Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 4085 ggr
Pysen_87
2016-04-15 18:14

Kedjefilt

Hej!

Tänkte höra om någon testat kedjefilt eller somnakragen?

Annons:
Zolah
2016-04-16 10:42
#1

Jag har testat bolltäcke och min fästman har kedjetäcke.

Bolltäcke tyckte jag inte om, slutade alltid med att bollarna bar på var sin sida av mig så det kändes jobbigt

Kedjetäcktet funkar rätt bra för min fästman, dock så är det svårt att gosa med det xP

add-apa
2016-04-16 16:00
#2

Jag har kedjefilt, 10 kg - det är underbart! 😊👍

Annielle
2016-04-16 20:30
#3

Jag har ett kedjetäcke på 8 kg, hade ett på 4 kg i flera år, men dubbel vikt fungerar bättre 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Maleficum
2016-04-18 00:32
#4

Har kedjetäcke på 12kg och det funkar bra för mig. Har även ett mindre, hemmagjort, kedjetäcke på 7kg som just nu är på landet så jag ska slippa släpa mitt ordinarie täcke fram och tillbaka.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pysen_87
2016-04-29 18:00
#5

ok alla. Bra att läsa eran respons. Men jag syftade framför allt på kedjeFILTEN!

Kommer få hem en sån filt o testa.

Annielle
2016-04-29 20:18
#6

Aldrig ens hört talas om att det finns en kedjeFILT, låter som något nytt!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Annielle
2016-05-01 22:14
#7

Läst om den nu och fattar ärligt talat inte vad det är för skillnad på en kedjefilt i samma mått som ett täcke och ett kedjetäcke?!?

Den enda skillnaden verkar vara att den finns i mindre mått också, precis som vanliga filtar är mindre än täcken i formatet.

Är du ute efter att ha den dagtid och inte sova med? Står att kedjefilten är mer lämpad för dagtidsbruk nämligen….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Honestyisdead
2016-05-02 01:15
#8

En filt är väl tunnare än täcke. Så om man lätt blir varm med täcke kanske en filt passar bra?

Zolah
2016-05-02 11:07
#9

ett kedjetäcke är dock inte så tjockt

Annielle
2016-05-02 13:51
#10

På beskrivningen så lät det som att kedjetäcket är utformat exakt som kedjefilten, en vadderad sida och en utan…annars skulle jag vilja byta till kedjefilt om det är någon värmeskillnad.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

SSKAnna
2016-05-06 11:53
#11

Jag har ett 8 kg bolltäcke som jag älskar väldigt mycket!! Kedjetäcken gillade jag aldrig just pga kedjorna….

Var dock på utprovning med min son förra veckan och nu finns "fibertäcken" också- de är bara tunga; alltså ger bara tyngd, utan bollar eller kedjor. Det kan vara något för de som inte gillar att något rör sig men ändå vill ha ett tungt täcke.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annielle
2016-05-06 14:53
#12

#11

Bra tips för de som klarar av varma täcken, hade valt det själv om det inte vore för att jag lätt blir svettig på natten (och är onormalt frusen på dagen….)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

SSKAnna
2016-05-06 17:15
#13

Fast jag tyckte hon sa att de nya inte är så varma??

Mitt bolltäcke <3 har en varm och en sval sida vilket är grymt bra.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
Annielle
2016-05-06 20:20
#14

Vem sa att fibertäckena inte var så varma?!? Eller mena du kedjetäcket?

Mitt är i alla fall som ditt bolltäcke, en varm och en svalare sida, har alltid den svalare sidan i princip, men svettades som en tok under det i natt ändå, så på sommaren går det nästan aldrig att använda tyvärr 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Honestyisdead
2016-05-07 03:53
#15

Undrar över den "svala" sidan. 

Hur blir man svalare med en sida? Vilket material gör att samma täcke ger olika "värme" beroende på "sida"?

Mig veterligen är mitt täcke lika varmt oavsett material. För mig är det fyllningen som avgör.

Annielle
2016-05-07 14:41
#16

Den sidan där kedjorna inte är vadderade utanpå när man lägger täcket mot kroppen är den "svalare" sidan, använder alltid den mot kroppen.

Den vadderade sidan ska vara den varmare om man lägger den mot kroppen, vilket jag sällan gör eftersom det blir alldeles för varmt.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

SSKAnna
2016-05-07 17:12
#17

Exakt likadant med mitt bolltäcke,

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

thenewbreed
2016-05-13 13:38
#18

Har försökt få kedjetäcke men de vill hällre att jag tar tabletter… Suck.

Medarbetare på bildredigering! :)

Annielle
2016-05-13 14:20
#19

#18

Fy vad uselt! 😕

Det finns ju flera olika personer som kan skriva ut, jag har fått det utskrivet av sjukgymnasten på psyk, men arbetsterapeut kan tex skriva ut det också.

Tycker att du MÅSTE kunna få det om du till och med kan tänkas slippa piller.

Man kan även sy ett själv, googla så får du upp beskrivningar som de som sytt egna har lagt ut! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

thenewbreed
2016-05-14 07:55
#20

#19 åh okej! jag ska pröva och fråga min nya arbetsterapeut när jag träffar henne. Hon kanske är villig :) 

Annars får jag väl fixa ett själv haha. 

På vintern sover jag med flera täcken för tyngdens skull och sover som ett barn, men det blir lite varmt på sommaren haha!

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
Annielle
2016-05-14 08:46
#21

# 20

Ja, vad bra att du ska träffa en ny arbetsterapeut, håller tummarna för att du ska få ett kedjetäcke! Har aldrig ens hört att det skulle kunna nekas att få ett tidigare.

Precis så gjorde jag också med täcken på vintern tidigare 🙂 (blev inte lika varm på natten på den tiden som nu)

Nämn det för din arbetsterapeut, det är ju ett bevis på att tyngdtäcken fungerar för dig och borde få testa!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

thenewbreed
2016-05-14 13:29
#22

#21 ja men ellerhur! 

blev iof nekad att träffa en arbetsterapeut också.. "det kommer inte hjälpa, bättre att ta andra mediciner" … Men efter mycket påtryckningar från mig och min mor så har jag nu äntligen fått en tid! Ska kräva ett täcke för vill inte ta onödiga mediciner om jag vet att jag klarar mig utan :)

Medarbetare på bildredigering! :)

kim1980
2016-05-14 19:21
#23

Hej . Det där viset inte jag om. Då jag lider av värmen jette mycket livet är hopplöst meningslöst med värmen. Blir lät varm sur på värmen. . Testat sova ute då funkar det med 5 kg kedje täcket. Och har även fryst täcket i en frysbox. . Det funkar bra somna lätt o bekymrat lugnt stil samt fantastiskt att det fins hjälp! Men vart dö varm när jag vaknade simmar runt i mitt eget svett. . Men det där skulle jag vilja prova faktiskt. . Jag är öppen prova. Dömer inte nått utan provar först i längre tid . Då vi är alla unika på olika sätt. Så hur fixar man det där då med FILTEN ?

kim1980
2016-05-14 19:45
#24

Alltså menar ska kunna få det gratis som hjälpmedel. . Så jag undrar hur man ska gå till vägar ?

Pysen_87
2017-01-27 19:13
#25

Filten fick ja genom Habi, har haft den ett tag och FILTEN ÄR SUPERBRA!!

Pusinboots
2017-02-02 21:45
#26

Jag använder 6 kg kedjetäcke sen 5 dagar. Somnar fort men det har jag aldrig haft problem med. Men hör inget sover så tungt. Hur lönge ska man testa om det ger resultat. Hypersomnia har jag men tänkte att det skulle ge mig bättre sömn för att inte va lika trltt på dagen vet inte hur länge jag ska pröva. Känns tryggt men vill hörna vakna av mina barn. Andra med samma känsla osv?

LaPrincipessa
2017-03-02 21:09
#27

(mitt inlägg var för ''off-topic'' så tog bort det!)

Annons:
SSKAnna
2017-03-07 12:00
#28

En arbetsterapeut borde gladeligen förskriva ett tyngdtäcke hellre än att låta någon äta onödiga mediciner! Man kan annars påminna om att just läkemedel är en av Sveriges Landstings största utgifter varje år!

#26- Jag förstår vad du menar faktiskt! Sedan jag fick mitt bolltäcke så somnar och vaknar jag ofta i exakt samma position! Sover som en stock!! Jag tror dock att det handlar om att sömnens kvalitet blir bättre och att du säkert skulle gå att väcka om det behövdes. Det är ju svårare om man tar medicin.

Jag fick Propavan i flera år och det kallade min man för "Propavan-koman! för då gick det inte att få liv i mig alls. Nu går det dock!v

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Upp till toppen
Annons: