Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1652 ggr
gunillapower
5/13/16, 12:35 PM

Berätta för barn om utredning.

Vi har precis påbörjat ADHD utredning för våran 5 åring. Funderar nu på hur vi ska förklara varför han ska träffa "tanter" som frågar o testar honom. Även om det med största sannolikhet blir en diagnos vill vi inte förklara besöken med att dom ska se om han har ADHD än. Utan kanske mer att han ska få hjälp med springet i benen och svårigheten med att sitta still. Hoppas jag förklarade på rätt sätt:) söker altså tips på hur vi förklarar på ett bra sätt. (Ställ frågor om jag var otydlig):)

Annons:
Honestyisdead
5/13/16, 12:39 PM
#1

Visste inte man kunde utreda i så ung ålder eftersom så många barn har väldigt mycket energi då. Är detta vanligt?

Tror i övrigt inte att ni behöver förklara så mycket. Jag hade bara sagt att "nu vill jag att du gör det här" osv.

Niklas
5/13/16, 12:45 PM
#2

Ganska vanligt är det. Eftersom utredningen i den åldern brukar vara rätt leklik skulle jag säga att ni ska åka till ett ställe där man får göra olika tester och lekar. Barnen tycker ofta att det är roligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

gunillapower
5/13/16, 12:47 PM
#3

Nej det är nog inte så vanligt. Men han har så tydliga svårigheter med koncentration, impulskontroll, mm jämfört med andra barn i samma ålder och så finns ärftlighet. Så dom har aldrig tvekat att utreda honom nu.

91Marran
5/13/16, 4:11 PM
#4

Berätta precis som det är! Jag gjorde en utredning som liten och fick veta det vid 25års ålder. Så dåligt som jag har mått över det går inte att beskriva. Tänk dig själv att du träffar flera personer och att de dumförklarar dig utan att berätta att du har några fel. Man märker själv att man har problem. Det jag menar är att du ska vara ärlig från början och förklara vad som händer och vad det leder till. :-) Det kommer att kännas bättre om du berättar, både för honom och dig.

Mvh
Mig

Honestyisdead
5/13/16, 5:14 PM
#5

#4 En utredning dumförklarar ingen. Som Niklas skrev blir det ju som lek.

91Marran
5/13/16, 6:57 PM
#6

#5 Been there done that. Inte säkert att alla uppfattar det på samma sätt som jag dock. Så länge man är helt öppen med vad som händer, så borde barnet ta det med ro och se det som något "roligt" som sker. Är man inte helt öppen, så kan det bli helt fel istället.

Mvh
Mig

Annons:
Niklas
5/13/16, 7:38 PM
#7

#6: Jag håller med om att det ofta är bra att berätta så tidigt som möjligt. Generellt tror jag dock att det kan vara svårt för en femåring att förstå ADHD. Håller man det på "spring i benen"-nivå och barnet är lite självmedvetet kan det fungera.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

kim1980
5/14/16, 7:11 AM
#8

Å jag hade velat vara den 5 åringen. . På mig syndes det hela tiden.. Men 80 talet var man dum i huvudet. . Så hjälp i tid är lyx.. Dock ha tåla mod med mediciner. . Dvs låg dos lång tid.. så inte barnet blir rädd. . Är het tips bara. . För alla oavsett ålder.. För ofta får inte mediciner rättvis chans. . Har hög erfarenhet av ADHD. . Förstår mig själv bakåt i tiden. . Mycket hade fot sluppit med tidigare hjälp.. Ärlighet varar längst. . ♥

add-apa
5/14/16, 2:15 PM
#9

Ja! Som så många här redan skrivit - säg som det är till honom! Men självklart ska ni förklara för honom på ett sätt som han kan ta till sig, och även på ett sätt som inte får honom att må dåligt…! Ni känner ju ert eget barn bäst, men om det känns svårt att veta hur ni ska förmedla det till honom, så be de proffesionella om råd! Alltså de som utreder honom. De är ju vana vid detta och har säkert tips om hur man kan förklara sånt här på ett bra sätt för 5-åringar ☺ Det kommer säkert gå bra! Lycka till!

Upp till toppen
Annons: