Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1678 ggr
akirderF
9/2/16, 9:18 PM

Finns ingen hjälp?

Har kämpat med ADD besvär hela mitt liv och är nu (förhoppningsvis) i slutfasen och ska snart få min diagnos. Senaste tiden har varit väldigt jobbig för att hela utredningsprocessen dragit ut på tiden p.g.a. olika orsaker.  Ser nu ljuset i tunneln och har länge sett fram emot dagen när jag förhoppningsvis ska få medicin som kan hjälpa mig med besvär… fram tills nu…

Läst i flera trådar här i forumet att många upplever att de får ångest, sömnsvårigheter och blir apatiska av medicinen. I min värld är just dessa problem en del av ADD och detta är ju något jag vill bli av med. Så som det är nu har jag rejäla humörsvängningar och kan va ett lyckopiller ena sekunden och i nästa sekund får jag ett utbrott. Har även problem med att trötthet helt plötsligt kan slå till och leder då till att jag blir väldigt apatisk och passiv. Jag har hoppats på att medicin ska kunna jämna ut mitt humör och att jag inte skall bli lika trött längre. Efter en arbetsdag är jag helt slut och ligger då oftast bara på soffan och orkar inte göra något, typ ta tag i vardagliga sysslor som städa och handla. Mina olika symptom leder även till en del ångest och därför hoppas ju jag att medicinen också i sin tur ska leda till att min ångest försvinner…

Har jag alltså varit så naiv som trott att medicinen kommer att leda till ett bättre liv för mig? Känner mig rätt uppgiven just nu…

Annons:
Honestyisdead
9/2/16, 9:26 PM
#1

Medicin fungerar olika på olika personer. Det man också kan läsa är hur en medicin fungerar fantastiskt på en person och är skit för en annan. 

Sedan finns det ju flera olika man kan testa om något inte fungerar. Du har alla chanser till att hitta det som fungerar för dig. Det kan vara den första du testar :)

Ribessa
9/5/16, 11:00 PM
#2

Jag har haft stora bekymmer med ångest och trötthet, humörsvängningar och allt. För mig har min medicin hjälpt mig SÅ mycket. Min ångest är nästintill ingen eller väldigt mild då jag tagit min medicin, jag har lättare att hantera stressiga situationer som brukar ge mig ångest. Jag vaknar till då jag tar min medicin, utan den känner jag mig konstant trött, inte på medicinen, den hjälper där för mig också. Jag har ett mycket jämnare humör och har absolut inte lika "lätt" till att "explodera". Så det finns solskenshistorier också. Jag har hittat rätt dos och rätt medicin för mig. Självklart finns det sämre dagar ändå, men överlag är det stor skillnad.

Alexius
9/5/16, 11:08 PM
#3

Hur många av er som har ADHD tränar regelbundet? Fungerar bättre än medicin i längden enligt nya forskarrön.

Agafia
9/8/16, 7:06 AM
#4

#3. Må så vara , tränar varje dag men skulle inte fungera utan min Concerta hur gärna jag skulle vilja …….

Ribessa
9/9/16, 8:51 AM
#5

#3 - Ja, det är bla min läkare som börjat med allt detta om Träning och skriver böcker om det hitan och ditan. Visst, han har talat om för mig vikten av det. Men för en del så fungerar ingenting utan medicinering i grunden - för mig är det så. Vissa dagar utan medicinering fungerar ok (då jag lär mig att hantera detta bättre) men de dagarna är fortfarande fruktansvärt påfrestande, medans andra dagar utan är helt åt skogen hemska. Då orkar man inte tänka på att röra på sig. Då vill man bara sova och ha nästa dag.

Annielle
9/9/16, 9:22 AM
#6

Jag  missbrukade Träning dagligen under många år som självmedicinering, men klappade i hop fullständigt både fysiskt och psykiskt i princip från en dag till en annan och har inte kunnat träna sedan dess (många år nu tyvärr)

Träningen har betytt oerhört för mig även om jag inte skulle rekommendera någon att träna så mycket som jag gjorde så rekommenderar jag definitivt Träning på en rimlig nivå i den mån man klarar av det.

Jag har blivit en helt annan person och fungerar så mycket sämre utan Träning och eftersom jag inte har hittat någon medicin som fungerar för mig (är sjukt känslig för mediciner) så är hela mitt liv fruktansvärt kämpigt och begränsat.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
rivercrow
9/20/16, 4:31 PM
#7

Tränar inte, men promenerar mycket. Har diagnos på ADHD. Är också smärtpatient med stark smärtlindring. Men jag tycker medicinen funkar jättebra. Har Elvanse och tillägg med Attentin. Det har varit superbra verkligen. Fick först pröva Medikinet. . Men mådde skit. Ville inte ha något mer metylfenidat och fick då Elvanse. Och direkt kände jag mig lugnare och bättre på alla sätt. Så tappa inte hoppet. Det kan funka lika bra för dig. Man måste tyvärr ofta hålla på och prova metylfenidat först… även om det inte funkar. Vissa mår jätte bra på det, och då är det ju ännu smärtfriare så där i början. Jag menar om man hittar rätt direkt. Men ge inte upp. …prova de läkemedel som finns.

sannasetterwall
9/23/16, 1:59 PM
#8

För mig funkar Träning jättebra, men det måste vara väldigt intensiv Träning för att få ut all överskottsenergi som annars lätt ger mig ångest. Jag mår som bäst när jag kan träna minst fem dagar i veckan. Just nu är jag skadad och måste vila vilket har resulterat i intensiv ångest och allmän orkeslöshet. För mig ger träningen energi. Jag läste senast i veckan om Träning och panikångest och att det optimala för kroppen tydligen är konditionsträning tre dagar i veckan i typ en halvtimme åt gången. Kan ju vara värt att testa om energin finns.

Men medicinen hjälper också. För mig är det som att min hjärna inte filtrerar ut ljud och saker som händer så all min energi går åt till det. Efter en dag bland folk typ när jag har haft föreläsningar och seminarier i plugget eller när jag jobbat i butik eller bara när jag varit ute och haft kul men bland mycket människor så är jag helt slut. Då orkar jag ingenting sen, ibland i flera dagar efteråt och jag får mer ångest eftersom jag är så slutkörd. Det hjälper medicinen mot för mig. Den agerar som filter så jag får mer energi kvar. Jag tar attentin, men enbart de dagar då jag känner att jag behöver det. Är rätt känslig mot mediciner och får konstiga biverkningar som väger över de positiva effekterna. Men attentin funkar rätt bra. Jag har testat flera andra mediciner som gett jobbiga biverkningar, men jag skulle nog säga att det har varit värt det eftersom det funkar så mycket bättre nu. Du kommer säkert behöva testa en del men till slut blir det rätt.

Fialialej
9/24/16, 7:48 PM
#9

Tror allt för många missar vikten av att tillgodose sina grundläggande behov; kost, motion, sömn, social samvaro, meningsfull sysselsättning, trygghet, osv. Dock tror jag att om man under många år, eller kanske aldrig, har haft rutiner kring detta så krävs medicinering för att överhuvudtaget ha förmåga att styra upp detta som blrde vara allas bas.

"På natten är alla katter svarta"

Upp till toppen
Annons: