Annons:
Etikettmedlemspresentationer
Läst 1500 ggr
Draken
10/16/16, 1:04 PM

Ny i gruppen. Vem är så jag ?

Hej på er alla.

Jag är snart 45 år gammal, gift och har 9 barn. Jag har inte själv några diagnoser, men två av mina barn har klara diagnoser, och jag kämpar för att min yngsta dotter skall få komma in på utredning.

Min 14 årige son har diagnos(er) Autism, Aspberger och sömnstörningar. Min 16 årige son har ADHD med autistiska drag samt OCD och sömnstörning. Min yngsta dotter (8 år) har, vad jag misstänker, ADHD eventuellt med autistiska drag. BUP är inte helt inne på att göra en utredning på henne, de hävdar att hon är alldeles för ung och att det är mycket svårt att få en diagnos på flickor, i synnerhet såpass små som henne.

16 åringen är mycket aggressiv verbalt, men kan även bli fysiskt utåtagerande. Han har ett ordförråd som jag blir mörkrädd av att höra. Det har hänt att han har slagit in dörrar och väggar, pga. frustration, men han har aldrig gett sig på syskonen eller oss rent fysisk. Han är mycket impulsiv, och har svårt att koncentrera sig. Hittils har han bara blivit medicinerad med insomningsmedicin, eftersom vi upptäckte att han blir mycket lugnare och stabilare om han fick sova ordentligt på natten. Men nu i början på November skall han på läkaresamtal för att sättas in på ADHD-medicin. Vi har avvaktat med detta, eftersom de autistiska dragen kan bli mer framträdande av ADHD medicineringen, men situationen nu börjar bli ohållbar. Han går första året på Gymnasiet, och han orkar inte riktigt hänga med, pga att han tappar fokus, och hamnar efter i ämnena. han blir frustrerad och aggressiv, han säger själv att han vet att han kan, men han klarar inte av att få ner det på papperet, och då slår det runt och han blir aggressiv och ännu mer ofokuserat istället.

14 åringen klarar sig bättre, han har endast insomningstablett till natten, han har inga problem med koncentrationen eller fokus på vad han gör, men han klarar inte av att göra flera saker samtidigt, och han måste ha korta, tydliga intruktioner. Skolan har anpassat hans undervisning, så han skall kunna prestera sitt bästa. Han har ingen utvecklingsstörnig, han är jätteduktig i skolan……..Om han vet exact vad han skall göra, och att han har tydliga intruktioner. Blir det ändringar, eller om de lägger om schemat eller skoldagen för honom, så blockerar han och blir helt okontaktbar. Detta har skolan märkt av innan han fick klar sin utredning, men från början trodde de att han var tjurig och arbetsovillig, trots att jag sa till att han har problem, förmodligen någon form av autism eller annan liknande diagnos.

Yngsta dottern är bara 8 år, och på sista tiden (1 år ungefär) har vi märkt att någonting är fel. Hon kan bli mycket aggressiv och utåtagerande, hon slåss och sparkar i väggen. Jag tog kontakt med BUP för ett halvår sedan, och påtalade vad vi hade märkt, de hävdade då att det var trotsålder och att det kommer gå över så småningom. Detta trots att jag talade om att hon har 2 bröder som har diagnoser och vilka diagnoser de har.  Men icke, vi skulle avvakta. Nu äntligen har hon satts upp på väntelista för att träffa mottagniongsgruppen, men det först efter att vi har pratat med skolan och även Soc. De har hjälpt oss att få igenom att hon skall utredas. Hon visar ingenting på skolan, förutom att det har varit 2 smärre incidenter, där hon har hamnat i bråk med andra tjejer i klassen, och har fått "astmaanfall", alltså hon har fått svårt att andas, och blivit ganska vit i ansiktet. De två senaste gångerna det blev så, har jag åkt in på akuten med henne, där det har konstaterats att hennes syresättning ligger på 98%, men pulsen har legat på uppemot 160 och andningsfrekvensen har legat kring 40-45. Hon har hyperventilerat och varit uppstressat. Nu sist bad jag barnläkaren kalla ner någon från BUP så de själv kunde se hur hon är, och hon som kom från BUP var tvungen att konstatera att det är nog som jag har försökt påtala i ett års tid nu, 2 dagar senare fick vi brev om att hon skulle in på utredning.Väntetiden brukar vara ungefär 3 månader, men hon prioriterades upp, så hon skall in på utredning så  snart som möjligt.

OJ JISSES …..Detta blev en hel roman ju, men oj vad skönt det kändes att kunna skriva av sig riktigt, och veta att den (om någon orkar) som läser inlägget förstår vad det hela handlar om.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
marta01
10/16/16, 1:14 PM
#1

Det där med att yngsta dottern skulle vara för ung tycker jag låter konstigt, jag var nio när jag fick min AS diagnos, så jag måste börjat min utredning som åtta åring.

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Draken
10/16/16, 1:28 PM
#2

Det tyckte jag också, men de fortsatte att hävda att hon är för ung och att det är väldigt svårt att sätta dignos på flickor, i synnerhet så unga.

Jag har en kompis som har en dotter på 11, hon fick också diagnos som 8 åring, och detta har jag sagt till dem på BUP.

Nu står hon på väntelista för att få en utredning, och jag hoppas de inte släpper henne förn de har gjort en ordentlig utredning. Det kan vara trots, det kan vara åldern, men det är mycket osannolikt, med tanke på hur hon blir när hon får sina utbrott.

Hur normalt är det att en 8 åring lyckas sparka soffbordet och båda fotöljerna tvärs genom vardagsrummet 😕

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

marta01
10/16/16, 1:31 PM
#3

Jag hoppas värkligen för både din dotter och din familj att dom kan hjälpa er, för en diagnos kan vara väldigt hjälpsamm :)

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Draken
10/16/16, 1:41 PM
#4

Tack.

Jo det är det vi hoppas på också.  Har hon ADHD (vilket jag är ganska säker på) så kan hon få medicinering och bättre anpassningar i skolan, så vi kanske kan undvika de incidenter som blir.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Niklas
10/17/16, 11:02 AM
#5

#0: Jag tycker också att det låter konstigt att de tycker 8 år är för ungt. Många blir diagnosticerade vid betydligt lägre åldrar än så. 4 år är inte ovanligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Draken
10/19/16, 7:55 AM
#6

Precis vad jag tyckte när jag hade första telefonkontakten med dem. Och i synnerhet med tanke på att hon har två bröder och även kusiner med diagnoser.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Niklas
10/19/16, 10:53 AM
#7

Vänd er någon annanstans om ni inte får hjälp där, men kolla en gång till om de verkligen inte vill hjälpa er.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Draken
10/20/16, 12:07 PM
#8

Vi väntar på att hon skall få komma till mottagningsgruppen. Sen får vi se vad de säger. Vil inte de hjälpa oss, så måste vi försöka lösa det på annat sätt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/4/17, 7:32 PM
#9

Dottern är nu inskriven för utredning. Vi har träffat personalen där 2 gånger. Första gången var det bara jag och maken, och andra gången var även dottern med.

Jag hoppas att det blir ett nytt besök ganska snart, för hennes problem har eskalerat ordentligt senaste månaden. Det började med att hennes bästa kompis i klassen flyttade från klassen, och även från stan. Det kunde inte hon handskas med. Hon blev jätteaggressiv och på samma gång blev blockeringarna mycket värre. När hon blockerar, så blir hon helt okontaktbar eller också blir hon väldigt utåtagerande. Hon sparkar och slåss, möblerna flyger och hundarna har åkt på en känga eller två av henne 😕

Jag hade telefon kontakt med BUP senast igår, eftersom hon inte sover på nätterna, och hon fick melatonin som hon skall ta på kvällen innan hon skall gå och sova.

Hon fick en igår, och hon somnade inom en halvtimme, men hon vaknade igen vid 02 på natten. Läkaren har skrivit på receptet och sa även på telefonen att jag kan höja om effekten inte är tillfredsställande. men jag är lite kluven, hennes storebror (14) tar en tablett till natten och han sover genom hela natten, jag är lite orolig, eftersom storebror väger 3 gånger så mycket som flickan gör, och ska jag då ge henne högre dos än storebror får? Det känns ju lite jobbigt då 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

melonglass
1/4/17, 8:00 PM
#10

Skönt att hon blivit inskriven för utredning! Hoppas det går framåt smidigt så hon kan få den hjälp hon behöver 🙂

Draken
1/4/17, 8:47 PM
#11

Det hoppas jag också. tack och lov så har hon en underbar fröken som faktiskt bryr sig om sina elever och försöker lägga allt till rätta för henne, men det är ju begränsat vad hon kan/ får göra, eftersom hon inte har någon konstaterat diagnos ännu.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: