Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
ADD & ADHD relaterat

Ersättning vid ADHD?

2016-10-26 13:48 #0 av: Persdotter

Hej!

Har läst att fler kunnat få ersättning från sitt försäkringsbolag när det kommer till olika psykiska diagnoser så som adhd. Jag blev diagnoserad under 2006-2007 samt behandlad fram t.o.m. 2012 med medicin och så sen blev jag vuxen och flyttades till VUP. 

Jag har talat med Folksam både igår och idag och ska ta upp ärendet samt begära ut min journal från BUP. Min fråga är till er som gjort likadant, hur lång tid tog det tills ni fick beskedet? Vad har dom gått på i era fall? Tänker om man utgår ifrån hur grov ADHD är men det är ju rätt individuellt? Eller handlar det om själva min barnförsäkrning (medlemsbarn). Tacksam för svar!  

Anmäl
2016-10-26 13:55 #1 av: Hera

De kollar hur din arbetsförmåga har varit och om du sökte hjälp för problemen medans du var försäkrad. Sökte du hjälp redan då brukar ingen ersättning ges. Och om du har jobbat heltid är det samma sak. Har du haft nedsatt förmåga att jobba kam ersättning ges. Men det skiljer så klart mellan olika bolagen.

Hur lång tid det tar att få besked är i alla fall månader. De kommer ju begära ut papper från olika ställen och det tar tid. Därefter ska ärendet gås igenom. Så mellan 3 månader och 8 skulle jag säga.

Anmäl
2016-10-26 14:20 #2 av: Persdotter

Okej! Tack Hera! :) 

Jag har första gången sökt nu, tar dom ut även ifrån Skatteverket då tro? Jag har ju arbetat såklart men är ju trots allt 23. 

Jag har uppskattat och räknat med att det tar ca 6 månader!

Anmäl
2016-10-26 14:47 #3 av: Hera

#2 Jag menar inte att du söker hos föräkringsbolaget utan att du sökt hjälp för dina problem. Sökte du hjälp hos tex psykiatrin  under tiden du hade försäktingen kan det sätta stopp.

Det är inte klart att man jobbat när man är 23. Många som får ut ersättning har aldrig kunnat jobba pga diagnoser. Har man jobbat och ändå får någon ersättning blir ersättningen lägre eftersom din förmåga inte är så låg

Anmäl
2016-10-26 15:14 #4 av: Persdotter

Okej okej missförstod dig där! Okej, för jag blev utredd av BUP under 2006, var försäkrad då... men har läst att man skall ha helst sökt om sin ersättning innan man fyllt 25 för att då kunna ha möjlighet att få ut en ersättning :/ kanske det som är olika från bolag till bolag..

Anmäl
2016-10-26 15:18 #5 av: Hera

Mitt bolag hade som krav att man inte hade sökt hjälp under tiden eller innan man hade försäkringen. 

Jag var 30 när jag sökte. Så det är många saker som skiljer sig åt. 

Anmäl
2016-10-26 15:38 #6 av: Persdotter

Herregud.. riktig djungel det där.. han frågade mig om när jag blev utredd och om jag var försäkrad m.m. och han tog ju det vidare så jag hoppas det inte är det dom går på.. men jag märker det förr eller senare :)

Anmäl
2016-10-26 17:01 #7 av: Hera

Har du redan talat om det och han gick vidare så ät det säkert inte så hos dom. Hade ju varit konstigt om han slösade deras tid så :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.