Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1573 ggr
Frökensvår
2016-06-02 13:39

Förnya recept i Australien?

Hej! Mina recept jag fick med mig till resan hit börjar ta slut och jag undrar därför om men på något sätt kan få nya utskrivna här? Kan jag bara gå till en läkare och be om det? Har intyg från psykiatrin i Sverige med mig på engelska, det gäller Ritalin.

Annons:
Honestyisdead
2016-06-02 14:26
#1

Ring och fråga.

Frökensvår
2016-06-02 14:31
#2

#1 För det första är det skitdyrt att ringa och för det andra kan väl inte dom veta reglerna i varje land och för det tredje skrev jag här för att se om någon varit med om liknande inte för att få svar från ditt

Honestyisdead
2016-06-02 14:34
#3

#2 En vårdcentral i Australien lär väl om någon veta om du kan få träffa läkare och prata recept? Det är det mest kloka du kan göra för att få korrekt svar. Vet inte vad du menar med "dom kan väl inte veta reglerna i var land". Dom behöver bara veta reglerna i sitt land.

Sedan finns det ingen anledning till att vara otrevlig mot någon som försöker hjälpa. Väldigt otacksamt.

Sedan undrar jag varför du inte fick med dig medicin för hela resan?

Frökensvår
2016-06-02 15:57
#4

Jag trodde du menade att jag skulle ringa psykiatrin i Sverige, obviously. Finns inga vårdcentraler här det finns olika kliniker och jag vet inte vilken man kan vända sig till eftersom det borde vara en psykiatriker och ingå i försäkring därför vore det enklare om någon svensk vet hur man kan gå till väga. Kalla mig otacksam du men tyckte inte ditt svar hjälpte så mycket, "ring och fråga". Var lite kort för att förstå vem du mena jag skulle ringa. För man kan bara få utskrivet för tre månader och inte mer och jag ska vara här längre.

Honestyisdead
2016-06-02 16:11
#5

Kändes ju ganska självklart att det inte var Sverige du skulle ringa när du är i Australien. Men borde tydligen lagt till det.

Tror chansen är ganska liten att du lyckas få svar av någon som vet svaret här inne. Fråga inne på tex ett forum där  turister i Australien hjälper varandra.  Eller prata med ditt försäkringsbolag. Eller ring runt till kliniker.

Känns ju märkligt att du inte tog reda på detta innan du åkte om du nu visste att medicinen inte skulle räcka.

Frökensvår
2016-06-03 01:39
#6

#5 haha nej det gjorde det verkligen inte så var lite tydligare nästa gång perhaaaps. Ja tydligen var den det men försöka bör man. Ja vad du tycker är märkligt rör mig inte i ryggen. Du vet när man aldrig tar tag i saker? Sån är jag. AS märkligt.

Annons:
Honestyisdead
2016-06-03 08:13
#7

Lägg ner den tråkiga attityden. Det finns ingen anledning till den.

Ribessa
2016-06-05 15:36
#8

Hänvisar till Heras svar också. Det enda rätta är att faktiskt prata med någon i Australien om det - varesig om det är rätt person eller inte. Vad gör man här om man inte vet vem man skall vända sig till? Ja en sköterska på VC exempelvis, så härvisar de dig rätt. Prata med någon klinik och fråga hur du skall gå till väga.

Upp till toppen
Annons: