Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 5441 ggr
nikkaluokta
7/9/16, 8:31 PM

Intuniv

Min läkare har föreslagit att jag ska som prova Intuniv… Vad har ni för erfarenheter?

Annons:
Ananse
7/9/16, 11:02 PM
#1

Inga. Men jag är jävligt nyfiken. Tänkt föra det på tal i framtiden.

Ananse
7/10/16, 11:38 AM
#2

Låter som att den riktar sig precis mot dom funktioner som är nedsatta. Påverkar flödet av noradrenalin i prefrontala barken. Jag har fått för mig att många tycker den fungerar bäst i kombination med stimulanter. Kompletterar varann. Ingen överlappning eller korsinteraktion - förutom att dom delvis tycks neutralisera varandras biverkningar.

Funk4
7/13/16, 10:19 AM
#3

Skulle det kunna vara ett alternativ att prova om inte tex Attentin fungerar tror ni? Tar 30mg/dag Att. nu ett tag men vet inte om det gjort min koncentration bättre precis eller minskat överaktivteten i hjärnan? Jag blev snarare mer glömsk och irriterande oförmögen att bestämma mig i de 'enklaste' av situationer; vilken jacka ska jag ta? ska jag köpa bananer eller persikor? ska jag vänta här eller där eller gå?…ja ni fattar. När valmöjligheterna gör en handlingsförlamad är livet som ett konstant styrelsemöte med hjärnan. Men som sagt nu ligger jag på 30mg o antar att jag borde öka upp o sen se om det faktiskt börjar bli bättre innan jag avfärdar medicinen? Ger mig åtminstone färre (kortsiktiga) biverkningar än metylfendiater gör. Blir tröttare iofs, men det är kanske vanligt. Och mer nikotin sug, när jag tänker efter!? Ska ta kolla upp nu vad Intuniv är för något.

Ananse
7/14/16, 5:10 PM
#4

Ja 30 mg är ju en närmast homeopatisk dos… Jag tycker definitivt du ska se vad som händer på högre nivåer, låga doser centralstimulerande brukar man ju bara bli slö av. Nästa steg kunde ju vara att pröva amfetaminet tillsammans med guanfacinet, för som sagt verkar många mena att den bästa effekten kommer när man kombinerar den med stimulanter. Till sist kommer du ju sen antagligen också att vilja testa hur den verkar helt ensamt också.

Uppåttjack påverkar nivåerna av dopamin och noradrenalin. Dopaminet är lyckohormonet, och låga nivåer sägs försvåra självreglering. Noradrenalin påverkar mer fokus och organisationsförmåga - och är väl det man vill ha för att få ordning på tankarna.

Amfetamin ökar produktionen, metylfenidat hämmar framför allt återupptaget, så att det blir kvar längre i systemet. Som jag förstått det har amfetamin lite mer effekt på noradrenalinet. Dessutom är det terapeutiska amfetaminet förädlat på ett sätt som inte metylfenidat är (bortsett från Focalin som inte finns i Sverige). Den högra halvan av molekylen påverkar hjärnans vakenhet, den vänstra känns mer fysiskt - typ som kaffe, att man blir tjackig. Metylfenidat är 50/50, dexamfetamin 75/25.

-

I vilket fall… Stimulanter generellt kanske påverkar dopaminet mer än vissa av oss behöver, jämfört med den stimulans av noradrenalin vi kanske egentligen är ute efter. Nu känner jag att jag börjar svamla, men jag tror också att det är så att dopaminpåslaget kan begränsa nyttan av noradrenalinet. Guanfacin verkar vara väldigt skarpt, mer riktat mot just noradrenalin - i just dom delar av hjärnan som behöver hjälp. Organisation, struktur, motivation, initiativ, fokus, etc.

Så nikotinet då… Det finns nåt märkligt samband där. Mediciner som binder vid nikotinreceptorer kan ibland ge positiv effekt på uppmärksamheten. Antikollinerga samt tricykliska antidepressiva som Voxra (bupropion). Om stimulanterna kanske försämrar vissa funktioner kanske hjärnan vill ha kompensation - typ nikotin.

Slutligen: Det finns olika nivåer i uppmärksamheten och uppmärksamhetsstörningar som inte är ADHD - där stimulanter inte har effekt. Alfa2-agonister som guanfacin kan då ge bättre effekt. Kanske antikollinergika kommer att användas mer i framtiden också.

Funk4
7/15/16, 8:21 AM
#5

#4 Ananse - du borde arbeta på en ÖV avdelning, för du har gett mig mer info och resonemang än vad läkare/ssk gett mig (sammanlagt!) på 3 år drygt! Det du skriver har gett mig mycket att tänka på o flera av mina egna funderingar har fått befog. Suveränt att du är så påläst och att du inte nöjer dig :-) men framför allt; att du delar med dig o vill hjälpa andra som knappt orkar längre! Tack! xx

SSKAnna
7/23/16, 7:38 PM
#6

Kan bara instämma med föregående talare!!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
Ananse
7/25/16, 12:00 AM
#7

Ja kanske. Fast då måste mottagningarna helt ändra sina urvalskriterier när dom anställer.

Aryamehr
2/19/17, 7:33 PM
#8

#4 "Metylfenidat är 50/50, dexamfetamin 75/25."  

Menar du att dexamfetamin är 75/25 dex/levo, så borde du nog inte uttala dig som världens expert inom stereoisomerism. 
Jaha, "du tänkte på Adderall", jo men visst…snygg räddning.

SSKAnna
2/24/17, 4:38 PM
#9

Faktiskt; Ananse! Jag hittade ETT fel!!!! DEXTROamfetamin innehåller just bara dextroisomeren faktiskt! ;)

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Upp till toppen
Annons: