Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2444 ggr
Andreas79
2016-04-28 09:15

Skillnader i "ångestprofil" metylfenidat

Hallå bokstavskamrater! 

Jag fick min adhd-diagnos för ett halvår sedan. Det i sig är underbart, skönt att äntligen få en förklaring på varför inte allt alltid blir rätt. 

Nåväl, till saken: Jag började omgående att medicineras med Ritalin (medellångverkande) insättningen gick initialt överraskande smärtfritt. Men. När jag nådde en tillfredställande dygnsdos (70mg) började jag sakterliga utveckla en gruvlig kvällsångest vilket efter ett par veckor kulminerade i en ambulansfärd till sjukhuset. Allt det här, har jag förstått, är tyvärr ganska vanligt. Jag står nu på Elvanse sedan 2 månader tillbaka (50mg) och är i princip biverkningsfri. Dock är effekten mildare/diffusare/ojämnare, speciellt när det kommer till min koncentration. Och det här med att den verkar hela dagen? Nej. 

Ni som har provat fler/alla metylfenidal-preparat - har ni upplevt olika ångestprofiler mellan Ritalin, Concetta, Medikinet/ m.m.? jag är medveten om att det här är högst individuellt men är ändå väldigt intresserad av era upplevelser.

Annons:
Ananse
2016-04-28 14:09
#1

Om jag får gissa lite så tror jag att snabbverkande kan vara lite värre. Så tror jag det kan ha mycket att göra med om man har ångest utan medicin - och vad för slags. Många gånger har jag trott att jag har ångest men grejer som alkohol har bara gjort saken värre. Den känsla jag haft har nog snarare varit ett uttryck för hyperaktivitet, och den försvinner med stimulanter. Äkta ångest tror jag generellt blir värre på stimulanter, och säkert ännu värre på fultjack som Ritalina, Concerta, etc. Elvanse är renare och påverkar kognitiva funktioner i stället för att ge ett rus. Och således skriver dom hellre ut godis som Ritalin, för om vi får rena mediciner blir vi knarkare… Skulle dessutom tro att Ritalin har ett betydligt högre andrahandsvärde än Elvanse.

Andreas79
2016-04-29 08:33
#2

Tack för svaret!

Tja, jag har varit hyggligt ångestriden tidigare i livet med har i 15 år medicinerats med mirtazapin och citalopram vilket har plattat till mig ganska hyggligt vad beträffar känslosvallningar.

Ingen annan som kan dela med sig av sin erfarenhet?

Ananse
2016-04-29 10:11
#3

Säkerligen många här, svaren början nog snart drälla in. Ångest och depression verkar vara sånt som ingen i den här kategorin kommer undan. Förutom just jag då… Sen är det ju också en del som riktar frustrationen utåt och slår in på den 'antisociala' banan, dom verkar ofta klara sig bättre psykiatriskt sett, typiskt nog. Åtminstone tills livet kommer ifatt. En tredje kategori skulle kunna vara dom som verkar hitta rätt och kan blåsa på för fullt, men dom verkar ofta bränna sina ljus i båda ändar. Undantag finns i och för sig där med, typ Johnny Cash som ju självmedicinerade rätt hängivet, men dom är nog rätt få.

hruul
2016-04-29 11:27
#4

Hej. Just kvälls ångest är nog det största problemet i mitt liv och har varit det så länge jag kan minnas. 

Jag tycker definitivt att metylfenidat är bland det värsta som finns när det kommer till ångesten om man som jag har en ångestproblematik sedan innan man började med ADHD medicin. När jag ätit Concerta så har jag åkt in på psykakuten en handfull gånger och självmedicinerat med alkohol i ren panik en period bara för att få bort den fruktasvärda domedagskänslan och lamslagande paniken som kom varje kväll som ett brev på posten. Hade i min ungdom åxå svårt att kontrollera mig när jag vart arg vilket jag åxå upplever blir ännu svårare när jag tar metylfenidat , (har brutit handen och fingrar pga "avtändningen" på olika saker  mer än tio gånger). 

har samma åsikt om Ritalin men jag åt bara Ritalin i några veckor innan jag vart övertalad att börja med "the wonder drug" Concerta.

till slut så slutade jag ta Concerta i 4 år och vägrade gå till läkaren för att jag ville inte må sådär , men jag kan inte fungera ordentligt i vardagen utan hjälp . Äter nu Elvanse men jag kände som du att den dalar fortare än man vill . min nuvarande dos är 70 mg när jag vaknar 06:15 och 60 vid 12-13 tiden och det funkar bättre. Känner dock fortfarande där mellan 11 och tills att jag tar andra dosen att jag har svårare att göra saker med flyt.. (som just nu sitter jag å glor ut i luften var 10 sec för att den redan börjar ge sig)  =) Men ångesten är mildare än på Concerta så det är jag tacksam för. 

Egentligen så tror jag inte att centralstimulerande är en bra långsiktig lösning. Men det verkar ju vara aldeles för mycket pengar i det för att det ska finnas en vilja att hitta bättre alternativ. Om 2,5% av alla har ADHD och medicin bolaget får 2995 kr/burk Elvanse 30 mg till exempel så är det nog en del som inte har någon direkt lust att hitta något bättre/billigare alternativ.

Andreas79
2016-04-29 11:51
#5

hruul - hahaha, Ja det där med att stirra ut i luften är jag mycket välbekant med. Du kompletterar inte med någonting mot din kvällsångest? Efexor?

Själv blir jag helt vansingt trött av Elvanse när effekten börjar avta, vilket iofs är bra mycket trevligare än en 3-timmars "panikångest-sittning".

hruul
2016-04-29 13:38
#6

Det ända jag tar förutom Elvanse är imovan 7,5 mg men det är bara för att kunna somna.  Har ett kedjetäcke men det är bara för att dämpa oro i kroppen. Har provat en rad olika behandlingar för ångesten men oftast så blir det som att en ballong sakta fylls och till slut spricker i ett explosionsartat utbrott , Så jag har valt att inte testa mer ångestdämpande eller antidepp. Sist höll det på att sluta riktigt illa.

Har mer eller mindre lärt mig leva med det. Men jag kan inte jobba eller liknande så det är mycket av min tid som går åt till "kontroll". Har tappat en del kamrater genom åren eftersom jag inte kan ha ett jobb så då blir man som ett "low life" som bara lever på bidrag osv. 

Men något som jag märkt hjälper lite är att han min son hemma. Har ingen aning om varför men det hjälper. Så varannan vecka är bättre/lättare. =)

Tyvärr blir jag inte trött när elvansen går ur bli stället förvirrad och stirrig så jag vilar en stund nu mitt på dagen för att samla ihop mig igen.Hoppas att det blir bättre med tiden. =) Men det är ganska skönt att bara lägga sig och fundera en stund så jag klagar inte . Det blir som att ha två skift per dag men det är mycket bättre än vad det varit. 

Kan tänka mig att det är super jämfört med panikångest men förstår åxå att det kan vara drygt. =) Men annars tycker du att allt funkar bättre med elvansen?

Annons:
Andreas79
2016-04-30 16:41
#7

Ja,fy fan för ångest, det kan verkligen äta upp en inifrån. Fortsätt kämpa och leta efter lösningar som lindrar, det behöver ju varken vara medicin eller terapi. 

Jag blir också ruskigt jävla förvirrad när den går ur kroppen. Elvanse är som sagt paradisisk jämfört med Ritalin när det kommer till biverkningar. Ibland undrar jag dock om den förbättrar så mycket mer än min vakenhet samt möjligtvis en högre "arbetsmoral" under förmiddagarna. 

Sen vet jag inte riktigt om det låter som att det var några riktiga vänner om de slutar umgås med dig bara för att du inte har något jobb. 

Och när det kommer till barn är så kommer de symtomlindrande effekterna (för min del) från att man behöver prioritera någonting viktigare än en själv. Sen tror jag att en 3-5årig hjärna är väldigt lik en adhd-hjärna (nära till tårar om man måste göra någonting ostimulerande, tänker 5 olika tankar samtidigt, vill inte gå och lägga sig, tittar upp mot himlen på den där fantastiska luftbalongen samtidigt som man promenerar ut i en fulltrafikerad motorväg m.m.). :)

kim1980
2016-05-15 05:32
#8

Hej alla mediciner ska ökas långsamt. . Annars blir det obehagligt då medicinen blir fel bedömd. . Sen så är det Concerta som är längre fast mer ut dragen .. Går även googla på det så att säga. . Men positiv tråd om rätt stöd på rätt sett för oro sånt. Vad jag kan se så saknas det.. Själv har jag ADHD funkar utmärkt på Concerta då jag körde 18 mg halv året. . Sen öka 36.. Jag lovar det blir helt annat då.. Har hög erfarenhet i här ämnet.. Men inte proffs på skriva. . Men vill stöta.

kim1980
2016-05-15 05:35
#9

Det blir biverkningar om man kör på sånt sett. Så för guds skull ta varsamt !

polymorf
2016-05-18 00:59
#10

Ja jag har definitivt upplevt olika ångest med olika medicin. Concertan var värst för mig, oerhört stark och påtaglig. Gick genom kroppen i "kraftiga vågor" och i hjärnan var det typ "ren och skär skräck" varje eftermiddag/kväll. Hade även ångest under själva effekten, även om den var mildare. Ritalin kändes absolut snällare, men gav också en del ångest, dock hanterbar (men hade aldrig så hög dos av den heller eftersom den inte gav någon vidare effekt). Elvanse kändes ju jättemild och snäll…tills jag plötsligt insåg en dag att jag visst hade ångest över allt samt var nere i en väldigt djup depression, men tycker den gav mer "inombords/psykisk ångest" medan de andra framförallt var starkt fysiska…(även om det såklart satte sig på psyket efter ett tag).

Upp till toppen
Annons: