Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Läkemedel & Behandlingar

Medicin mot trötthet? (AS)

2016-04-26 18:50 #0 av: Sollar

Jag hörde något om nån medicin mot trötthet, är det någon som vet om det finns nån sån och något om det isf?

Anmäl
2016-04-26 18:58 #1 av: Farwuq

Jag tar Modafinil.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-04-26 22:59 #2 av: Sollar

Oj, det verkar vara rätt starka grejer?

Anmäl
2016-04-26 23:41 #3 av: Ananse

Är det det? Centralstimulerande, så mycket vet jag, brukar ges till narkoleptiker. Men är det mer potent än andra CS som skrivs ut?

Anmäl
2016-04-27 00:12 #4 av: SSKAnna

#Nej det är den inte men det är den enda c.s. som de får förskriva utan adhd-diagnos.....

Anmäl
2016-04-27 01:28 #5 av: Sollar

Jag kollade bara fass och såg att det var narkotikaklassat. Jag jämför inte med andra mediciner då jag inte vet något om sån medicin, jag har ju aspergers, bara fick höra att det kunde finnas något mot trötthet så ville kolla upp det, men jag kan inte riskera att inte kunna köra bil.

Anmäl
2016-04-27 14:46 #6 av: Ananse

Lär knappast försämra körförmågan, snarare tvärtom. Vi är ju rätt många som ordinerats fultjack och kör på det.

Anmäl
2016-04-28 14:16 #7 av: Ananse

#4 Det förekommer att man skriver ut metylfenidat mot narkolepsi. Dessutom är det en del folk inom slutenvård som anses behöva lite snask, med eller utan adekvat diagnos. Jag vet inte vad som gäller rent tekniskt rörande autismdiagnoser. Man läser ibland att folk på det spektrumet får sånt och svarar bra på det, utan att nån ADHD är diagnosticerad. Däremot har jag aldrig råkat på det i verkligheten

Anmäl
2016-04-29 13:00 #8 av: Splatter

Voxra kan få en att känna sig piggare, sen har även Effexor och Cymbalta ha den effekten men de kan ha lite jobbigare bieffekter.
Men jag har läst en hel del om personer med AS som får metylfenidat, dexamfetamin eller Modafinil mot sin trötthet också, så det går att få de preparaten också. Det är bara inte lika lätt.

Det är väl mer riskfyllt att köra bilen om du är trött än om du tar medicin som gör dig pigg? Får idé Många med ADHD kan inte köra bil utan sin medicin, så varningarna finns där för att du ska tänka på om du känner dig okej att köra bil eller inte. De är inte där för att säga "Nej, du får absolut aldrig köra bil om du tagit denna medicin!". 
Glad

Anmäl
2016-04-29 13:44 #9 av: Sollar

#8 Effexor har jag haft innan, men jag har redan sertralin och mirtazapin mot depression och de funkar bäst.

Det är ju inte en trötthet som om man har sömnbrist utan en psykisk trötthet, eller snarare energilöshet.

Anmäl
2016-05-15 05:46 #10 av: kim1980

Bra där 8# så är det rent livsfarligt är det !

Man får åka buss då i stället..

Anmäl
2016-05-15 05:50 #11 av: kim1980

Har man Add el ADHD så bör man finna balansen i medicin på rätt sett.. El låt nån annan köra bilen..

Anmäl
2016-05-15 10:55 #12 av: Sollar

#11 Jag har inte add eller adhd.

Anmäl
2016-05-15 11:17 #13 av: kim1980

Nej men låter lustigt farligt köra bil mer så jag menar så menar går väl ha vän som kan hjälpa till köra .. en utsätta sig själv el andra för fara ?

Anmäl
2016-05-15 11:24 #14 av: kim1980

Märkt att värden är väldigt själviska tänker inte så långt på sikt. . Vilket att slutar med att alltid nån blir o klämd ! Med fel tänk..

Anmäl
2016-05-15 11:36 #15 av: Sollar

Menar du att jag inte borde köra bil? Vad grundar du det på?

Anmäl
2016-05-15 11:47 #16 av: kim1980

Att du är för trött ! Om man måste ha medicin mot trötthet. Det rimar dåligt å ja.

Anmäl
2016-05-15 11:56 #17 av: Sollar

#16 Jag är inte trött på det sättet att ögonen håller på att falla ihop och jag vill somna. Det står i #9 att problemet är energilöshet. Jag hade diagnosen innan jag tog körkort och varken läkare, körskola eller trafikverket ser några hinder med min bilkörning. Så du har helt fel.

Anmäl
2016-05-15 12:00 #18 av: kim1980

Nähe lustigt samtidigt går i mot vad jag lärde mig på skolan .

Anmäl
2016-05-15 12:02 #19 av: kim1980

Borde inte vara lika över allt med inlärning ?

MEN är väll inte hela tiden. Visa dar är väll värre en andra el ? Är för mig i alla fall.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.