset! Då kanske det är bäst att avvakta med en utredning.

Niklas
3/21/16, 1:31 PM
#11

#5: Frågan är om man vill ha Körkort om man vet att läkare anser att det är olämpligt. Det är inte alla med diagnoser som anses olämpliga. Tänk om något händer och man vet att man inte borde ha haft Körkort.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Honestyisdead
3/21/16, 1:37 PM
#12

#11 Precis.

AnnaFagerell
3/21/16, 5:02 PM
#13

Känner en med autism som har Körkort men får bara köra automat. Tycker man att man skulle bli hjälpt av diagnos tycker jag man ska sträva efter det. Du kan söka hjälp själv genom skolsköterskan

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Ika73
3/22/16, 10:45 AM
#14

Om det visar sig att du har exempelvis ADHD, så kan resten av ditt liv kan mycket väl bli bättre om du får hjälp..

Jag försökte ta Körkort samtidigt som jag gjorde masssa annat, det gick inte så bra. Jag rasade ihop lite och insåg att en stor sak i taget är vad jag kan ha på gång. med den insikten la jag Körkort åt sidan tills jag kunde sticka iväg och göra det mer intensivt.  fram tills dess behövde inte heller körkortet störa resten av livet.

Detta var innan diagnos, jag förstår att det var kanske bra att jag fixade det innan.

Så mitt råd - gör en sak i taget!! Se efter en lämplig tid att fixa körkortet och låt det vila tills dess. Misstänker du ADHD så har du förmodligen stor hjälp av att strukturera ditt liv så det passar dig.  Att äta ordentligt har också hjälpt mig mycket innan diagnos och medicin som jag nu är väldigt tacksam över.

Starta också en utredning (denna kan komma att ta tid),

Anonym
Anonym
3/22/16, 1:40 PM
#15

Tack för alla era kommentarer. 🙂

#14 Problemet med körkortet är att det inte är jag som betalar och framför allt de inte riktigt har någon förståelse för mina problem. Enligt dem går det så bra och jag skulle bara kunna göra en uppkörning och klara den. Riktigt så är det inte.

Har försökt tidigare och gav upp och nu ville jag verkligen ha körkortet. Enligt de som betalar får jag inte ge upp nu. Men samtidigt känns det lite som att jag har kört fast. lektionerna går ganska blandat och jag blir både ledsen och frustrerad. Då det gått väldigt mycket upp och ner har jag fått förslag på att köra automat. Dock tyckte de i min omgivning att det var helt onödigt. Självklart har jag inte bara lyssnat på andra utan funderat själv med.

Att ta det intensivt var min tanke från början men för mig blev det för mycket och ta in på en gång. sedan spelar det säkert även roll vart man gör en intensivkurs.

Vart kan jag vända mig för att göra en utredning?

Niklas
3/22/16, 5:01 PM
#16

#15: Börja med vårdcentralen om du inte har någon annan vårdkontakt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ananse
3/23/16, 11:06 AM
#17

Jag var självdiagnosticerad sen tio år tillbaka och hade hittat en del sätt att göra tillvaron enklare. Diagnosen blev alltså ingen aha-upplevelse för mig, däremot verkar medicineringen göra tillvaron enklare.

Beträffande körkort: Jag tror inte 'vi' kör sämre än andra. Representationen i olycksstatistiken kan möjligen i viss mån skyllas att vi ofta kör mer än genomsnittet. Det är inte alls säkert att  svårigheter med koncentration  och/eller impulskontroll är ett problem i den givna situationen. Det stora problemet är nog ofta själva utbildningen. Vanlig pedagogik fungerar inte alltid för en hjärna med dåligt koncepttänkande.

Min personliga åsikt: Vissa personer ska inte köra bil. Jag ser säkert tio om dan, antar att dom flesta av dom har normala exekutiva funktioner. Om du är en olämplig förare kommer det att märkas under utbildningen, jag tycker inte att en läkare ska avgöra det. Jag skulle ta körkortet först och påbörja utredningen när det är klart.

gunillapower
3/24/16, 2:58 PM
#18

Nu vet jag inte om du är överaktiv och har dålig inpulskontroll. Men om det största problemet i ditt fall är koncentrationen, kan jag tänka mig att en diagnos kan vara en fördel. Jag har hela livet kämpat med skolan och har nätt o jämt klarat mig fram till gymnasiet. Där tog det stopp. Påbörjat utbildning 5 ggr och Körkort kanske 8. När jag fick diagnosen ADD och även medicin kunde jag för fösta gången fokusera.utboldningen är genomförd körkortet är nästa mål. Om du får diagnos har du psykiatrin bakom som kan intyga att du inte är trafikfarlig om du nu inte är det. Men med tanke på att du hankar dig fram på universitet känns inte risken överhängande för en grov funktionsnedsättning. För mig har diagnosen enbart varit positiv då jag fått mer förståelse för varför jag är som jag är och kunnat anpassa mig

Upp till toppen
Annons: