Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4553 ggr
taylor__lambert
2016-05-02 21:43

Får man skylla på sin diagnos?

Som rubriken lyder, får man skylla på sin diagnos? Ständigt hör jag av folk, som har samma diagnos som mig men har haft det längre, säga att det inte är okej att skylla på sin diagnos. Men just nu vill jag inget mer än just det! De mediciner jag fick har förstört mitt liv mer än vad det var innan, det faktum att det tog för lång tid att få en ny tid hos mottagningen har försämrat mitt mående i så många aspekter att jag inte fungerar alls. Det jag nu får höra får mig att må sämre, att den nya mottagningen är misslyckad, det skapar stor ångest för mig. Och medicinerna är så fruktansvärt dyra, hur ska jag ha råd med dom när ingen vill anställa mig? Min diagnos för inget positivt med sig, den har stängt fler dörrar utan att öppna ett fönster. Jag är så ångestfylld, frustrerad och deprimerad att jag inte vet vart jag ska vända mig. Jag vill bara skylla allting på min diagnos…

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Zolah
2016-05-02 22:13
#1

beroende på diagnos kan man få hjälp med sådana saker, vissa kan få tur att få sin medicin betald. Annars kan soc tydligen hjälpa, man måste bara hitta rätt personer att fråga. Sj har jag ADHD/AS och får hjälp via LSS , bra stöd är superviktigt.

Hursom, får man skylla på sin diagnos?

För mig, nej. Jag vet personer som skyller allt på sin diagnos, enda skillnaden egentligen är vilka rättigheter du får. Allt annat finns där redan, även om min diagnos inte hade fast ställts så skulle jag fortfarande må dåligt, om inte värre pga folk som inte vill ge den hjälp som egentligen vemsomhelst borde få.

har haft folk som skyllt att dom beter sig illa på sin diagnos, vilket jag tycker är illa speciellt om dom själv är riktigt medvetna om vad dom sysslar med.

taylor__lambert
2016-05-02 22:23
#2

#1 visst är det så att ens beteende mot andra inte ska skyllas på sin diagnos. Och det är inte så jag menar. Nu menar jag som så att de mediciner jag fick har förstört min sömn, min aptit, allt, jag mådde så mycket bättr innan medicineringen, jag fick tom skakningar av dom så fick ju sluta med dom, hade jag inte fått dom hade jag mått så mycket bättre. I samma veva flyttades mottagningen och det har nu snart gått tre månader utan medicinering som har givit mig mycket ångest och jag blev nästan inlagd på psyk. När det gäller jobb så är det som att sekunden man råkar nämna sin diagnos så beslutar dom där och då att nej, dig vill vi inte ha. Oavsett om man säger att man kan klara av att jobba "trotts" diagnosen för den inte skulle hindra en i arbete. Soc kommer jag inte få hjälp ifrån, det har jag nu nyligen kollat upp. LSS, vet jag inte ens vad det är, vad gör dom?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Zolah
2016-05-02 22:30
#3

Direkt saxat från internet

" LSS är en rättighetslag som ska garantera personer med omfattande och varaktiga funktionshinder goda levnadsvillkor, att de får den hjälp de behöver i det dagliga livet och att de kan påverka vilket stöd och vilken service de får. Målet är att den enskilde får möjlighet att leva som andra."

Sedan, det är inte alltid viktigt för personer att veta att man har ett handikapp. Det är något som är personligt, och om det är som du säger att du fungerar rätt så behövs det ju inte ens nämnas. Enda gången det är bra är då  man har mer problem och förståelse kan vara viktigt - sedan är det inte diskriminering att dom avisar dig PGA din diagnos? det har jag för mig att man kan anmäla.

ngt jag vet att vissa har haft hjälp av är personliga ombud, det gäller personer som inte står under LSS lagen. dom hamnar under ngt som heter SoL. Jag kan inte säga exakt vad allt betyder och gör, kan bara peka ut på ett ungefär

tlover
2016-05-02 22:36
#4

Svar på frågan "Får man skylla på sin diagnos" är enligt mig nej, men man får vara "sur" på sin diagnos vilket är vad jag förstår vad du undrar.

För mig krävdes det en period av att vara sur på min diagnos innan jag kunde stiga upp från det och börja kämpa. Är du ledsen just nu så gråt men försök att inte gråta för det som varit eller kan bli, det är alltid bäst att vara i nuet och det som varit kan inte ändras och det som kan bli är inte säkert så det är ingen idé att slösa energi på det. (Det är svårt däremot och kräver övning för mig hjälper det att se på Ajahn Brahm på youtube och meditera, även om jag är okonsekvent på det).

#2 LSS är lagen om stöd och service till vissa funktionshinder, tex Autism och diagnoser inom det spektrat hör dit. Det ger en rätt till sysselsättning, rätt till anpassat boende (om det behövs), rätt till hjälp via tex HAB om det behövs och liknande. Den lagen finns så att personer med funktionshinder som omfattas av LSS ska kunna leva ett så normalt liv som möjligt.

Här kan du läsa mer om LSS

l'm back

taylor__lambert
2016-05-02 22:38
#5

får ta och kolla up lss, det kanske kan vara till hjälp! Ska också kolla upp SoL :) Jag har fått så delade meningar, en del säger att det är bra att säga att man har en diagnos, andra säger att man inte ska göra det. Själv blir jag bara förvirrad, har alltid hållit det för mig själv men när jag fick diagnosen testade jag, man märker direkt att kroppspråket på en person förändras.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

tlover
2016-05-02 22:41
#6

#5 Själv tycker jag att det är sämre att berätta om diagnosen men då är jag ju ganska högfungerande och har som mål att inom 5-10 år inte ha någon insats (eller tex medicin) alls som har med AS att göra. (Jag har flera andra funktionshinder så helt fri fån inblandning av vården blir jag nog aldrig).

Jag tror att det beror på hur högfungerande man är om man tjänar på att berätta eller inte.

l'm back

Annons:
Zolah
2016-05-02 22:49
#7

Jag är öppen och jag tror sättet jag berättar saker på gör så att folk inte blir avskräckta, har levt i skam av mitt handikapp och det vill jag inte något mer. För det är vad det är, om jag berättar om det på ett skamset/skrämt sätt så lär  jag ju upp personen hur dom ska reagera. Men om jag pratar om det som det är en vanlig sak, något som inte värt att hetsa upp sig för så får jag samma reaktion. lite svårt att förklara men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

Ananse
2016-05-02 22:52
#8

Hur då 'skylla på sin diagnos'. Finns det folk som gör det alltså? Problemen/egenheterna har man ju i vilket fall - vare sig man får en diagnos eller inte. Självregleringsstörningen finns där vare sig den kallas ADHD eller lathet. Det kan väl knappast vara diagnosens fel, den är ju bara läkarens utlåtande, en beteckning på ett visst tillstånd.

Zolah
2016-05-02 22:53
#9

Just ja, angående medicinen…

Tycker det låter mycket som jag när jag blev överdoserad, det var inte kul samt att som extra bieffekt av medicinen fick man ångest ( så jag fick ångest utan anledning i princip ). Då är det jätte bra att prata mycket med sin läkare så man får rätt dos, i mitt fall var det Concerta som blev för mycket. Nu äter jag minsta dosen två ggr per dag vilket funkar bra.

Annat tips också, sök andra som har samma problem som du IRL det bästa är verkligen att kunna gå till sådana personer för tips och råd om deras erfarenheter. Annars brukar man känna sig extremt ensam

taylor__lambert
2016-05-02 23:05
#10

#9 det var Concerta jag fick. Men till en början köpte jag inte den dyra sorten, men hörde att folk kände stor skillnad mellan dom. Jag kände absolut ingen förbättrings skillnad mellan dom. Började med 1 ökade till 2 ingen förbättring förutom skakningar, svårt att hålla mig vaken under dagen, kände att efter 12 på dagen började jag bli extremt trött. Gick ned till 1, besvären kvarstod. Slutade. Då uppstod nya problem, svårt att somna på kvällar. Alltid extremt trött, trots sömn. Jag kan lätt sova 16h nu. Sämre koncentrationsförmåga. Matbesvär. Nu måste jag äta antideprisiva som skulle funka med Concerta, men jag kände ju ingen skillnad av antideprisiva alls så slutade med dom också.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Niklas
2016-05-03 07:09
#11

#10: Det finns många mediciner mot ADHD. Alla fungerar inte bra för alla. Be att få byta om de ger biverkningar du inte kan leva med, eller om de inte har positiv verkan.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

tlover
2016-05-03 07:22
#12

#7 Att man inte berättar för alla betyder ju inte att man skäms.

Jag berättar för dom som behöver veta (vilket faktiskt är väldigt få) och för andra gör jag inte det. På samma sätt som att jag inte berättar för alla att jag har IBS, är biodlare eller att jag är tenörd (även om det senare kan komma upp i lite långsökta situationer).

Faktiskt så anser jag att min diagnos inte alls är nått att skämmas för, jag skulle antagligen inte startat eget om jag inte hade haft diagnos eller ens haft min underbara man och barn. Men ja, det är inte alltid relevant att folk ska veta och om det inte är relevant så förstör det ofta då folk har svårt att förstå även om man försöker förklara.

l'm back

Zolah
2016-05-03 08:39
#13

#10

Hmm låter konstigt, aldrig varit med om att man blivit trött av medicineringen. Däremot skakningar etc vet jag om - när jag fick för mycket så fick jag även andningsbesvär ( troligen en form av panik attack ). Sedan att du tog en eller två säger inte så mycket då dom kommer i olika doser :) höll inte läkarna noga koll med hjälp av blodprov, ekg etc?

Personligen tycker jag att dina problem låter som en depression, lite grann som en reaktion att du tyckt att medicineringen varit jobbig tillsammans med ditt nya handikapp. och då krävs det att man över en lång tid tar sin medicin ( anti depp ) för att få några resultat, om det inte fungerar testa en ny. Bästa är att du får en samtalskontakt i samband med detta för medicinen hjälper ju egentligen bara med symptomen, inte med grundproblemet. 

Men precis som Niklas säger, det finns massor med medicin som fungerar på olika sätt. Det jobbigaste är att prova sig fram för att hitta den som fungerar just för dig, och det måste du göra i samröre med läkare. Har för mig att det finns en medicin som heter Elvanse ( kan ha blandat ihop den med en annan medicin ) som inte ger samma bieffekter som Concerta, som tex ångest eller hjärtklappningar ( så skakningar ska inte ske om det blir för mycket ). Det kanske skulle vara något att kolla upp?

jag provade den medicinen ett tag men för mig ( medicin är väldigt individuellt ) funkade den inte speciellt bra, så jag är tillbaka på lägsta dosen Concerta 2 gånger per dag. ( om jag bara tar en gång så gör min kropp av sig med medicinen för snabbt så att jag blir nästan apatisk, jätte dåligt att vara  i affärer då )

#7

Det sa jag inte heller, det jag menade var att jag var less på att skämmas och bestämde mig att sättet jag berättar det på kommer troligtvis sätta grund hur personer kommer bemöta mig och andra med samma diagnos.

Jag presenterar ju mig inte som ' Linda med AS', utan ' Linda som är tecknare'.

Om det inte är relevant för mig att berätta, så nämner jag det inte.

Annons:
tlover
2016-05-03 09:14
#14

#13 Vissa presenterar sig i princip med "Linda med AS" då jag inte visste vilken du var så kan ditt inlägg tolkas som om du skulle höra till den gruppen.

l'm back

taylor__lambert
2016-05-03 09:45
#15

#11 visst finns det det, men det är ju just det som är grejen, jag har inte fått någon hjälp från mottagningen på tre månader snart (och det är jag inte ensam om). Hur det blir nu imorgon när jag äntligen fått en tid kan jag ju inte svara på, jag hoppas på det bästa, men av recensioner att döma så känns det som att jag inte kommer få hjälp. Men man vet ju aldrig. #13 jag tror ju att jag blivit feldiagnosticerad, då jag alltid varit trött, aldrig riktigt haft den där extrema energin jag tycker mig se ADHD diagnosticerade ha, och ADHD medicin ska ju dämpa den delen, att ta ned energin så man lättare kan ta det lugnt på kvällen. Även de antidepressiva jag fick skulle göra mig tröttare, men jag fick bara ta dom antidepressiva för att det var typ den enda som passade med Concerta. Innan har jag haft annan antidepressiv och den funkade bättre men får inte blandas med Concerta. Min lärare, vars bror jobbar med ADHD och de medicineringarna, föreslog ett ämne som den skulle innehålla, men jag har glömt helt vad det var. Hon sa att det kanske skulle hjälpa mig, men ja, som sagt så har jag glömt och jag kommer inte träffa den läraren innan imorn :/ hade ju varit bra att rådfråga läkaren imorn om det.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Zolah
2016-05-03 10:02
#16

#14

och nu vet du

#15

Jag är ofta trött också, men det beror på att jag tröttar ut mig själv pga ADHD. Dom gånger jag mår bra och saker flyter på, det är då först jag uppvisar 'dom klassiska' ADHD symptomen. ADHD behöver inte betyda att man är som en iller utanpå, utan det kan handla om hur energisk man är i skallen. iochmed jag har en bland diagnos så bränner jag ut mig mycket snabbare,  då AS så vill man hålla ordentlig fokus på det man gör och ADHD gör så att man lätt gör flera saker samt tappa fokus.

Om du känner att du är fel diagnosticerad, kom ihåg att man får alltid kolla med läkare för en andra åsikt.

Vilsen M.S
2016-05-03 10:10
#17

Jag har diagnosen ADD och kan komma på mig själv att jag skyller en del saker på min diagnos, men i bland känner jag att det blir för mycket. Man måste verkligen tänka sig för om det är ren lathet eller diagnosen som gör att jag inte kan/vill utföra vissa saker. Jag har varit för mycket hemma de senaste åren så jag är verkligen inne i en ond cirkel, känner inte för att jobba eller sådana saker (vilket jag vill uppnå med medicin och KBT träning). Jag vill känna mig normal och jobba som alla andra människor (som har jobb förstås). Jag vill bryta det här mönstret som jag är inne i nu, då kanske jag mår bättre än jag gör nu.

Håller fortfarande på att ställa in rätt dos på Ritalin och om Ritalin är bra medicin för mig för jag känner fortfarande inte riktigt bra effekt. Ska ligga kvar på nuvarande dos (60 mg/dag) ett tag till. Sköterskan ska ringa mig nästa vecka för att höra hur det går med medicinen, så få se då vad vi kommer fram till.

Som sagt, man får tänka sig för innan man skyller på sin diagnos för det kan också vara lathet.

Ananse
2016-05-03 14:48
#18

Men än en gång, jag blir totalförvirrad… Hur kan man skylla nånting som helst på en diagnos?? Det är ju inte den som skapar funktionsnedsättning eller lidande. En diagnos kan väl inte vara nåt negativt? Den är ju bara öppningen till att få stöd eller behandling. Vill man inte ha stöd eller behandling är det ju ingen som tvingar en. Och om så är fallet borde man väl inte ens behöva utredning?

taylor__lambert
2016-05-03 15:24
#19

#18 för att det är mänskligt att vilja ha en anledning till allt.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Ananse
2016-05-03 22:00
#20

Ja naturligtvis vill man ha en anledning. Det var inte det jag frågade om. Vad jag undrar är varför någon skulle tro att ens problem skulle kunna bero på en diagnos. Hur skulle min diagnos kunna orsaka mina problem? Det är väl funktionsnedsättningen som skapar problem - inte diagnosen?

Annons:
Vilsen M.S
2016-05-04 09:00
#21

#20 Diagnosen är ett namn på själva funktionsnedsättningen, så det är samma sak enligt min mening eller har jag missat någonting?😮

taylor__lambert
2016-05-04 10:24
#22

Nu har jag idag haft mitt möte med både läkare och sjuksköterska. Och jag är glad att höra att det jag känner är helt normalt! Även om allting inte blev som jag hoppades fick jag ju någon hjälp. Jag fick välja vilket problem jag skulle ta itu med först. Jag valde sömnen. Så jag fick melatonin. Men så blev jag ju chockad när jag fick veta att intyget skulle kosta en massa pengar. Pengar jag inte har… Och läkaren kunde inget göra… Konstigt nog när jag talade med sjuksköterskan så kunde hon försöka få tag på kuratorn som visste mer om vart man kan vända sig vid såna problem. Men huvudsaken, det är inte fel av mig att känna så här. Och det var något jag behövde höra.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Zolah
2016-05-04 10:29
#23

#22

vad för intyg skulle kosta pengar?

Melatonin kan funka jättebra för vissa personer :) det är ett naturligt hormon som man har.  Man brukar mest använda det förr för jetlag ^^

Ananse
2016-05-04 10:40
#24

#21 Hur kan det vara samma sak??? Nu sa du ju just själv att diagnosen är ett namn på funktionsnedsättningen.

Man kan gå runt och ha en funktionsnedsättning, exempelvis en uppmärksamhetsstörning, men det betyder ju inte att man har en diagnos.

Sen väljer man kanske att söka vård för problemet och blir utredd. När utredningen är färdig väljer läkaren hur man ska beteckna problemet, d v s han sätter en diagnos.

Beteckningen - ordet - ju en sak, en abstraktion, det ordet står för är nåt annat, ett faktiskt föremål eller en faktisk företeelse. Det är väl ändå två vitt skilda saker? Ordet 'sol' är ju inte samma som den faktiska stjärnan vi avser. Även om vi skulle kalla den Ra eller rentav inte ha nåt ord alls för den så finns den ju där och är samma SoL.

Hur som helst, funktionshindret får man anta är nåt negativt, men diagnosen kan väl bara vara positiv ändå?

Men ska jag alltså i stället tolka rubriken som typ 'Får man skylla på sin funktionsnedsättning?'? Jag är lite halvkorkad kanske, men sån där begreppsförvirring gör det väldigt väldigt svårt för mig att hänga med och fatta vad diskussionen gäller.

Får jag skylla på min diagnos kanske…?

taylor__lambert
2016-05-04 12:06
#25

#23 jag ska resa utanför EU. Då behövs ett intyg på att man har mediciner.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Zolah
2016-05-04 12:12
#26

#25

Ah, har bara åkt till England. Då kostade det inte mig något att få ett intyg

trodde först att du menade att utredningen kostade

Lycka till :)

taylor__lambert
2016-05-04 13:14
#27

Ja, lite trisst! Men jag har väl tänkt att under den enstaka veckan får jag väl skippa medicinen då :p

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Honestyisdead
2016-05-04 19:31
#28

Jag hade intyg när jag åkte till Thailand.  Kostade inte en krona.

Och nej, man kan inte skylla dåligt beteende på en diagnos. 

Och innan man har en diagnos har man ju ingen funktionsnedsättning heller rent krasst.

taylor__lambert
2016-05-04 20:00
#29

#28 inte? det var ju konstigt. Läkaren sa att jag skulle få ett intyg och därefter en faktura på den hemskickad om jag ville ha det.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Maria
2016-05-04 20:02
#30

Kan det vara olika i olika kommuner?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

taylor__lambert
2016-05-04 20:05
#31

#30 kan så vara

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Honestyisdead
2016-05-04 20:11
#32

Ja det verkar vara olika. Kan nog variera inom kommunerna också. Är kanske upp till stället man går hos.

Har läst om folk som fått betala för att få ut sina journaler också. Dom fick jag gratis.

add-apa
2016-05-06 08:26
#33

#24 haha 😂

SSKAnna
2016-05-06 11:44
#34

Jag har inte läst hela tråden men denna fråga dyker upp överallt tycker jag!

En diagnos kan aldrig  rättfärdiga ett beteende MEN den kan förklara det!

Alla har vi olika syn på vad som uppfattas som ett "dåligt beteende" men en sak har jag lärt mig; alla beteenden har en orsak och kan man bara hitta den så kommer man att lättare förstå beteendet.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
Vilsen M.S
2016-05-07 09:28
#35

#34 Det har du rätt i!😉🙂

Honestyisdead
2016-05-07 09:34
#36

#34 Alldeles riktigt. Men en del beteenden är oacceptabla oavsett om man vet varför.

SSKAnna
2016-05-07 17:09
#37

Sant- men nu pratade vi om just diagnoser inom NPF, eller?

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Honestyisdead
2016-05-07 17:25
#38

Ja?

SSKAnna
2016-05-07 17:47
#39

Jag bara tänkte att det finns andra diagnoser som medför andra beteenden som inte är det minsta acceptabla- Pedofili, psykoser, o.s.v…..

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

kim1980
2016-05-14 07:30
#40

Faktum är att medicinerna får inte rättvis chans dvs låg dos halv år minst.. Så är jag övertygad att det hade blit bättre.. Så länge inte gör rätt.. När finns hjälp. . Jag har ADHD så jag vet vad jag pratar om.. Så NEJ man kan inte skylla på ADHD..

Ribessa
2016-06-05 16:04
#41

Jag skyller inte ifrån mig på min diagnos - det tycker jag är att man ger sig. Jag kan använda den för att förklara varför det blir på ett visst sätt - men jobbar hela tiden för att fungera så bra som möjligt, ta itu med mina problem som gör att jag kan reagera onödigt hårt eller så. För ibland glömmer folk i ens omgivning hur läget faktiskt ser ut. Så skylla… Nej, men förklara, japp.

Annons:
SSKAnna
2016-06-09 20:47
#42

Bra  talat #41!!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Ribessa
2016-06-09 22:14
#43

#42 Tackar! :D

taylor__lambert
2016-06-11 18:27
#44

Visst att man kan förklara, men många uppfattar det inte som en förklaring utan att man skyller på sin diagnos, man kan kalla det för en förklaring, men många ser det inte som det. 

Tex: Man har svårt att sova på nätterna för att det är bevisat att människor med en viss diagnos har mindre av ett insomnings hormon. 
Detta har jag märkt att många ser det som att jag lägger skulden över min diagnos även fast jag bara säger att det är bevisat att det är så med vissa människor, men jag kan inte rå för det, det går inte att gå och lägga sig tidigare, det går inte att läsa en bok, men många som inte förstår sig på diagnoser kan inte heller förstå skillnader mellan att skylla och förklara, med andra ord, det spelar ingen roll om man skyller på sin diagnos eller förklarar, "vanligt" folk fattar inte ändå.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Honestyisdead
2016-06-11 18:45
#45

Att sova ser jag inte som något sådant.

Däremot att man beter sig illa och sen säger "det är inte mitt fel, jag har ******" Det är att skylla på.

Ribessa
2016-06-12 21:14
#46

#45 Håller med dig Hera, det är att skylla på.

Jag blir väldigt lätt uppstressad och ilsk, och när det "rinner över" brukar jag kunna säga till exempelvis min sambo att "nu vet du att det här blev lite mycket för mig, ge mig lite tid". Eller att om vi diskuterar och jag tycker det känns som att jag blir stressad så kan jag säga ifrån på en gång, att "ta det lugnt nu, är du snäll, detta blir för mycket för mig". Då kan vi ta en liten paus och så tar vi det på ett annat sätt. 

Eller att om någon sitter och pratar och jag helt plötsligt skenar iväg för att det börjar låta, då gör jag nu - som jag inte gjorde innan - avbryter den personen direkt och säger "jag ber om ursäkt, jag blev lite störd av det där, så vad sa du?", de vet ju också varför jag lättare gör så. Men som sagt, jag är öppet ärlig om varför, men som sagt, jag skyller inte på, jag förklarar. Och hur andra ser det ligger väl mycket i hur man uttrycker sig också, men även på dem. Ser dem det som en bortförklaring så får det stå för dem, deras problem… Inte mitt :)

taylor__lambert
2016-06-17 20:18
#47

Problemet är att andra inte vet vart gränsen går, de som inte har erfarenhet av diagnoser menar jag då.

Det kanske är lätt för en som har haft diagnosen länge att veta att "detta beror på min diagnos" och "detta gör jag bara för att jag känner för det idag". Har man inte fått underfund med vad diagnosen innebär, för att man kanske nyligen fått den så kanske man själv inte vet vad som man kan säga är diagnosen alltså vad man kan säga beror på sin diagnos, för det är säkert olika beroende på graden samt hur mycket hjälp man fått att hantera och förstå vad som faktiskt händer.

Jag kan minnas en "släkting" jag råkade säga att han hade damp, för det var så man sa som "barn" när någon betedde sig hyper aktivt och inte kunde sitta stilla, och då vart ju han rasande och jag förstod inte varför, jag fick inte riktigt förklarat att han hade ADHD, DÅ tyckte jag att det var helt okej, jag tänkte att det berodde på hans diagnos, men IDAG vet jag inte vad jag tycker, för ibland när jag blir arg kan jag bete mig likadant, men har jag rätt att göra det?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: