Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1527 ggr
gunillapower
3/30/16, 6:05 PM

Motsatta aktivitetsnivåer

Utreder min son för ADHD. Själv har jag ADD. Vi är som ni säkert förstår varandras motsatser vad gäller aktivitetsnivå. hoppas få kontakt med någon som har erfarenhet av detta eller som vill utbyta tips och erfarenheter.

Annons:
ADHDharjag
3/30/16, 9:52 PM
#1

Brukar vara så att man är överaktiv som liten och när man blir vuxen är det relativt vanligt att ADHD blir ADD dvs att hyperaktiviteten försvinner men man har fortfarande problem att hålla fokus och ha struktur.

Honestyisdead
3/31/16, 1:33 AM
#2

Hur visar sig motsatsen i vardagen?

gunillapower
4/1/16, 1:43 PM
#3

problem i vardagen kan t.ex. vara att min son studsar mellan aktiviteter snabbare än jag hinner knäppa med fingrarna. Jag kan omöjligt hänga med i hans tempo. Allt blir bara till en storm i mitt huvud. När jag väl tagit mig samman o börjar med något t.ex städning blir jag avbruten av sonen och kan omöjligt fästa uppmärksamheten till städningen igen. Hoppas svaret var begripligt:)

Ananse
4/2/16, 12:30 AM
#4

Ja det var begripligt. Dom här problemen med aktivitetsreglering som kommer med dåliga exekutiva funktioner kan ju ta sig väldigt skiftande uttryck.

Men fan vilken begreppsförvirring det har blivit runt dom här olika beteckningarna… Liksom att man i Sverige använder både den gamla diagnosen ADD parallellt med den nya ADHD och med olika betydelser. H i ADHD kan stå för Hyper såväl som Hypo. Över- respektive Underaktiv alltså. Innefattar alltså båda ytterligheterna. Så talar man som sagt om ADD som en separat grej. Det kan ju inte rimligtvis handla om Underaktivitet eftersom det ryms i ADHD-begreppet, så vad är det då? 'Ren' uppmärksamhetsstörning får man anta, helt utan problem med aktivitetsreglering. Ärligt talat… Hur ofta råkar man på nån som har en ren uppmärksamhetsstörning? Ingen av dom personer jag träffat som har diagnosen ADD anser sig ha normal förmåga till aktivitetsreglering.

Vad mig själv beträffar så har jag inte nåt direkt problem med just hyperaktivitet, snarare det motsatta. Mitt naturliga tillstånd är total passivitet, även om jag i nån mån utvecklat hyperaktivitet nu bortåt medelåldern. Som ett sätt att alls få nånting gjort. Men min diagnos är kort och gott ADHD såsom det heter i DSM 5. Och det köper jag.

Störningen eller vad vi ska kalla den handlar inte om uppmärksamhet och hyperaktivitet. Eller hypoaktivitet för den delen. Den handlar om exekutiva funktioner, exempelvis att skjuta upp behovstillfredsställelse och hålla tillbaka automatiskt agerande (förknippar jag med det vi kallar hyperaktivitet) eller förmågan att ta initiativ och motivera sig (d v s så kallad hypoaktivitet som jag ser det).

I praktiken är det väl ofta så enkelt som att vi väljer sånt som är roligt och väljer bort sånt som är tråkigt. Normalt folk kan väl i regel ha lite mer disciplin - och anses just därför vara typ… normala.

Tourette_Mannen
4/2/16, 6:38 AM
#5

#4 Jag håller med att det är rörigt med begreppen vad som ska klassas som ADD och ADHD numera. Personligen skulle jag vilja se att man införde ett ADHD-spektrum precis som man har gjort med autism. Fast det kanske redan finns idag.

När jag tänker ADHD så tänker jag på en person som är utåtagerande, syns och hörs mycket, missbruk, startar mycket men avslutar sällan, jagar kickar, kastar sig in i nya förhållanden, aggressionsproblem, dålig på att förstå andras känslor.

Honestyisdead
4/2/16, 7:37 AM
#6

#3 Absolut begripligt.  Och svårt att ge råd till.

Jag tänker rutiner, uppgifter,  fritidsaktiviteter. Och sedan förhoppningsvis diagnos och medicinering. 

Känner du att det är för jobbigt kan du få hjälp i form av avlastning från socialtjänsten tror jag. Att någon kommer och hjälper till lite.

Annons:
Ananse
4/2/16, 8:29 AM
#7

#5 Enligt DSM5 heter det ADHD. Kort och gott. Men naturligtvis krånglar man här ute i verkligheten fortfarande med gamla begrepp. Jag misstänker att det som i dag omnämns som ADHD kommer att räknas till autismspektrum om några år - och/eller helt enkelt kommer att omnämnas som Executive Functions Disorder. DSM6 typ. Problem med exekutiva funktioner förekommer ju dels ensamt (EFD), dels i mer avancerad form (ADHD). Svår ADHD tenderar ju ofta att likna autismspektrumtillstånd, och problem med exekutiva funktioner finns ju i varierande grad även där.

#6 och #3 Så har man förklarat det för mig också. ADHD allena berättigar ju inte till LSS, men vissa saker kan soc tillhandahålla. Borde kunna vara skönt om inte annat med nån som hjälper en att hålla sig kvar på spåret när man exempelvis ska städa. Sånt som att hjälpa ett barn reglera aktivitetsnivå kan ju kännas helt omöjligt när man själv är helt slut i huvudet. Det kan säkert vara lättare när nån annan är med.

Honestyisdead
4/2/16, 8:31 AM
#8

#7 Precis. Det krävs inte LSS.

Upp till toppen
Annons: