Annons:
Etiketteradhd-addkörkort
Läst 1712 ggr
polymorf
4/25/16, 9:45 PM

Adhd och körkort

Läste att det blir svårt att få ta Körkort med en adhd-diagnos, stämmer det? Tänker att det borde räcka med ett intyg från läkaren om att ens diagnos inte bör vara ett problem att köra bil, eller vad krävs? Mitt körkortstillstånd har gått ut (har såklart inte lyckats få tummen ur och fixa Körkort under tiden) och sen sist har jag ju fått en diagnos….har dock moppekörkort sen innan och det har ju gått bra, har heller ingen 'grav' ADHD. Hur har det funkat för er, har ni haft problem?

  • Redigerat 10/23/20, 10:45 AM av Niklas
Annons:
Maleficum
4/25/16, 9:53 PM
#1

Vet inte hur det funkar, jag tog ju mitt Körkort några år innan jag fick mina diagnoser (bla ADD och asperger). Jag kan dock själv känna att jag inte bör köra bil vissa dagar (och jag undviker då det om jag absolut inte måste).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

polymorf
4/25/16, 10:04 PM
#2

Ja känns ju som många utan diagnos men som kanske har ADHD egentligen, har Körkort?! Som min pappa t.ex….verkar ju inte vara något problem om man får diagnosen efter man visat att man kan köra bil, så fattar egentligen inte varför det ska bli så stort problem om man får den innan?! Borde väl bero på HUR svårt man har med koncentration och fokus osv, men om man har SÅ stora problem skulle man väl förmodligen få rätt mycket problem att ta körkortet också tänker jag. Tror alla har dagar då man inte borde köra bil egentligen faktiskt :)

Maleficum
4/25/16, 10:10 PM
#3

#2 Kan tycke lite lika som dig. Jag hatar att köra bil och det var egentligen bara av ren nödvändighet jag tog Körkort (har mycket djur och då är det rätt bra med Körkort för mathämtning och veterinärbesök och sånt). Jag har själv märkt att jag kan koncentrera mig bättre på körningen om jag har en ljudbok på samtidigt, har jag inte det då har jag jättesvårt att hålla fokus så därför tycker jag det är extra jobbigt att köra när någon åker med (så har dem Körkort så försöker jag alltid få dem att köra) för det känns lite oartigt att sitta och lyssna på bok om man nu inte åker långresa och man lyssnar på något tillsammans.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

polymorf
4/25/16, 10:20 PM
#4

Ja jag är inte jättepeppad att skaffa Körkort egentligen, och så länge jag pluggar behöver jag det nog inte heller. Vet dock att det komer öka mina jobbchanser avsevärt när jag väl är klar så känns som jag borde ta tag i det där snart…. Och jag är tvärtom, måste ha helt tyst för att kunna fokusera :) musik och ljudbok pajjar allt, möjligtvis skulle jag kunna lyssna på typ en diskmaskin eller annat jämnt bakgrundsljud som inte 'drar med mig', tror jag skulle tycka det var lite jobbigt att skjutsa någon som pratar med mig hehe

Ananse
4/25/16, 10:55 PM
#5

#4 Jag har alltid med mig en diskmaskin i bilen när jag kör. Den drivs av ett gengasaggregat som är monterat på bakre kofångaren. Först hade jag en tvättmaskin, men då var jag tvungen att lyfta ut hela baksätet för att få plats med den…

polymorf
4/25/16, 11:21 PM
#6

Och tvättmaskiner är ju inte alls lika harmoniska som en diskmaskin….ska ju hålla på och centrifugera och grejer! Dock skulle jag nog inte orka dra med disken till bilen, tror jag skulle nöja mig med ngn white noise-aktig inspelning :)

Annons:
Maleficum
4/25/16, 11:52 PM
#7

#4 Det är så roligt hur olika man är! Själv blir jag supernervös, känner mig stressad och har jättesvårt att sitta still och kan omöjligt sluta fokusera på ljudet om jag börjar lyssna på något "white noise" vilket gör det extra jobbigt just nu när jag har inflammation i örat som gett mig tinitusljud.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ananse
4/26/16, 1:26 AM
#8

#6 Har man bara en lite äldre bil så är det rätt mycket naturligt white noise.

mieeow
5/22/16, 9:04 PM
#9

Hej! Jag övningskör just nu med add-diagnos. Skickade in ett intyg från min läkare. Minns inte exakt hur hon formulerade sig, men hon skrev något i stil med att jag idag tar medicin som fungerar och i allmänhet är stabil. Jag fick körkortstillstånd med villkor. Det innebär för mig att om jag inte tagit körkortet inom ett antal år (5 år? minns inte exakt) så måste jag skicka in ett nytt läkarintyg för att bekräfta att saker fortfarande är bra :)

Upp till toppen
Annons: