Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1813 ggr
Jansson.julia
2016-10-16 07:33

Pisseprov för Elvanse?

Hej! Jag ska börja utredas för ADHD och om det visar sig att jag har det (vilket min psykolog tror) så ska jag börja med medicinen Elvanse. Behöver man gå på pisseprov för att börja med den? Jag är 16 år.

Annons:
Cragan
2016-10-16 08:03
#1

vissa får ta kiss och/eller blod prov o vissa slipper beror på lite olika saker bla vilken praxis man har i regionen.

Draken
2016-10-16 13:38
#2

Min 16 årge son skall sättas in på ADHD medicin nu, och han måste ta både Kissprov och blodprov er innan de sätter in medicinen. När han väl är insatt å medicinering, så skall han ta prover, urin och/eller blodprov, minst en gång i månaden.

Jag jobbar själv inom sjukvården (Kardiologen/AVA-IVA) och jag vet att tonåringar överlag som äter narkotikaklassade mediciner, kollas regelbundet med prover, för att kolla koncentrationen i blodet/urinen. Detta pga att det är (tyvärr) mycket mer vanligt än man tror, att ungdomar med ADHD/ADD/OCD självmedicinerar om medicinen inte har direkt verkan, och i många fall  kan de bli beroende.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Jansson.julia
2016-10-16 17:58
#3

Okej, tack för svaren! Om jag får diagnosen ADHD eller ADD men väljer att inte börja med nån medicin för det (ska börja med lamotrigin nu), måste jag ändå gå på urin/blodprover?

Honestyisdead
2016-10-16 19:18
#4

#3 Antagligen ja.

Har du tagit något eller tar så du är orolig?

Jansson.julia
2016-10-16 21:35
#5

Varför behöver jag det? Nej, vill bara veta då jag tycker det är obehagligt att lämna prover. Gillar inte att personer kan "kolla upp mig" på det sättet, är väldigt obekväm.

Honestyisdead
2016-10-16 21:43
#6

Jag säger inte att dom kommer göra det. Men att dom förmodligen lär göra det. Det är ett bra sätt att fånga tonåringar i risksonen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: