Skriv ett nytt inlÀgg! Aktuellt just nu (4) Senaste inlÀggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) TvĂ„ngssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? NĂ€r? Varför?) AllmĂ€nt Presentationer & Nya medlemmar HjĂ€lpmedel & Stödinsatser LĂ€kemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda rĂ„d Var vi bor (TrĂ„d för landskap/stad) (IRL-vĂ€nner sökes) VĂ€nner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF BerĂ€ttelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
ADD & ADHD relaterat

Vad ska jag ta mig till nu?!

2016-06-11 20:39 #0 av: Peddie

Hej!

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.. Har ADD (och en j*vla massa andra diagnoser😊) och har rĂ€tt nyligen börjat med elvanse, den Ă€r jĂ€tte bra! Dock Ă€r min lĂ€kare pĂ„ psyk mindre bra.. Saken Ă€r den att innan jag började med elvanse sĂ„ upptĂ€ckte min huslĂ€kare att jag har vĂ€ldigt hög vilopuls (lite över 100) och detta har ju psyk nu upptĂ€ckt eftersom jag mĂ„ste gĂ„ pĂ„ dom dĂ€r kontrollerna.. Sjuksyrran som jag gĂ„r till mailade lĂ€karen pĂ„ psyk att min puls va hög osv... Min huslĂ€kare har gjort EKG och det sĂ„g bra ut och sagt att jag troligtvis bara Ă€r vĂ€ldigt stressad och har och vĂ€ldigt ont i min arm efter en olycka.. Vi har provat betablockerare men fick jobbiga biverkningar, ja vi har testat en hel del men hon har ingen förklaring.. I förrgĂ„r ringde lĂ€karen pĂ„ psyk och sa (ordagrant) att hon vĂ€grar skriva ut elvanse om jag inte fixar min puls och kommer med nĂ„t slags intyg frĂ„n huslĂ€karen.. Har försökt detta en gĂ„ng innan men huslĂ€karen visste inte vad mer hon skulle göra och sa att om pysklĂ€karen ville nĂ„t sĂ„ fick hon ta kontakt med henne! Inte skicka patienten med sĂ„na hĂ€r Ă€renden.. SĂ„ ja, dĂ€r Ă€r jag och va f*n ska jag göra?? Kan man byta lĂ€kare pĂ„ psyk?
Och hur ska jag bÀra mig Ät med pulsen?!

AnmÀl
2016-06-11 20:50 #1 av: Aleya

Jag vet att jag hade liknande dÄ jag tog Strattera. Men dÄ var det blodtrycket och den som tog blodtrycket anvÀnde en mekanisk manschett. Och det blev fel.
Jag sa det Ät denna personen redan dÄ. Och det stÀmde.

Kan inte lÀkaren pÄ vc skicka ett meddelande till psyk?

BlommaStjÀrnorMemento moriStjÀrnorBlomma

VÀrd för Endometrios

AnmÀl
2016-06-11 21:13 #2 av: Peddie

Jo jag fÄr göra ett sista försök pÄ VC..
Men det Àr inte första gÄngen man fÄr kÀnslan av att lÀkaren pÄ psyk vill jÀvlas med mig.. Hon Àr iaf inte speciellt intresserad av mig som patient, en gÄng om Äret fÄr jag trÀffa henne..
Kan man byta lÀkare?

AnmÀl
2016-06-11 21:28 #3 av: Aleya

#2 fÄr du frÄga dom. Men antar det eventuellt.

BlommaStjÀrnorMemento moriStjÀrnorBlomma

VÀrd för Endometrios

AnmÀl
2016-06-12 00:32 #4 av: Ananse

Intuniv - guanfacin kanske? SÀnker blodtryck och puls - plus att den ökar aktiviteten i frÀmre pannloben, den som Àr associerad med exekutiva funktioner. Anses dessutom effektiv vid förekomst av ÄngesttillstÄnd och tics. Den pÄstÄs ocksÄ vara effektiv i kombination med CS.

Men det Ă€r ett jĂ€vla pack, idioterna pĂ„ psyk. Det Ă€r inte alls omöjligt att puls och blodtryck faktiskt skulle gĂ„ ner om dom ökade Elvansen. Men kom ihĂ„g att dom inte har nĂ„t egenintresse av att hjĂ€lpa dig. Dom fĂ„r samma lön vare sig du blir bĂ€ttre eller inte. Mitt tips Ă€r att leta vidare tills du hittar en lĂ€kare som Ă€r beredd att hjĂ€lpa dig. Kanske undersöka om du kan fĂ„ ta vĂ€rdena nĂ„n annanstans, typ nĂ„n vĂ„rdcentral, sĂ„ skickar dom resultaten till psyk? Min puls ökar med ungefĂ€r femtio slag i minuten nĂ€r jag kommer in pĂ„ psykmottagningen. Helt allvarligt.

Hur som helst. Guanfacin ska tydligen vara lika effektivt som amfetamin - för vissa Ă„tminstone. Även om dom fortsĂ€tter trilskas betrĂ€ffande CS kan det hĂ€nda att guanfacin hjĂ€lper i sig sjĂ€lvt.

AnmÀl

Bli medlem pÄ iFokus

För att kunna delta i diskussionen mÄste du bli medlem pÄ iFokus. Det gÄr snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgÄng till över 300 sajter.