Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2622 ggr
Anncamilla
7/27/16, 11:41 PM

Ni som tar centralstimulerande medicin...

Vad får ni för effekt/hur hjälper dem er?

Annons:
Agafia
7/29/16, 9:34 AM
#1

Concertan " väcker" min hjärna så att jag kan fokusera / koncentrera mig , känns som om dimman i huvudet lättar 😉

Anncamilla
7/29/16, 11:22 AM
#2

Hej tack för svar! Okej inget annat? Känner inte igen dimman du beskriver? Jag känner mig orolig/nervös inombords, kan inte finna någon ro-sätta mig med en bok, tidning, korsord etc. Bara hålla på med telefonen! Blir jag stressad blir jag ofta irriterad och får svårt att reda ut saker och ting! Jag har svårt att planera, exempelvis middag till familjen och liknande!

Alexius
7/29/16, 11:32 AM
#3

Olika beroende på depåeffekt och halveringstider. Tar Elvanse och den hjälper mig att fokusera, lättare att styra impulser, mindre tankar och bättre bearbetning av dom tankar som finns, lättare att göra val, lättare att komma igång, inre lugn, bättre motivation. Nackdelarna är trötthet, rekyleffekten som ibland kan leda till ångest bla.

Anncamilla
7/31/16, 10:07 PM
#4

Tack för svar Alexius hmm trötthet, det har jag redan så det räcker!!

Agafia
8/1/16, 12:22 AM
#5

Det finns nog inga mediciner som inte ger någon biverkning .

sssrlr
8/16/16, 4:08 PM
#6

Alexius, vad menar du med "rekyleffekten som ibland kan leda till ångest"? 

Jag äter också Elvanse och känner igen mig i dom positiva saker du tar upp, men efter några timmar så käns det som att hela kroppen stannar upp. Blir väldigt nedstämd och deprimerad, ibland också lite ångest och allt blir så tråkigt och jag har ingen lust med nånting.

Min läkare har sagt att jag kan ta en 30mg när jag känner så (tar 70mg på morgonen) men det ger inte samma effekt som då jag tar den första på morgonen. Har jag väldig ångest och nedstämdhet så blir det bättre av påfyllningen men som sagt, jag kommer inte "tillbaks" till det måendet jag känner på morgon/förmiddag. 

Är det nått sånt du menar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: