Annons:
Etikettmedia
Läst 1723 ggr
tlover
5/17/16, 11:06 AM

Barn med ADHD och autism blir inte trodda

Forskning visar att barn med NPF blir mindre trodd som målsägande i rättegångar än barn utan NPF.

Studien gick ut på att flera juridikstudenter och domare fick läsa samma förhör av en 11 årig flicka som utsatts för övergrepp av sin pappa. Hälften fick reda på att barnet hade ADHD och högfungerande autism, dessa bedömde barnets berättelse som mindre trovärdig och hade fler vaga detaljer än de som inte fick veta om flickans diagnos.

Det var då exakt samma förhör som alla fick läsa och trots det så bedömdes det vara färre detaljer då dom fick reda på barnets diagnos.

Detta är skrämmande då barn med NPF oftare är målsägande i fall om misshandel och sexualövergrepp. De har tre till fyra gånger högre risk att utsättas för våld och övergrepp jämfört med barn utan NPF.

http://www.dagensjuridik.se/2015/09/barn-med-adhd-och-autism-blir-inte-trodda-paverkas-av-icke-juridiska-faktorer

l'm back

Annons:
Honestyisdead
5/17/16, 11:11 AM
#1

Men fy!

OlgaMaria
5/17/16, 11:13 AM
#2

Usch vad hemskt!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tlover
5/17/16, 11:14 AM
#3

#1 tyvärr blir jag inte förvånad. De flesta behandlar ju en annorlunda då dom får reda på en diagnos

l'm back

Honestyisdead
5/17/16, 11:21 AM
#4

Jag hade dock trott det skulle vara på andra hållet.

Skorpion76
5/17/16, 1:10 PM
#5

#0 Det kan jag tänka mig. Det här är ingenting som förvånar mig.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Ananse
5/17/16, 9:57 PM
#6

Grejen är ju liksom att man i regel är MINDRE lagd åt det lögnaktiga och manipulativa när man är på koko-spektrum. Men fan… jag känner igen det. Alltså, det här gäller ju extremfallen, där det verkligen är förödande att inte bli trodd, sånt har jag aldrig varit med om. Men på lägre nivå händer det dagligen tycker jag. Man har ett annat sätt i sociala situationer, ett annat sätt att visa känslor, och folk upplever det inte som genuint - ofta tolkas man rentav helt motsatt. Det måste vara fler än jag som känner igen det där med att man tränar in en helt nollställd fasad för att folk inte kan läsa av ens egna uttryck? Och att man sen sminkar på ytterligare ett lager på det av mer eller mindre normala uttryck. Bara det att dom spelade uttrycken aldrig blir riktigt perfekta och trovärdiga… Så omgivningen upplever ändå att man är oärlig och döljer nåt.

Annons:
Ribessa
9/2/16, 2:40 AM
#7

Gud så fruktansvärt. Det gör så ont i mig att höra detta….

Upp till toppen
Annons: