Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
ADD & ADHD relaterat

Älskade adhd vänner , vad jobbar ni ned?

2016-10-05 13:59 #0 av: Annakanna

Hej på er.
Jag skulle vilja veta av egen läckande inspiration.
Vad jobbar ni med? Trivs ni på erat jobb?

Jag är 27 år,
har jobbat på industi i snart 7 år och ändå tänkt vääääldigt mycket på hurvida jag borde utbilda mig till ett mer "givande" jobb.
Nu har jag fått veta att jag är uppsagd och kommer sluta i mitten på denna månaden. Känns som en chans att ta mig vidare i livet..

Men som ni kanske förstår så är jag livrädd för pluggande, då minnet från skoltiden är ett enda mörk skugga
(fick min diagnos i 18 års ålder)

Jag är väldigt kreativ och ifrågasättande och jag trycker att jag borde kunna åstadkomma mer i livet.
Men vill verkligen vara 110 säker på vad jag vill jobba med innan jag törs kasta mig in i studier igen:/

Snälla, snälla ni. Inspirera mig ❤

Anmäl
2016-10-05 14:28 #1 av: Busan81

Hej!

Jag har inte fått min adhd diagnos skriftligt ännu. Men det verkar som jag har det iaf..
Jag är 34, och har två barn.
Har jobbat bl.a. I cafeteria, i storkök, städat, Systembolaget, kyrkogårdsvaktmästare, frisör, dagis, assistent, fritids.. ja det är det jag kan komma på nu :-)
Är nog lite typiskt för adhd personligheter att inte "kunna behålla ett jobb"
Jag har tröttnat helt enkelt och bytt jobb ofta.
Hoppas du hittar något som du gillar.
För mig är det svårt. Just nu är jag inte intresserad av någonting alls. Känns som att jag har provat på allt. Även på fritiden. Går på i 100, och tröttnar super fort.

Anmäl
2016-10-05 15:13 #2 av: Annakanna

Det är också det jag är rädd för, att jag ska utsätta mig för studietiden och försämra inkomsten och sedan ångra mig med valet...
kan vara hyperintrsserad av yrken och just som jag öppnat studiesidorna och beställt kursinfo så tappar jag det och blir intresserad av något annat :). typiskt...

Anmäl
2016-10-05 19:57 #3 av: Busan81

Ja. Det är mitt problem också.. La en massa pengar på frisörutbildning. Jobbade som det ett tag på lite olika ställen. Lyckades tyvärr bli ovän med ägarna på ställena. Pratade först och tänkte sedan... jobbade med lite annat emellan, och sedan öppnade jag eget. Det var ingen hit. Jobbigt att hålla koll på tider. Och framförallt ALLA viktiga papper. Det blev för jobbigt..

Anmäl
2016-10-08 07:27 #4 av: Agafia

Min ena Son har precis som jag ADHD och han har ett jobb med omväxland
uppgifter , på så sätt blir han inte uttråkad ;)

Anmäl
2016-10-08 16:36 #5 av: Ika73

Jag har varit företagare inom hantverk och design innan jag fick diagnos. Jag tog mig mirakulöst (nästan) mig igenom en ini-utbildning och hamnade sedan på myndighet. I kontorsjobb med mycket pappersjox och kollegor som är metodiska, och går lugnt i korridorer (utan att på något sätt vara tråkiga eller sådant) blev det plötsligt uppenbart att jag ha vissa saker som är helt okontrollerbara. I kombo med annan relations relaterad problematik och min barndom var diagnosen sedan ett faktum.

Jag läste in det sista på komvux efter trettio, och högskolan efter 34.  Jag ångrar ingenting, har varit min revansch. 

Om du utbildar dig till något du är intresserad av så kommer du kunna hantera din adhd bättre. Jag är galet kreativ och gör mig bra med eget bestämmande inom vissa gränser för jag kan också spåra ut och bara göra det roliga. Jag tycker också det är väldigt skönt med den struktur som finns på mitt nuvarande kontorsjobb (kontorsjobbet kräver dock att jag medicinerar..) Jag har nu planer å att bli egen igen.. Ambivalent till tusen. Dock, blir jag egen igen så kommer det vara med vetskap om mina svagheter och styrkor. Jag kommer se till att ha struktur och stöd i pappersarbetet, jag kommer också fortsätta medicinera.

Vill säga att du är inte bra adhd, du har dina intressen och talanger. Försök jobba inom något av dessa (finns säkert fler val-möjligheter), och tänk efter vad för struktur du behöver för att fungera, det kan vara där nyckeln finns. Inte vad exakt du gör. 

En utbildning är en investering i ditt liv, det är också en möjlighet att lära känna likasinnade och få nya kontaktytor. 

Lycka till!!

Anmäl
2016-10-10 14:47 #6 av: Annakanna

Tack lka73 vilket fint och inspirerande svar. Det tar jag med mig idag:)

Anmäl
2016-10-14 03:11 #7 av: Ananse

Om du ska utbilda dig - alltså verkligen välja spår, se då till att välja nåt du kan lägga hela din själ i, annars går det åt helvete. Jobbet behöver nog vara minst lika stimulerande som fritiden.

Förbered dig sen på att det kanske ändå går åt helvete och lista ut hur du ska förhålla dig till det... Folk kommer att leta fel på dig och chefen kan alltid hitta skäl till varför din lön inte ska höjas lika mycket som dom andras.

Risken är stor att man inte får den bekräftelse man kanske förtjänar. Då får man försöka hitta sätt att bekräfta sig själv.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.