Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 5155 ggr
gatanfram
2016-05-07 15:38

Metylfenidat Biverkningar?

Hej,

Vet att biverkningar har behandlats i ett flertal inlägg, men har inte direkt hittat inlägg där ni kortfattat beskriver vad ni har upplevt.

Jag har haft medicin i drygt 2 månader nu, med blandat resultat.

Sista månaden låg jag på 2 x 60 mg Ritalin depot. Morgon och eftermiddag.

Tycker att Ritalin blandar och ger.

Ger en bra boost efter första intag, men får oftast en ångestsköljning framåt kvällen, tyckte inte att intag nummer 2 gjorde så stor skillnad. Upplevde väl inga kraftiga biverkningar, mer än lite olika känningar i kroppen,  tryck här och där, som (nog) successivt försvann. Inget ovanligt enligt läkaren och diverse forum.

I ett försök att få bukt med ångesten på kvällen, så har jag istället fått testa 54 mg Concerta + 60 mg Ritalin. Det jag nu upplever känns ganska obehagligt, och eftersom jag är en orolig person, så undrar jag ifall detta är "vanliga" biverkningar. Nästan alla dom här sakerna inträffar 4-5 timmar efter intag.

- Kraftigt yrsel, påverkar balansen, känns ibland som att marken gungar.

- Synstörning, påminner om lätt dubbelseende. Har dock ganska dålig syn, och slarvar användandet av mina glasögon.

- Stickningar i armen och handen, mest i vänster hand, men förekommer även i höger hand. (Inträder alltid när "första dosen går ur)

- Kalla händer och fötter (även på ritalin)

- Ont i nacken, och allmänt ont i leder.

- Lätt värk i armhålan.

Jag har givetvis skickat dessa funderingar till min läkare också, men eftersom det ibland känns lite väl lättsamt vid mina besök där, så skulle det vara intressant att höra om era erfarenheter, och vad ni tror?

Bör även tilläggas att jag senast hade ett blodtryck på 130/88, men då hade jag också stressat till mottagningen, för att jag var försenad. Dom var dock nöjda, och sa att det var "helt normalt" med ett litet utropstecken för undertrycket.

Vilopulsen är oftast normal, även när medicinerna verkar, men om jag stressar upp mig över bieffekter och dylikt så kan den vara hög. Men vanligtvis så är min vilopuls någonstans mellan 70-90 oavsett medicin eller inte. Har dock haft runt 100 någon gång precis när medicinen börjat verka, men så fort jag lägger mig ner och andas, och fokuserar på att inte oroa mig, så går den oftast ner. Pulsen är jämn i sina slag.

Slutligen. Jag har haft väldigt mycket värk i rygg och nacke, armar, fötter, knä osv, i nästan jämt de senaste åren,  långt innan jag började med medicinerna. Dessa stickningar och domningar är liksom ingenting som är helt nytt för mig. Däremot så upplever jag det som att känslorna blir starkare nu, och framförallt med Concerta. När min fru masserar min rygg, så finns det kritiska punkter i ryggen, som direkt smäller ut mot tex händerna. Detta får mig att misstänka nerver, då det oftast försvinner ett tag efter massage.

Jobbar även på min hållning, då min fru hävdar att jag håller på att utveckla  sk gamnacke, vilket jag såklart vill undvika.

Ber om ursäkt för lång text.

Vad är era erfarenheter och upplevelser?

Trevlig helg!

Annons:
Korvryttaren
2016-05-07 17:09
#1

Du bör ha något för din ångest för att det ska funka optimalt med ritalin/concerta. Jag fick voxra och ångesten försvann helt och hållet så nu kan jag använda Ritalin utan att längta efter repet på kvällarna.

add-apa
2016-05-08 04:08
#2

Tycker det låter som det blir när man tar för hög dos/överdos…

gatanfram
2016-05-08 21:02
#3

Tack för era svar. Har lyft dessa frågor igen till min läkare, får se vad han säger. Noterar dock att de flesta av dessa känslor i armen och så händer oavsett om jag tagit min medicin eller inte.

Men ja, symptomen, orsakade av medicin eller inte, blir åtminstone betydligt mildare när jag minskar dosen själv, och det är tydligt att Concerta inte riktigt funkar för mig.

Intressant att se vad läkaren säger, tycker han känns loj ibland.

gatanfram
2016-05-12 15:32
#4

Bumpar. 

Ingen som kan relatera eller lista vilken typ av biverkningar ni har upplevt?

polymorf
2016-05-12 16:05
#5

Har ätit både Concerta och Ritalin, upplevde mest biverkningar med Concerta men så hann jag gå upp mycket mer i dos med den innan jag slutade också.

Känner igen kalla händer och fötter, krypningar/domningar i armar och händer (även i ansiktet ibland) och mycket obehagliga "avtändningar" när medicinen gick ur på eftermiddag/kväll med såna ångestsköljningar.
Hade även hjärtklappning och hög puls (men okej blodtryck), oro, konstant mycket uppvarvad inombords, kraftiga humörsvängningar som jag hade svårt att kontrollera (dvs mycket värre än de jag redan har pga adhd:n men som jag lärt mig dämpa/hantera), kraftig nedstämdhet varvad med nån sorts eufori, mani och tvångsbeteende, kallsvettningar, och på Concerta fick jag något som kändes som "elektriska impulser/stötar som gick genom kroppen". Typ så.

Tyckte dock dessa biverkningar blev värre när jag fick annat märke än just Concerta så skulle jag få för mig att prova igen så skulle jag be om Concerta specifikt. Ritalin tycker jag väl kanske är något snällare med biverkningar men upplever också mindre effekt samt mer/snabbare mental trötthet.

kim1980
2016-05-13 06:14
#6

Tåla mod gott folk ! Allt har läst här.. Så har dem ingen tålamod. . Då har haft samma Concerta sen 2007. Men det gick inte på ett år. Jag har oerhört respekt med lyda läkarens fart. Det svårt för läkaren förstå den biten.. Med för hög dos upplevs det läskigt obehag. Men själv är jag nöjd hade tålamod med in vänta.. Ändra krångla byta namn blir ingen hit. . Men öka på lång sikt. . Kobenera antidepressiv. Det ligger i oss in bakat känns det som.. Kan tycka är för vak info om den biten om ADHD vilka steg å så förväntningarna ska gå snabbt. . Men allt tar sin tid.. är mitt råd för alla som har den här promatiken . Som tars för lätt tycker jag min åsikt. Är mer komplicerat en vad många förstår.. Vilket i sin tur blir i visa fall känner sig som dem inte passar in.. I alla fall har det vart så för mig.. Men nu står jag för den jag är allt det.. Sen praktiken är annan 5 ! P kram på er .

Annons:
kim1980
2016-05-13 06:30
#7

Yrsel snurrig .. men viste med mig var kamp men övergående , tyckte var värt hålla ut.. för vet hur livet var innan . Fick mitt sent . Då på 80 talet var man dum i huvudet för inte var som alla andra. . Dvs läraren frös ut en.. Om man om vänder på hela. . Hur var livet innan medicinen ? Det intressant för min del..

ÄndlösaTankar
2016-05-31 20:06
#8

Kalla fötter och händer har jag. Händer att jag tappar känsel i tår och det kan vara i timmar. Har sett några gånger vid blodtryckskontroller att min puls varit hög, även vilopuls. Vet inte om medicinen hade den inverkan men det är mycket möjligt.

Agafia
2016-06-07 09:49
#9

Visst har jag biverkningar , men de är hanterbara . Utan medicinen blir livet så mycket mer slitigt för mig. Men om biverkningar överträffar det positiva skulle jag överväga att byta medicin.

IceTee
2016-06-08 14:47
#10

Nu är ju den här tråden gammal men jag kan dela med mig ändå. Jag har inte ätit Ritalin på många år, men får samma biverkningar på alla centralstimulerande Jag får en krypande känsla i kroppen, jag blir nedstämd, och tappar aptiten. Inte så kul med andra ord

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: