Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2883 ggr
Annakanna
10/5/16, 1:59 PM

Älskade adhd vänner , vad jobbar ni ned?

Hej på er. Jag skulle vilja veta av egen läckande inspiration. Vad jobbar ni med? Trivs ni på erat jobb? Jag är 27 år, har jobbat på industi i snart 7 år och ändå tänkt vääääldigt mycket på hurvida jag borde utbilda mig till ett mer "givande" jobb. Nu har jag fått veta att jag är uppsagd och kommer sluta i mitten på denna månaden. Känns som en chans att ta mig vidare i livet.. Men som ni kanske förstår så är jag livrädd för pluggande, då minnet från skoltiden är ett enda mörk skugga (fick min diagnos i 18 års ålder) Jag är väldigt kreativ och ifrågasättande och jag trycker att jag borde kunna åstadkomma mer i livet. Men vill verkligen vara 110 säker på vad jag vill jobba med innan jag törs kasta mig in i studier igen:/ Snälla, snälla ni. Inspirera mig ❤

Annons:
Busan81
10/5/16, 2:28 PM
#1

Hej! Jag har inte fått min ADHD diagnos skriftligt ännu. Men det verkar som jag har det iaf.. Jag är 34, och har två barn. Har jobbat bl.a. I cafeteria, i storkök, städat, Systembolaget, kyrkogårdsvaktmästare, frisör, dagis, assistent, fritids.. ja det är det jag kan komma på nu :-) Är nog lite typiskt för ADHD personligheter att inte "kunna behålla ett jobb" Jag har tröttnat helt enkelt och bytt jobb ofta. Hoppas du hittar något som du gillar. För mig är det svårt. Just nu är jag inte intresserad av någonting alls. Känns som att jag har provat på allt. Även på fritiden. Går på i 100, och tröttnar super fort.

Annakanna
10/5/16, 3:13 PM
#2

Det är också det jag är rädd för, att jag ska utsätta mig för studietiden och försämra inkomsten och sedan ångra mig med valet… kan vara hyperintrsserad av yrken och just som jag öppnat studiesidorna och beställt kursinfo så tappar jag det och blir intresserad av något annat :). typiskt…

Busan81
10/5/16, 7:57 PM
#3

Ja. Det är mitt problem också.. La en massa pengar på frisörutbildning. Jobbade som det ett tag på lite olika ställen. Lyckades tyvärr bli ovän med ägarna på ställena. Pratade först och tänkte sedan… jobbade med lite annat emellan, och sedan öppnade jag eget. Det var ingen hit. Jobbigt att hålla koll på tider. Och framförallt ALLA viktiga papper. Det blev för jobbigt..

Agafia
10/8/16, 7:27 AM
#4

Min ena Son har precis som jag ADHD och han har ett jobb med omväxland uppgifter , på så sätt blir han inte uttråkad ;)

Ika73
10/8/16, 4:36 PM
#5

Jag har varit företagare inom hantverk och design innan jag fick diagnos. Jag tog mig mirakulöst (nästan) mig igenom en ini-utbildning och hamnade sedan på myndighet. I kontorsjobb med mycket pappersjox och kollegor som är metodiska, och går lugnt i korridorer (utan att på något sätt vara tråkiga eller sådant) blev det plötsligt uppenbart att jag ha vissa saker som är helt okontrollerbara. I kombo med annan relations relaterad problematik och min barndom var diagnosen sedan ett faktum.

Jag läste in det sista på komvux efter trettio, och högskolan efter 34.  Jag ångrar ingenting, har varit min revansch. 

Om du utbildar dig till något du är intresserad av så kommer du kunna hantera din ADHD bättre. Jag är galet kreativ och gör mig bra med eget bestämmande inom vissa gränser för jag kan också spåra ut och bara göra det roliga. Jag tycker också det är väldigt skönt med den struktur som finns på mitt nuvarande kontorsjobb (kontorsjobbet kräver dock att jag medicinerar..) Jag har nu planer å att bli egen igen.. Ambivalent till tusen. Dock, blir jag egen igen så kommer det vara med vetskap om mina svagheter och styrkor. Jag kommer se till att ha struktur och stöd i pappersarbetet, jag kommer också fortsätta medicinera.

Vill säga att du är inte bra ADHD, du har dina intressen och talanger. Försök jobba inom något av dessa (finns säkert fler val-möjligheter), och tänk efter vad för struktur du behöver för att fungera, det kan vara där nyckeln finns. Inte vad exakt du gör. 

En utbildning är en investering i ditt liv, det är också en möjlighet att lära känna likasinnade och få nya kontaktytor. 

Lycka till!!

Annakanna
10/10/16, 2:47 PM
#6

Tack lka73 vilket fint och inspirerande svar. Det tar jag med mig idag:)

Annons:
Ananse
10/14/16, 3:11 AM
#7

Om du ska utbilda dig - alltså verkligen välja spår, se då till att välja nåt du kan lägga hela din själ i, annars går det åt helvete. Jobbet behöver nog vara minst lika stimulerande som fritiden. Förbered dig sen på att det kanske ändå går åt helvete och lista ut hur du ska förhålla dig till det… Folk kommer att leta fel på dig och chefen kan alltid hitta skäl till varför din lön inte ska höjas lika mycket som dom andras. Risken är stor att man inte får den bekräftelse man kanske förtjänar. Då får man försöka hitta sätt att bekräfta sig själv.

rivercrow
10/14/16, 2:10 PM
#8

Hej. Bra fråga. Jag såg den först nu, men skriver även om tråden är lite gammal. Jag fick min ADHD diagnos för knappt ett år sedan. Och jag är typ dubbelt så gammal som du. Men min själ är lika ung nu som alltid. På många sätt var det skönt att få den där diagnosen. För det förklarar en hel del i mitt liv. Jag har inte fattat många gånger varför det är "så här" i mitt liv hela tiden, varför jag mått så dåligt och haft en sån oro, när andra inte känt på det viset? Varför har jag inte kunnat planera och fullfölja? Varför denna ständiga utbrännande känsla av rastlöshet? Och varför ser jag så mycket? Varför tar jag in så mycket information? Ja, vi vet ju alla hur det är med det. På många sätt har ADHD omedvetet styrt mitt yrkesliv. Jag började redan i unga år som hantverkarlärling. Jag kunde inte gå sista året I grundskolan pga min oförmåga att sitta där dag ut och dag in. Så jag hade anpassad studiegång och gick lärling istället, vilket passade väldigt bra. Därför att det var ett yrke I ständig rörelse. Det hände saker. Plus att jag fick jobba med kroppen, vilket hjälpte mot rastlösheten. Plus att jag fick utlopp för min kreativa sida. Jag har alltid haft lätt för lära, vilket tyvärr gjorde skolan än mindre intressant. Det gick för sakta. Kom ihåg att ADHD diagnos inte fanns på den tiden. I kombination med hantverksjobb, så spelade jag också instrument, vilket senare i livet också blev till ett yrke. Det passade min ADHD karaktär otroligt bra. Det var något jag älskade, vilket gjorde att jag som adhd:are alltid låg I hyperkoncentration när det gällde det. Och det är väl just det som många ser som den positiva sidan av ADHD. Förmågan att applicera ett enormt driv på något man verkligen är förtjust i. Det är många som tagit sig långt i världen genom det. På många sätt har jag nog ändå hamnat ganska rätt vad gäller jobb. Även om jag nu på äldre dar och med facit i hand önskar att jag hade klarat av åren på universitet. Det finns så mycket intressant jag skulle vilja pyssla med. Det har jag upptäckt senare i livet. Men då gick det bara inte. Jag skulle aldrig ha klarat av tex 5 år på någon läkarlinje, eller nåt. Nu skulle jag klara det kanske, för nu har jag slipat bort mycket av det impulsstyrda, tränat mig i år på att ställa om kompassen. Plus att jag har medicinskt hjälp. Det är inte för sent än, kanske många tänker. Och nej det är det inte. Men tyvärr är jag inte längre riktigt frisk rent fysiskt. Så jag orkar inte, även om nu ADHD är mer under kontroll. Men that's life. Jag tror ändå att man med ADHD måste försöka hitta ett arbete som är tillräckligt stimulerande, i vilket ens ADHD sidor. . Om man får säga så. … kan komma att bli till ett plus istället för ett minus.

Upp till toppen
Annons: