Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3462 ggr
6FU
2016-05-20 06:47

Attentin dosering

Ni som har Attentin. Hur stor dos tar ni? Jag började för ca 2-3 veckor sen. Tar 10mg morgon och 5 mg lunch. Ger ingen effekt, men heller inga biverkningar. Jag har provat lite själv och känner att jag skulle behöva, beroende på dag ta 20-30mg morgon och 15-20mg lunch. Och det är ju långt över det man "får" ta. Har inte upplevt några biverkningar vid den dosen heller.

Annons:
Honestyisdead
2016-05-20 07:25
#1

Man ska aldrig ändra dos ens för test utan läkarens godkännande.  Prata med din läkare så kan ni säkert hitta rätt dos.

6FU
2016-05-20 08:01
#2

#Hera Jag vet att man inte bör göra det, men läkaren känner ju inte vad jag känner i min kropp o knopp:) Tyvärr så verkar läkaren inte ha så stor koll på läkemedlet och tyvärr så går dom ofta efter doseringen som är till barn. Lite skillnad på en 40 årig 85 kgs man och en 35kgs 10 åring;) Men jag går på kontroller osv och höjer lite i taget

SSKAnna
2016-05-25 19:17
#3

Eftersom jag från början hade Metamina så har jag nu samma dos på Attentinet och jag tar 8 st på morgonen och 3 till lunch; alltså 40mg + 15mg…

Påpeka för din läkare att doserna är MYCKET individuella- precis som VI!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

polymorf
2016-05-25 22:55
#4

Jag började med 1x3 (morgon, lunch, eftermiddag med 4 timmars mellanrum) men just nu håller jag på och provar mig fram, vilket var min läkares inrådan. Fick ganska "fritt" spelrum, alltså inte att höja jättemycket, men testa ta 2 tabletter samtidigt någon/några gånger per dag/kortare tid mellan varje dos/lägga till ett extra dos-tillfälle typ, och bara känna efter vad som känns bäst. Så just nu blir det lite olika varje dag, lite beroende på hur jag mår på morgonen, vågar "experimentera" lite mer de dagar då jag känner mig utvilad och i "bra form". Är glad att jag får göra på detta sättet, att min läkare är medveten om att det fungerar olika för olika personer och att jag vet bäst vad som passar mig :)

Men det enda jag kommit fram till hittills är att inte ta sista dosen senare än typ 14-tiden för då får jag jättesvårt att varva ner och sova i rimlig tid på kvällen, Samt tätare doser (2,5-3 timmar mellan) så jag inte hinner få en "dipp" mellan.

Honestyisdead
2016-05-25 23:53
#5

#2 Men genom att äta större dos än den förskriva innebär att medicinen tar slut för fort. Vilket en del läkare inte tar lätt på. De kan till och med dra in medicineringen om man inte sköter den i samråd med läkaren. Är det värt det?

SSKAnna
2016-06-09 20:51
#6

..fast man kan ju ta mindre dos andra dagar för att jämna ut det….

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
Honestyisdead
2016-06-09 21:10
#7

#6 Eller så gör man som man ska och tar den dos man har.

Upp till toppen
Annons: