Annons:
Etiketterfamiljanhörigarelationer
Läst 2125 ggr
catlady04x
2016-08-27 09:30

Ärftlighet

Sammanlagt  ha 4 vuxna barn men två av  dem vill inte  ha någon  med mig att  

göra. Detta har  jag   inga  problem med.  Jag  bara undrar hur   säger jag till dem

att  de har ADHD/ADD.  De andra två bor  inte så långt ifrån mig.

Det gör ont  när ens barn tycker att man är konstig  och att de inte vill umgås

med mig. Jag har alltid blivit  kallad för en konstig och därför har jag varit ensam.

Men man kan inte alltid förlåta  för vissa  saker gör ondare  och kommer att

ta längre tid.

Annons:
Vanja
2016-08-27 09:32
#1

Men om de är vuxna och flyttat hemifrån redan så kanske de är lite sent att berätta för dem att de har ADHD/ADD?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Sindri
2016-08-27 09:48
#2

Nej, jag tror aldrig det är för sent. Har läst och hört om vuxna som fått diagnos och det har varit en lättnad att förstå.
Jag skulle råda TS att försöka få med hela familjen på någon form av familjesamtal, för att göra utredningar på samtliga.
Antagligen har alla barnen känt sig mer eller mindre som TS genom livet. Det är lätt att skylla på föräldrar/uppväxt, men att få en samlad bild av familjen och en förklaring kan bli något positivt.

Börja med att tala med någon psykolog och få hjälp hur du skall samla familjen i detta.

Honestyisdead
2016-08-27 10:24
#3

Om dom inte gjort utredningar har dom ju inte diagnoserna. Och upplever dom inga problem finns ingen anledning att säga att dom kanske har det. Har dom problem så lär dom ju känna igen det från dig och koppla.

Annielle
2016-08-27 14:03
#4

Om du själv har ADHD/ADD kan du ju nämna för dem att eftersom det är ärftligt så kan det hända att de också har det och att du själv tycker att det verkar stämma på dem och sedan tipsa dem om bra sajter eller annan information de kan läsa där ADHD/ADD förklaras bra o.sv.

Det är ju inte säkert att de själva håller med eller på något sätt vill göra en utredning för det och har de nu för tiden ett liv som fungerar någorlunda bra lär de nog ändå få stå för en eventuell utredning själva, vilket kan kosta 20 tusen.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

catlady04x
2016-08-27 18:38
#5

Hej Annielle.

Jag var 61 år när jag fick reda på att detvar ADHD/ADD  och nu är jag 64.

Annielle
2016-08-27 18:51
#6

Har du berättat för alla dina barn att du har blivit diagnosticerad med ADHD/ADD? Det kan ju vara en bra början till ett möte med dem om inte annat?

Jag var över 30 när jag fick min diagnos (fast jag är inte 100 % säker på min eftersom man kan ha samma typ av besvär av andra orsaker, i mitt fall barndomstrauman ,ptsd, m.m.)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
pink floyd
2016-09-02 22:15
#7

jag fick min ADHD diagnås 42 år gammal haren dotter med ADHD som är i tonåren och en sån som är över 18 med svår ADD och Dyslexi. min största flicka är 24 hon är o diagnostiserad men jag är övertygad över att hon har ADD. jag har haft stor nytta av att få diagnåsen på papper. för helt plötsligt så kan jag förklara för kolegor och andra i min omjivning kort fattat och enkelt varför jag gör saker annorlunda . och har fott en mycket bra förståelse. och hjälp av kolegor att tex påminna mig att vi har rast.mm jag uplever ochså att ju mer öppen jag varit med mina svårigheter har ochså öppnat andra så dom kommer till mig och förklarar att dom ochså har svårigheter med vissa saker. förr var det mera misteksamhet och spekulationer som textar hon dråger mm. men jag har stött på fördomar särskilt innom myndigheter att man skulle vara kriminell. vilket jag alldrig varit. jag och min stora dotter har pratat lite om min diagnås och jenom min informatin börjar hon mer och mer se saker hos sig sjelv . jag vill inte praca på och säga du har en diagnås utan låta det mogna hos henne sjelv. för det är ju bara honsjelv som kan veta om hon skulle bli hjälpt av en diagnås . och stöd insattser.

Upp till toppen
Annons: