Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3164 ggr
Zyloon
5/23/16, 12:00 PM

Overklighetskänslor?

Jag står i kö för utredning för ADD/ADHD och möjligtvis Aspergers. Så jag vet ännu inte om det är så att jag har någon diagnos. Men en sak jag funderat på väldigt mycket är mina overklighetskänslor. Det känns som om jag drömmer. Är jag ute och går känns det nästan som att jag bara kan slänga mig ner i marken för att världen inte känns verklig. Detta kan hålla i sig  alltifrån 1 minut till 1 timma. Jag blir riktigt rädd när det händer. 

Är det någon av er som får samma känsla ibland? Vet ni vad det beror på?

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Annons:
Niklas
5/23/16, 12:45 PM
#1

Det är inte så att det känns som att du befinner dig i en bubbla då, delvis omedveten om världen utanför dig själv?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zyloon
5/23/16, 1:47 PM
#2

#1 Förstår inte riktigt vad du menar med en bubbla, du får jättegärna förklara mer.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Honestyisdead
5/23/16, 2:04 PM
#3

Låter inte bra. Detta borde kollas upp direkt.

Niklas
5/23/16, 2:17 PM
#4

#2: Som att vara avskärmad från omvärlden och se den genom ett filter. Fast när jag läser #1 igen ser jag att det du skriver om nog är något annat.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zyloon
5/23/16, 3:18 PM
#5

#4 Det är väl lite så jag känner hela tiden. Att jag liksom står utanför hela världen och att jag känner att jag uppfattar världen omkring mig annorlunda än alla andra.

Men det är det jag känner konstant. Overklighetskänslorna jag har kommer bara ibland.

#3 Detta har jag haft hur länge som helst. Jag lägger mig aldrig ner på marken, även fast jag känner att jag skulle kunna göra det. Det är bara en obehaglig känsla. Självklart kommer jag ta upp detta med min psykolog nästa gång.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Splatter
5/23/16, 5:16 PM
#6

https://sv.wikipedia.org/wiki/Derealisation

Det låter som derealisation. Har ADHD och kan få det ibland när det händer för mig när det är mycket runt omkring mig pga mental överbelastning. För min hjärna är det en försvarsmekanism få att jag inte blir fastlåst i överstimulering av för mycket stimuli runt omkring mig. Det kan även orsakas av ångest, så att prata med en psykiater vore det bästa eller en psykolog.

Annons:
Ananse
5/23/16, 5:52 PM
#7

Kartlägg. Har du alltid haft såna upplevelser? Hur ofta? I vilka situationer? Känns det alltid obehagligt?

Det kan vara nåt rent perceptivt, d v s nåt som rör hur man tar in sinnesintryck. Eller så är det tecken på nåt sjukdomstillstånd.

Zadeira
5/23/16, 6:50 PM
#8

Nu har jag ingen bokstavkombination utan andra psykiska diagnoser, men precis så upplever jag det under starka ångest-attacker. Det är inte så att du har ångest eller panikångest?

Ibland kan jag rent fysiskt titta på mina händer exempelvis och inte känna att de tillhör mig. Jag ser ju att det är jag och att det är jag som rör dem, men får ändå inte ihop att det är mina händer. Oftast kan jag i stunden inte förstå alls, men efteråt när jag återgått till "normalt" inser jag att det var en ångest eller panik-ångest attack jag hade.

Zyloon
5/23/16, 8:57 PM
#9

#6 Det skulle kunna vara det. Men vissa tillfällen kan jag inte koppla det till min ångest.

#7 Har haft de sen jag kom in i tonåren tror jag. Har dock blivit värre på senare tid. Som de var förut så var det definitivt pågrund utav ångest. Vissa tillfällen nu är det kopplat till ångest och starka känslor precis innan, men ibland är det inte det. Detta händer väl kanske ett par dagar i veckan. I flesta fall håller det i sig en minut eller två. Ja det känns alltid obehagligt, eftersom när jag får så så känns det som att jag kan göra vad som helst. Typ som att hoppa ur bilen, skära mig eller lägga mig på marken då. Men det har aldrig hänt att jag har gjort det. 

#8 Så får jag också, just att jag kan kolla på mina händer och nästan inte förstå att de är en del av mig.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Upp till toppen
Annons: