Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2206 ggr
ÄndlösaTankar
2016-05-24 19:20

Autismfolket, hur känner ni er?

Jag är lite tjatig kanske men, jag vill bara fråga er som har någon form av Autism vad som gjorde att ni kände er annorlunda. Och hur ni känner er. Skulle hjälpa mig, eftersom att jag misstänker att jag har Autism. Skulle också vara intressant att höra :) (Ursäkta att jag kallade er "Autismfolket" i titel).

Annons:
Loris M
2016-05-24 19:24
#1

Det finns en sajt som handlar bara om autism. Du kanske kan ha glädje av att läsa och diskutera där också. 

 http://autism.ifokus.se/

Honestyisdead
2016-05-24 19:52
#2

Jag har AS som ingår i spektrat.

Nu i efterhand förstår jag att min extrema osäkerhet och behov av att göra vad jag trodde folk ville att jag skulle göra har med diagnosen att göra. Likaså min ilska som jag nu ser hörde ihop med stress och förändringar,  speciellt oväntade förändringar. 

Då trodde alla jag bara var en förbannad och oförskämd tonåring. Nu förstår vi bättre.

Och jag misslyckades med mycket och kallades lat när jag inte klarade saker. Nu vet jag att det var kraven som satte käppar i hjulen och tömde mig på all energi. 

Finns fler saker men dessa kändes viktigast att ta upp.

innanhimlenfallerner
2016-05-25 14:05
#3
91Marran
2016-05-26 06:46
#4

#2 Jag känner igen mig i dig.

Mvh
Mig

Ananse
2016-05-28 01:19
#5

Jag har 'någon form av autism' vad det nu är… Allmänt desorienterad; socialt isolerad; misslyckas ärligt talat med allt jag nånsin ger mig på…

Hur jag känner mig?

Bra tror jag. Fan alltså, det ser ut som skit, mitt liv - men det är rätt kul. Mycket som pågår i min egen värld. Arbetskamrater frågar ibland vad jag gör på fritiden, dom kan helt enkelt inte tro på att jag faktiskt inte har nåt socialt liv. Men när jag förklarar att det aldrig är tråkigt inne i min hjärna tror dom mig ändå.

Everlyn
2016-05-29 16:28
#6

Jag har AS och jag känner mig mest utanför. Som att alla andra förstått någonting som jag aldrig kan ta del av. Typ som internskämt, jag har aldrig lyckats skaffa några sådana och det känns sorgligt ibland. Det är som att jag är med, men jag är ändå inte med. Jag uppfattas nog som rätt roligt och skrattig dock, jag antar att jag blivit  bra på att "spela vanlig" 🤪



Annons:
ÄndlösaTankar
2016-05-31 17:51
#7

Tack för svar! Hjälpte mycket. Har kollat in Autism-sidan och ska nog fortsätta kolla lite mer där. Ha det bra alla!

bloodflowers
2016-06-01 19:27
#8

Känner mig alltid utanför. Har aldrig några nära vänner. Vågar knappt säga eller göra något när jag träffar folk jag känner. Vågar inte träffa nya människor. osv.

Tvivlar på att jag faktiskt har autism dock men är väll anledningar som dessa som lett till diagnosen

Honestyisdead
2016-06-01 19:32
#9

#8 Vad får dig att tvivla?

Många är fel diagnostiserade och man kan få ny utredning. Så om det verkligen känns fel kanske det är något att ta tag i?

bloodflowers
2016-06-01 19:47
#10

Känner inte igen mig alls i diagnosen + dom problem jag har verkar inte ett dugg autistiska
och även om jag hade varit autistisk i någon grad hade den graden varit så pass låg att en diagnos ej ens hade behövts, min diagnos är "atypisk autism" eller i psykologens egna ord "väldigt mild autism"

Fick en ny utredning men är alltid så jävla nervös och blyg att dom ansåg att jag ej var "tillräckligt social" och ej "lutade mig frammåt när jag pratade" och inte heller "gjorde överdrivna ansiktsuttryck för att beskriva känslor" så typ vad jag än gör kan dom hitta på att det är autism
Sa att jag var blyg/nervös också men psykologen bara "nej det är du inte jag har jobbat med folk som har social fobi och dom är inte som du"( när jag ej ens sa att jag har social fobi) -.----

Upp till toppen
Annons: