Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
ADD & ADHD relaterat

ADHD och sömproblem

2016-04-10 10:23 #0 av: Korvryttaren

Hej

Ni som sover dåligt(antar att det är väldigt många) hur har ni löst dåsigheten och utmattningen när ni vaknar? 

Det jag provat har funkar väldigt bra för insonnings men jag vaknar trots allt minst 1 gång under natten och är helt utslagen under morgonen, känns som jag vill hoppa från en bro. 

Theralen
Propavan
Mirtazapin
Lergigan
Attarax
Melatonin(funkar inte alls)

Valdoxan nästa steg? 

Har sömnapne dessutom så jag vet vilken problematik detta medför. 

Anmäl
2016-04-10 10:46 #1 av: Geru

Alla antihistaminer kommer göra dig rakt av dåsig på morgonen efter.

Har du provat andra metoder för att kunna sova? 

Vad är det som gör att du inte kan sova?

Anmäl
2016-04-10 10:51 #2 av: Korvryttaren

#1 Min diagnos/er gör det svårt att varva ner och sömnhygien har inte gjort någon skillnad överhuvudtaget. Frågan är nog mest riktad till personer med liknande problematik där medicinering är det enda alternativet. 

Anmäl
2016-04-10 18:40 #3 av: Ananse

Har du stimulanter i kroppen när du ska sova? Jag behöver en viss grad av vakenhet för att kunna somna, när Concertan gått ur helt börjar tankarna virvla.

Anmäl
2016-04-10 19:10 #4 av: Geru

#2 Jag har ADHD. Jag har en kvällsrutin som är att jag varvar ner rätt långt innan jag ska sova, men jag har inte haft större problem med sömn om det inte är så att jag jagar upp mig själv innan jag ska sova.

Anmäl
2016-04-11 07:29 #5 av: Korvryttaren

#3  Alla har avrått att ta det försent eftersom insomningen kan bli problematisk. Är jag vaken somnar jag inte, är jag trött och somnar så är jag helt slut dagen efter oavsett hur jag gör. Vet inte riktigt vart jag ska vända mig för hela den här processen förvärrar min symptom bara. 

#4 låter som att du inte har några direkt större problem med sömnen ;) 

Anmäl
2016-04-11 10:37 #6 av: Ananse

Jo jag är medveten om att det anses vara en dålig idé att ta nåt uppiggande när man ska sova. Folk säger ju alltid att man inte ska dricka kaffe efter 18:00 heller, för då får man sömnproblem. Jag har inga problem att acceptera och förstå att deras hjärnor fungerar så, men jag önskar att dom kunde/ville acceptera och förstå att min hjärna INTE fungerar så.

När man går och tar in såna otroliga mängder information hela sin vakna tid, så har man huvudet ständigt överfullt av obearbetade intryck. Det virvlar helt planlöst. När hjärnan blir lite piggare går det att sortera en aning. Det virvlande skräpet tar mer konkret form, blir tankekedjor. Tankekedjor går att följa från den ena änden till den andra och sen lägga åt sidan. Bruset däremot kan jag inte hantera på nåt vettigt sätt.

Innan jag fick Concerta drack jag ofta två koppar starkt kaffe för att kunna somna ifall jag var uppvarvad. Det fungerade skapligt, en liten mängd metylfenidat fungerar mycket bättre. Jag tar 36 mg vid lunchtid, den får eftermiddagen att fungera så att jag kan aktivera mig på ett mer eller mindre naturligt sätt. På kvällen när effekten avtar men inte helt gått ur, så blir jag inte övertrött och dampig, och jag slipper det där tankebruset när jag ska sova. Ibland kan jag somna före elva, det har jag annars aldrig lyckats med i mitt vuxna liv.

För att kunna bli trött behöver jag först bli lite pigg.

Anmäl
2016-04-11 10:53 #7 av: Niklas

Det är inte så att du använder någon skärm nära inpå att du ska sova?

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2016-04-11 17:17 #8 av: Geru

#5 Inte just nu, nej. Men alla saker har ju sin orsak, så därav att jag frågar kring det.

Anmäl
2016-04-12 19:30 #9 av: Ika73

När jag började med concerta på dagtid så började jag sova på natten utan sömnmedel. Men de behöver gå ur kroppen först, så som du säger, jag kan inte äta  för sent. Jag förstår att jag har haft tur som fått det att funka.

Det som fortfarande stör min sömn är outredda relationssituationer - det är min värsta oro och tanketrigger. Jag behöver lära mig att fråga och få svar på de frågor jag undrar över för att må bra. Det är inte helt jäkla lätt.. Vad händer i din hjärna när  du ligger vaken? 

Sen finns ju alla de vanliga knepen.. kaffet, ät en banan inna du lägger dig, var utomhus, akta dig för skärmljus och sånt. Men jag vet, funkade inte för mig heller förut när hjärnan gick på adrenalin.

Har du ätit centralstimulerande länge? Har du rätt dos?

Förstår att jag kanske inte svarar på din fråga riktigt.. 

Anmäl
2016-04-13 17:28 #10 av: Maleficum

#7 Tycker det är lite intressant att man inte ska sitta framför skärm innan man ska sova för jag somnar mycket snabbare och lättare och blir mer trött om jag läser en bok eller tittar på film på mobilen (då på lägsta ljusinställningen) när jag lagt mig och ska sova än om jag helt skippar skärmar på kvällen och bara sitter i neddimmat svagt ljus och sen försöker sova.

För mig är det ända som funka för en pigg morgon (och sova mer ordentligt på natten) att inte ha "normal" dygnsrytm vilket innebär att jag vaknar och går upp som oftast vid 9-10 tiden på morgonen och somnar mellan 00-02 på natten. Sen blev sömnen bättre när jag fick kedjetäcket.

Fluffiga hälsningar
Hemsida

Deviantart, foton, teckningar och målningar

Anmäl
2016-04-14 11:26 #11 av: Niklas

#10: Mycket sägs bero på typen av ljus som skärmen avger.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2016-04-14 11:55 #12 av: Maleficum

#11 Kanske är det då, har alltid på lägsta styrkan och kan tycka det är för ljust ibland.

Fluffiga hälsningar
Hemsida

Deviantart, foton, teckningar och målningar

Anmäl
2016-04-14 12:22 #13 av: Niklas

#12: Det är nog därför du inte känner dig påverkad av ljuset.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2016-04-17 11:24 #14 av: Korvryttaren

#13 Jag har följt alla råd angående sömnhygien och insett att ingenting fungerar jag upplever tom att jag blir piggare av att stänga av tv och datorn när det är dags att varva ner eller försöka sova. 

Funderar på att prova en spikmatta det sägs ju ha en väldigt lugnande effekt. Mirtazapin fungerar fint men jag är fortfarande helt slut när jag vaknar på morgonen. 

Anmäl
2016-04-18 11:40 #15 av: Niklas

#14: Har du provat fysisk ansträngning?

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2016-04-18 17:51 #16 av: Annielle

Mindfulness hjälper ju en del även vid sömnproblem, testat?

Anmäl
2016-04-18 22:43 #17 av: vandrar3

Förstår att det är frustrerande, har själv sömnproblem. Det bästa på lång sikt är nog kognitiv beteendeterapi för sömnbesvären.

  Men du verkar mer vara inne på mediciner  ? 

Anmäl
2016-04-19 17:56 #18 av: Annielle

Har själv konstanta problem med sömnen (bland annat sover jag alltid för lite (när jag sover som bäst blir det 5-6 timmar)och kan aldrig släcka lampan förrän vid 00.30 ungefär (måste alltid vila ett par timmar på eftermiddagen pga detta bland annat)

MEN, efter att jag fick tipset att testa glycin (en läkare som tipsade om) vaknar jag inte på natten som jag vanligtvis gjorde tidigare och ofta inte kunde somna om.

Tycker även att sömnkvalite´n verkar ha blivit bättre och speciellt ibörjan märkte jag att jag inte alls var lika spänd och stressad som annars.

Billigt är det dessutom Glad

Köper den här:http://www.mmsports.se/Kosttillskott/Aminosyror/Enskilda-Aminosyror/Body-Science-Glycine.html

Anmäl
2016-04-20 00:16 #19 av: Funk4

Jag har ett kedjetäcke som är bra samt äter zopiklon 7,5. Mitt problem är inte att sova utan att somna 'naturligt'. Det är kanske inte idealiskt att va "beroende" av en insomnings-medicin, men det är by far bättre än alternativet. Först när jag känner mig mer stabil i övrigt kan det isf bli aktuellt att försöka utan/utforska andra lösningar. Jag har inga efterdyningar dagen efter (som jag är medveten om, men när jag väl slutar så kanske det kommer att bli nån sorts aha upplevelse?) Det viktigaste först, som det så vist heter. Lycka till!

Anmäl
2016-04-20 02:12 #20 av: AnneN

Har själv adhd/autism och stora sömnproblem, för mig funkar det ganska bra med zopiklon 5mg och att läsa en bok tills jag somnar/håller på att somna.

Undrar även om du får någon hjälp för sömnapnén? Har en vän med sömnapné som alltid var trött trotts att han sovit en hel natt, men sedan han fick en sådan där apparat att ha på nätterna så sover han gott och är utvilad på morgonen.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2016-04-20 09:04 #21 av: Annielle

Har även ett kedjetäcke på 8 kg kan nämnas! (ADHD-diagnos)

Anmäl
2016-04-23 14:37 #22 av: Korvryttaren

#20

Provat cpap men jag kunde inte sova pga allt oljud så jag har en tandskena men är lika trött för det trots "botad" apne. Klart man blir frustrerad när man gör allt enligt boken och ändå blir man straffad av gud....buhu Gapskrattar

Anmäl
2016-04-25 21:57 #23 av: polymorf

Har zolpidem och tycker de funkar jättebra, gör inte bara att jag slappnar av och hamnar i 'sov-mode', tar även bort all eventuell ångest innan jag faktiskt somnar (Bästa tiden på dagen), upplever inga biverkningar, och då får jag ändå biverkningar av typ ALLT annat, och vaknar upp pigg på morgonen. Men har gått på dessa några år nu och gillar egentligen inte att behöva medicin för att sova, funderar på kedjetäcke men tycker det känns jobbigt pga 'skämmigt' eller nåt, jag vet..jättedumt tänk men känner mig inte helt bekväm med tanken än.

Anmäl
2016-04-25 22:06 #24 av: Maleficum

#23 Jag älskar mitt kedjetäcke! Min särbo är inte lika förtjust för han tycker det är svårt att komma åt och kramas :P Min labbe älskar att ligga ovanpå täcket också så när jag passar henne får jag 22kg extra vikt på täcket (och nästan ingen plats för mig för hon ska absolut ligga på min sida av sängen där täcket är). Det enda jag tycker är jobbigt är att byta lakan eftersom täcket är så tungt och otympligt när man är själv.

Fluffiga hälsningar
Hemsida

Deviantart, foton, teckningar och målningar

Anmäl
2016-04-25 22:27 #25 av: polymorf

Ja verkar som alla verkar väldigt nöjda med kedjetäcke! Så är sugen på att prova...dock rädd att det ska ses som konstigt av andra, typ att jag inte kommer våga ta hem någon. + rädd för att det ska göra så man aldrig kan sova borta?! Hur funkar det om man åker bort, kan ju inte släpa med de där kilona överallt? Tänker att man blir så 'van' att man får ÄNNU svårare att sova utan?

Anmäl
2016-04-25 23:55 #26 av: Maleficum

#25 Ska jag bara bort över någon natt tar jag inte med det och visst känns det ovant att sova utan sen men det funkar. Ska jag vara borta längre stund så har jag med det, har faktiskt även gjort ett eget som jag har på landet (just för att slippa släpa täcket över allt). Nu är iof jag en sån som har ännu svårare att sova borta oavsett omständigheter så jag undviker det.

Jag har inte varit med om att någon tyckt det varit konstigt med kedjetäcke däremot är det ju många som inte hört talas om det innan. Jag har däremot haft flera som velat testa att sova med det.

Fluffiga hälsningar
Hemsida

Deviantart, foton, teckningar och målningar

Anmäl
2016-04-26 09:11 #27 av: Annielle

#25 Det syns ju inte att man har ett kedjetäcke i sängen, så tar du hem folk som bara ser din säng och inte ska ligga i den märker ju ingen av det Glad

Sover väldigt sällan borta eftersom det är så mycket som är omständigt runt hur det ska vara för att jag ska kunna sova (b.l.a. att rummet ska vara näst intill kolsvart, svårt med täcken/sängkläder som  är för varma/kalla, sängen får inte vara för hård eller mjuk o.s.v....Ledsen) Men upplever i alla fall inte att jag sover sämre borta än innan jag skaffade kedjetäcket.

Anmäl
2016-04-26 22:53 #28 av: SSKAnna

Det är väldigt vanligt att vi med bokstavsdiagnoserna har förskjuten sömnrytm. Jag har själv ett bolltäcke som jag älskar men även Imovane till natten.

De mediciner du testat hittills är inga höjdare enligt mig- de flesta gav mig myrkrypningar i benen!

En insomningstablett som Imovane/ Zopiklon eller Stilnoct/Zolpidem kan du väl få prova kan jag tycka.

Det är ju viktigt att få sova men att det inte sitter i ända fram på förmiddagen-som Propavan.

Jag har ett par gånger tagit morgondosen adhd-medicin på kvällen, av misstag, men ändå sovit bra!

Jag somnar alltid med någon serie eller film i lurarna och skärm, antingen telefon eller ipad eller dator på. Min hjärna behöver något stimuli för att kunna slappna av!

Vi är ju lite annorlunda från andra så när man avråder från att se på tv e.t.c. före läggning så blir det helt fel för mig..

Anmäl
2016-04-26 23:48 #29 av: polymorf

#27 tyvärr bor jag ganska litet så sängen blir en naturlig sittplats om jag har fo,k hemma :)

Men jag är tvärtom, har speciellt problem att somna hemma, går bättre hos andra och speciellt om jag har sällskap runtom. Tror grejen är att jag förknippar mitt hem med stress och ensamhet osv....vet inte vad jag ska göra åt det dock, svårt att flytta och kan ju inte tvinga folk att bo hos mig på heltid.

Anmäl
2016-04-27 01:02 #30 av: Maleficum

#28 För mig funka inte imovane, inte alltid jag somna av det och mådde pyton dagen efter och fick ångest samt att jag drömde mardrömmar natten efter jag tagit dem.

Jag har alltid ljudbok på när jag ska sova :) Speciellt vissa uppläsare är superbra att somna till! För mig funkar manliga uppläsare oftast bättre än kvinnliga.

Fluffiga hälsningar
Hemsida

Deviantart, foton, teckningar och målningar

Anmäl
2016-04-27 18:30 #31 av: FrökenAnnorlunda

Jag har alltid haft sömnproblem och har provat alla "icke beroendeframkallande" sömnmediciner/antihistaminer utan önskat resultat. Mitt största problem är insomnia då tankarna bubblar och jag kan inte somna även fast jag är sjukt trött. För 6 månader sen så fick jag imovane och har aldrig sovit bättre. Jag blir lite lullig efter 15-20 minuter och däckar direkt (iallafall 75% av nätterna i 6 månader). Vaknar av mig själv efter 8-9 timmar helt utvilad. Den största fördelen är att jag inte minns mina drömmar och nackdelen är att jag ibland går i sömnen, men det känns verkligen värt det. Hoppas att du hittar något som funkar för dig!❤️

Anmäl
2016-04-30 22:08 #32 av: Zaphix

Jag äter ritalin på kvällen och concerta på morgonen. Ritalinen gör att jag slipper vara så hyperaktiv på kvällen, har ADHD med rätt stora problem med hyperaktivitet.
Äter även melatonin, miratazapin och atarax på kvällen. Har nu tyvärr behövt börja med stilnoct igen, min drog.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.