Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4008 ggr
gatanfram
2016-04-15 00:11

Ritalin och dosering

Hej.. Ursäkta om detta varit uppe tidigare, har svårt att navigera. Jag undrar vad ni andra medlemmar med ADHD eller annan asd har för dos? Jag har förvånats över att min läkare nu har trissat upp min dagliga dos till 120 mg Ritalin depot om dagen. Är detta en galen dos? Ingen av mina vänner med diagnos är ens i närheten av dessa mängder. Tacksam för svar

Annons:
Ananse
2016-04-15 00:56
#1

Concerta 90 mg uppdelat på två tillfällen. Misstänker att jag skulle behöva minst 126, 18 mer under förmiddagen, 18 mg mer under eftermiddagen. Att läkaren eventuellt skriver ut för mycket kan aldrig vara ett problem, ingen kan tvinga i dig medicinen. Det är värre om man inte får vad man behöver. En låg dos är en dos som inte höjer funktionsnivån, en hög dos är en dos som är högre än nödvändigt - d v s som innebär mer biverkningar utan att öka funktionsnivån i motsvarande grad. Rätt dos är när man uppnått sin maximala funktionsnivå utan att biverkningarna blir ohanterliga. Högre än så vill man ju inte gå, men så länge höjningarna medför förbättringar ska man naturligtvis fortsätta höja - förutsatt då att kroppen klarar det. Rätt dos kan vara 36 för vissa, 90 för andra, för en del är den 144 eller ännu högre.

Korvryttaren
2016-04-17 11:58
#2

#1  Hur experimenterade du med doserna dvs hur ofta höjde du osv? 

Om du tar rätt dos på morgonen så funkar du perfekt och tar du för lite blir det bara +-0 effekt?

Försöker själv lista ut hur jag ska dosera och har inte vågat kliva över 50mg per dag.

Ananse
2016-04-17 12:48
#3

Egentligen är det ju inte du eller jag som själva ska lista ut rätt dos, utan läkaren. Man förväntas ju hålla sig till föreskriven dos. Höjningarna har gått oändligt långsamt, typ 18 mg var tredje vecka, och jag har fått tjata för att inte bli kvar alltför länge på för låga doser.

Men jag har prövat att ta mer och får bättre effekt då. Vid allt för låg dos blir jag trött och slö, vid lite för låg dos kommer jag upp i min vanliga vakenhetsgrad. Vid en viss dos börjar jag däremot uppleva vissa förbättringar. Jag har prövat så mycket som 126 på en dag och det har inte känts som nån hög dos. Att fungera perfekt har jag aldrig upplevt, jag tror att jag skulle behöva dexamfetamin för att påverka den problematik som jag vill arbeta med.

Det är inga jätterisker med att experimentera lite, men som sagt förväntas man inte göra det. Frågan är hur mycket effekt du har på 50 mg. Ifall du inte har några stora biverkningar kan du ju pröva lite till och se om du upplever nån förbättring.

Korvryttaren
2016-04-17 18:43
#4

Ritalin har gett mig mer påslag av ångest när det går ur kroppen så jag tittar på Elvanse som nästa medicin. Antar att Concerta ger samma effekt som Ritalin så elvanse+attentin kanske. Går jag för högt får jag spänningsvärk i ansiktet men blodtrycket håller sig normalt iaf, frågan är om man ska förvänta sig att någonsin känns sig perfekt…hoppas någorlunda :)

Ananse
2016-04-17 18:56
#5

Det kan hända att ett visst metylfenidat fungerar även om ett annat inte gör det. Concerta har ju mjukare utsöndring. Men kan läkaren gå med på att ge dig Elvanse är det ju naturligtvis ännu bättre.

HannaStoltz
2016-04-21 21:18
#6

Började att prova Elvanse men näe vi kom upp till 50 mg så blev jag efter ett par dagar introvert, deprimerad som tusan och ångest på högsta nivå så det gick verkligen inte :/ Nu började jag med Ritalin för ett tag sen. Två höjningar än så sålänge och en sista på måndag. Ligger just nu på 30 mg morgon + 30 mg lunch. 80 mg ska vara maxdosen. (är kapslarna jag har) Min höga puls har GÅTT NER av denna medicin, helt otroligt! Brukar alltid ha puls som om jag sprungit, men nu var den helt normal idag! Min totala eviga för jävliga stress inombords har blivit bättre. Helt otroligt och jag är så glad!!

Annons:
Korvryttaren
2016-04-23 15:30
#7

#6 Jag har provat liknande upplägg och det blir faktiskt en bra effekt i några timmar sen måste jag fylla på för att hålla uppe en bra funktion i vardagen. Maxdosen har jag passerat och ligger nu på 100-120mg dagligen utan förändringar i puls eller biverkningar. Kanske får ännu bättre effekt med voxra som jag eventuellt ska få kombinera.

Upp till toppen
Annons: