Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Läkemedel & Behandlingar

Ciraplex

2016-06-10 14:00 #0 av: IceTee

Idag fick jag Ciraplex utskrivet för min panikångest, vilket känns bra. Läste dock att vissa kan gå upp i vikt av den vilket gör mig orolig. Jag åt Ergenyl ett tag och gick upp 10+ kg vilket jag mådde extremt dåligt över samt fick bristningar. 

Har ni som äter/har ätit Ciraplex ökat i vikt? Jag kommer äta 5mg, eventuellt öka till 10 efter ett tag

Medarbetare på Skor iFokus

Anmäl
2016-06-10 14:45 #1 av: Maria

Cipralex kan både ge viktökning och viktminskning men det beror i allmänhet på ökad eller minskad aptit så håller man igen på det eventuella suget så ska det inte vara några problem.

/Maria

Anmäl
2016-06-10 14:49 #2 av: IceTee

#1 jag vet, men jag undrade över andras erfarenheter

Anmäl
2016-06-10 14:50 #3 av: Maria

Ok

/Maria

Anmäl
2016-06-10 16:28 #4 av: Hera

Fråga inne på ångest sjukdomar också. Även om det är ganska ointressant hur det varit för andra eftersom det inte säger något om hur din erfarenhet kommer bli.

Håll koll på mat intaget så lär det inte vara några problem. 

Anmäl
2016-06-10 17:01 #5 av: IceTee

#4 tack för tipset!
Att fråga är inte alls onödigt. Vet man med sig att man gått upp i vikt av en tidigare medicin och 8/10 säger att de fått den biverkningen kan man ju försöka vara försiktig med matintaget utan att behöva oroa sig för att istället gå ner i vikt. Vet man med sig att man har en känslig mage och en stor majoritet har fått illamående som biverkan kan någon ha tips på hur de lindrade det, alternativt lite uppmuntran i form av att det bara varade i x antal dagar.
Det finns en anledning att man rankar biverkningar efter hur vanliga de är.

Anmäl
2016-06-11 09:14 #6 av: Annielle

Jag har inte gått upp i vikt av den i alla fall, snarare ner...men det är jag det, den enda medicin jag har testat som jag gick upp i vikt av är Mirtazapin, men det är ju mer än regel än undantag att gå upp av den så...

Anmäl