Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 4101 ggr
Essentials
10/15/16, 8:54 PM

Hur länge fick ni vänta på utredning?

Som rubriken lyder, hur lång tid fick ni vänta på er utredning?

Jag väntar själv på utredning för Asperger, som enligt det första de sa skulle starta nu på hösten. Nu helt plötsligt fick jag höra att den inte blir av förrän till våren istället. Har då väntat ett helt år. Jättebesviken.

Annons:
Itchy
10/15/16, 9:07 PM
#1

har väntat i strax ett år nu

You can't spell Bitchy without Itchy

Honestyisdead
10/15/16, 9:08 PM
#2

Minns inte längre. Men tror det var några månader.

Testa sök här på Bokstavsfolk. Finns flera trådar om just det :)

Sollar
10/16/16, 1:05 AM
#3

Jag tror att 1 år är rätt normalt tyvärr. När jag skulle göra utredning för ca 5 år sedan sa de att ett år var väntetiden, fast jag behövde inte vänta så länge eftersom jag gått på psykiatrin så länge då och bett om utredning i flera år.

Ananse
10/16/16, 2:34 AM
#4

Nåt halvår för min del, men då var var det nån privat mottagning som gjorde utredningen - annars hade det tait betydligt längre tid. Jag visste redan sen länge att jag har ADHD, jag ville bara ha diagnosen för att förhoppningsvis kunna lindra symptomen med mediciner.

Essentials
10/16/16, 10:47 AM
#6

Tråkigt att man inte får skriva egna inlägg här.

Och ni andra, tack för svar!

Annons:
Draken
10/16/16, 12:26 PM
#7

Jag har inte själv ADHD, men min son har det, samt lite andra diagnoser.

Jag har tjatat på BUP och kommunen sedan pojken var 10-12 år gammal, nu är han 16. Han fick sin diagnos i April i år. Och det endast för att skolan hade märkt hans problem att fokusera på jobbet, koncentrera sig och sedan att han blev mycket utåtagerande, famförallt verbalt.

Jag tror att BUP här i stan fick lite dåligt samvete att de inte hade lyssnat på mig, för de remiterade honom (och hans bror, som också har problem fast ingen ADHD) ganska omgående till Nepoteket i Umeå

Han har ADHD med autistiska drag, samt OCD och sömnstörningar. Nu fungerar han ganska bra, tack vare att han har fått hjälp och stöd både via kommunen och skolan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Niklas
10/17/16, 12:02 PM
#8

#6: Vad menar du med att man inte får skriva egna inlägg?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Essentials
10/18/16, 12:03 AM
#9

#8 Det verkade som att det inte var ok att skriva eget, då jag blev hänvisad till andra trådar. Men förstår nu när jag läser det i efterhand att det kanske inte var menat så.

Niklas
10/18/16, 7:36 AM
#10

Om det var min kommentar du tänkte på så var tanken att du kan se där hur lång tid det har tagit för andra att få en utredning och hur lång tid själva utredningen tog.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Essentials
10/20/16, 12:58 PM
#11

#10 Nej det var inte din :)

Honestyisdead
10/20/16, 1:10 PM
#12

Jaha så det var min då.

Ursäkta att jag gav tips på hur du kunde hitta fler svar på din fråga. 

Väldigt konstigt hur du fick det till att det inte var ok att göra en tråd. Fanns ingenting i mitt inlägg som antydde något liknande.

[AnimeV4]
10/21/16, 1:49 AM
#13

Var med om exakt samma sak i veckan! Blev kallad till utredning och allt. Den skulle ta 3-4 månader. Fick på mötet höra att det bara är en förutredning och att jag kommer att få vänta 1,5-2 år om de bestämmer sig för att utreda mig.. Skickade Egenremiss till Cereb i Stockholm efter ett tips. Du borde ha ett nummer till någon i ditt landsting som kan hjälpa dig hitta platser med kortare väntetider. Minns ej vad det heter, tyvärr. Du kan nog få namnet på det om du ringer och frågar 1177.

Annons:
Essentials
10/26/16, 12:09 PM
#14

#12 Lugn och fin. Skrev ovan att jag missuppfattade.

malfre
10/28/16, 10:47 AM
#15

Verkar vara väldigt olika beroende på var man bor och var man hamnar. Jag fick remiss från min vc i sept till utredning. Fick komma på första 4 träffar efter bara ca 3 v.  Detta var en förutredning för att bedöma om skäl fanns att utreda vidare med tester och psykolog. Väntetiden för att utredas vidare på den klinik jag hamnat på är 2-3 månader.  Läkaren sa att det kunde skilja sig rejält från ställe till ställe.

Så nu väntar jag på att höra från dem igen i januari typ.

jag bor i sthlm och hamnade i norrort.

Honestyisdead
10/28/16, 1:35 PM
#16

#14 Jag är alltid lugn. Du skrev  att det "kanske inte var menat så"

Det är inte att skriva att man har missuppfattat. Men strunt samma. Bara tänk på att inte anta att folk menar något negativt när inget negativt skrivits. Lägg inte in egna värderingar i andras inlägg så slipper du missförstå så grovt :)

Essentials
10/28/16, 4:49 PM
#17

#16 "Att det var menat" betyder att det inte var av mening, vilket jag tycker är ett utmärkt sätt att uttrycka det på. Jag menar alltså att jag förstod att det inte var menat på ett sådant sätt från din sida. Men jag har förståelse för om du kanske inte uppfattar det på samma sätt som jag, och då får jag i så fall be om ursäkt. Alla kan missuppfatta, det är ett mänskligt felande, och handlar inte om att försöka se det negativa i det hela.

Honestyisdead
10/28/16, 4:58 PM
#18

#17 Syftade på ordet "kanske". Men då är det utrett :)

Susanna_w
11/21/16, 6:29 AM
#19

Fick min diagnos för 2 veckor sen, väntade på utredning i över 1 år och själva utredningen var vid typ 5 tillfällen. ..

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[AnimeV4]
11/21/16, 6:18 PM
#20

Uppdatering till #13

Blev meddelad via telefon att man inte alls kan skicka Egenremiss till Cereb, så jag vet inte vad de håller på med eftersom det klart och tydligt står på deras hemsida att man ska kunna skicka Egenremiss oavsett län?! Tydligen så måste man bli remitterad av ex. vårdcentral eller psykiatri..

Annons:
Niklas
11/22/16, 11:43 AM
#21

#20: Kontakta någon ansvarig högre upp och fråga hur man gör.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[AnimeV4]
11/22/16, 3:42 PM
#22

#21 Saken är ju att de säger emot sig själva.. Jag fick tips av en person som skickade Egenremiss (tror förra året) och skickade en korrekt själv, men via telefon sa de att man måste bli remitterad via ex. vårdcentral eller psykiatri. Jag har blivit remitterad på det viset förut, så jag vet hur det ska gå till. Det är bara att be om en remiss🙂

Niklas
11/23/16, 11:23 AM
#23

Står det på hemsidan att det går så lär det vara det som gäller. Jag kan inte tänka mig att man skriver om det där om det inte går. Den som sa att det inte går vet antagligen inte vad som gäller. Hade du skickat en remiss innan du talade med dem i telefon?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

rivercrow
11/23/16, 4:39 PM
#24

Ja, det är för jäkligt att det ska behöva ta så lång tid. Jag hade nog en väldans tur, fastän jag från början ansåg att jag blev fel placerad. Min husläkare skickade remiss om utredning för ADHD. Allmän psykiatrin ville inte ta emot mig alls. Jag har metadon sedan många år, från smärtläkare. Eftersom jag sedan många år har ryggsmärtor efter en olycka. Allmänpsykiatrin tyckte pga metadonet att endast en Beroendeklinik skulle kunna göra utredningen. Trots att det står i deras annonser att dom utreder patienter med smärtproblematik och medicinsk behandling. Men tydligen inte mig. Det visade sig ändå vara en väldans tur att jag hamnade där, för jag behövde inte vänta mer än åtta-nio månader på utredningen. Många har fått vänta upp till två år på andra vanliga kliniker.

[AnimeV4]
11/24/16, 1:28 AM
#25

#23 Ja, jag skickade innan. Det var därför de ringde. De ringde för övrigt inte till mig direkt utan till min sambo då jag inte kan prata i telefon, men de sa bara rätt och slätt att jag måste bli remitterad av någon, så jag vettetusan vad de håller på med..

Thotis90
12/6/16, 6:11 AM
#26

Jag fick en kallelse till första besök efter 2 månader.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

horribleatnames
12/22/16, 12:58 PM
#27

En månad ungefär.

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Annons:
Ribessa
1/12/17, 2:26 PM
#28

Min mor tog upp misstanken om ADD när jag var 15. Fick först remiss när jag var 18. Fick komma dit när jag var 20.

Upp till toppen
Annons: