Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
ADD & ADHD relaterat

Overklighetskänslor?

2016-05-23 12:00 #0 av: Zyloon

Jag står i kö för utredning för ADD/ADHD och möjligtvis aspergers. Så jag vet ännu inte om det är så att jag har någon diagnos. Men en sak jag funderat på väldigt mycket är mina overklighetskänslor. Det känns som om jag drömmer. Är jag ute och går känns det nästan som att jag bara kan slänga mig ner i marken för att världen inte känns verklig. Detta kan hålla i sig  alltifrån 1 minut till 1 timma. Jag blir riktigt rädd när det händer. 

Är det någon av er som får samma känsla ibland? Vet ni vad det beror på? 

Anmäl
2016-05-23 12:45 #1 av: Niklas

Det är inte så att det känns som att du befinner dig i en bubbla då, delvis omedveten om världen utanför dig själv?

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2016-05-23 13:47 #2 av: Zyloon

#1 Förstår inte riktigt vad du menar med en bubbla, du får jättegärna förklara mer.

Anmäl
2016-05-23 14:04 #3 av: Hera

Låter inte bra. Detta borde kollas upp direkt.

Anmäl
2016-05-23 14:17 #4 av: Niklas

#2: Som att vara avskärmad från omvärlden och se den genom ett filter. Fast när jag läser #1 igen ser jag att det du skriver om nog är något annat.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2016-05-23 15:18 #5 av: Zyloon

#4 Det är väl lite så jag känner hela tiden. Att jag liksom står utanför hela världen och att jag känner att jag uppfattar världen omkring mig annorlunda än alla andra.

Men det är det jag känner konstant. Overklighetskänslorna jag har kommer bara ibland.

#3 Detta har jag haft hur länge som helst. Jag lägger mig aldrig ner på marken, även fast jag känner att jag skulle kunna göra det. Det är bara en obehaglig känsla. Självklart kommer jag ta upp detta med min psykolog nästa gång.

Anmäl
2016-05-23 17:16 #6 av: Splatter

https://sv.wikipedia.org/wiki/Derealisation

Det låter som derealisation. Har ADHD och kan få det ibland när det händer för mig när det är mycket runt omkring mig pga mental överbelastning. För min hjärna är det en försvarsmekanism få att jag inte blir fastlåst i överstimulering av för mycket stimuli runt omkring mig. Det kan även orsakas av ångest, så att prata med en psykiater vore det bästa eller en psykolog.

Anmäl
2016-05-23 17:52 #7 av: Ananse

Kartlägg. Har du alltid haft såna upplevelser? Hur ofta? I vilka situationer? Känns det alltid obehagligt?

Det kan vara nåt rent perceptivt, d v s nåt som rör hur man tar in sinnesintryck. Eller så är det tecken på nåt sjukdomstillstånd.

Anmäl
2016-05-23 18:50 #8 av: Zadeira

Nu har jag ingen bokstavkombination utan andra psykiska diagnoser, men precis så upplever jag det under starka ångest-attacker. Det är inte så att du har ångest eller panikångest?

Ibland kan jag rent fysiskt titta på mina händer exempelvis och inte känna att de tillhör mig. Jag ser ju att det är jag och att det är jag som rör dem, men får ändå inte ihop att det är mina händer. Oftast kan jag i stunden inte förstå alls, men efteråt när jag återgått till "normalt" inser jag att det var en ångest eller panik-ångest attack jag hade.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.