Annons:
Etikettadhd-add
Läst 14349 ggr
Persdotter
2016-10-26 13:48

Ersättning vid ADHD?

Hej!

Har läst att fler kunnat få ersättning från sitt försäkringsbolag när det kommer till olika psykiska diagnoser så som ADHD. Jag blev diagnoserad under 2006-2007 samt behandlad fram t.o.m. 2012 med medicin och så sen blev jag vuxen och flyttades till VUP. 

Jag har talat med Folksam både igår och idag och ska ta upp ärendet samt begära ut min journal från BUP. Min fråga är till er som gjort likadant, hur lång tid tog det tills ni fick beskedet? Vad har dom gått på i era fall? Tänker om man utgår ifrån hur grov ADHD är men det är ju rätt individuellt? Eller handlar det om själva min barnförsäkrning (medlemsbarn). Tacksam för svar!

Annons:
Honestyisdead
2016-10-26 13:55
#1

De kollar hur din arbetsförmåga har varit och om du sökte hjälp för problemen medans du var försäkrad. Sökte du hjälp redan då brukar ingen ersättning ges. Och om du har jobbat heltid är det samma sak. Har du haft nedsatt förmåga att jobba kam ersättning ges. Men det skiljer så klart mellan olika bolagen.

Hur lång tid det tar att få besked är i alla fall månader. De kommer ju begära ut papper från olika ställen och det tar tid. Därefter ska ärendet gås igenom. Så mellan 3 månader och 8 skulle jag säga.

Persdotter
2016-10-26 14:20
#2

Okej! Tack Hera! :) 

Jag har första gången sökt nu, tar dom ut även ifrån Skatteverket då tro? Jag har ju arbetat såklart men är ju trots allt 23. 

Jag har uppskattat och räknat med att det tar ca 6 månader!

Honestyisdead
2016-10-26 14:47
#3

#2 Jag menar inte att du söker hos föräkringsbolaget utan att du sökt hjälp för dina problem. Sökte du hjälp hos tex psykiatrin  under tiden du hade försäktingen kan det sätta stopp.

Det är inte klart att man jobbat när man är 23. Många som får ut ersättning har aldrig kunnat jobba pga diagnoser. Har man jobbat och ändå får någon ersättning blir ersättningen lägre eftersom din förmåga inte är så låg

Persdotter
2016-10-26 15:14
#4

Okej okej missförstod dig där! Okej, för jag blev utredd av BUP under 2006, var försäkrad då… men har läst att man skall ha helst sökt om sin ersättning innan man fyllt 25 för att då kunna ha möjlighet att få ut en ersättning :/ kanske det som är olika från bolag till bolag..

Honestyisdead
2016-10-26 15:18
#5

Mitt bolag hade som krav att man inte hade sökt hjälp under tiden eller innan man hade försäkringen. 

Jag var 30 när jag sökte. Så det är många saker som skiljer sig åt.

Persdotter
2016-10-26 15:38
#6

Herregud.. riktig djungel det där.. han frågade mig om när jag blev utredd och om jag var försäkrad m.m. och han tog ju det vidare så jag hoppas det inte är det dom går på.. men jag märker det förr eller senare :)

Annons:
Honestyisdead
2016-10-26 17:01
#7

Har du redan talat om det och han gick vidare så ät det säkert inte så hos dom. Hade ju varit konstigt om han slösade deras tid så :)

Sollar
2016-10-26 18:37
#8

När jag höll på med försäkringen för några år sedan så hade man tills man var 30 år på sig att söka ersättning sa de då, och det var Folksam. De sa också att de kan betala ut tills man är 32 på barnförsäkringen, jag var själv 29-30 när jag fick ut pengar sista gången, då var utredningen färdig.

Ribessa
2017-01-12 14:35
#9

Jag hade ingen rättighet what so ever att få någon hjälp. Jag hade fått om min barnförsäkring fanns under tillfället då jag först tog kontakt för de bekymrena som slutade i en ADD-diagnos. Men tyvärr, i ett missförstånd mellan mor och far i skilsmässa så sades min barnförsäkring upp då jag var 6 eller 7. Var oförsäkrad tills jag var 11 eller 12. Så nope, endast gamla barnförsäkringarna som kunde täcka det där. Samma barnförsäkring hos samma försäkringsbolag, täcker inte diagnosen för min bror som är född 02. Men då, 95, så gjorde den det.

Så det där lär bli galet svårt. Även sjukförsäkring, jag har fått diagnoser och sådant, när jag fick en ventilpneumothorax och höll på att dö, och får men för livet så ersätter inte sjukförsäkringen då det inte är en av de diagnoserna de har skrivit upp. Jävla skitförsäkring, ibland undrar man vad man betalar den för :)

Fialialej
2017-01-13 00:07
#10

Vad får man egentligen ersättning för i de här fallen (utebliven inkomst eller liknande…?)? Hur mkt ersättning får folk? Tycker det låter konstigt att få ersättning för något som är medfött…

"På natten är alla katter svarta"

Pysen_87
2017-01-13 12:01
#11

Jag fick ut på min barnförsäkring, har autism, selektiv mutism och är psykotisk till och från.  Har för mig att dom räknar ut hur mycket man "förlorat" eller vad man ska kalla det, För mig så räkna dom fram till att jag blir 65 år, fick en klump summa.. Var 24 år när jag fick ut pengarna. 

Ett tips är att få hjälp av någon som är drivande och kan diskutera med dem

elinmagdalena
2017-01-20 22:56
#12

Jag fick pengar för andra diagnoser (PTSD) innan jag fått min ADHD-diagnos. Men vilka diagnoser jag hade var ej relvant sa dom, utan det dom utgick från var om en varit arbetsförhindrad längre än en viss tid, (tror de va 6 månader eller möjligtvis 3 månader) o jag har har varit sjukskriven i 6 år (pga depression, ångest, utmattning mm)

Efter att jag skrev på fullmakten till dom och godkänt att de får läsa mina journaler så tog det 6 månader innan jag hörde från dom igen, och då fick jag ett brev på posten där det stod att jag kommer få över 100 000. Beloppet var ett engångsbelopp och var en viss procent av försäkringen. Hade fått samma summa oavsett hur länge jag varit sjukskriven eller hur många diagnoser som jag förstår det, så länge en hade varit sjukskriven längre än typ 3-6 månader. Fick en chock pga har levt på soc och aktivitetsersättning så länge. Så ja det kan gå att få pengar, men gäller att en haft försäkring sen en föddes typ.

Ribessa
2017-01-26 21:10
#13

#12 - Va! Hur är det möjligt… Vad har du för försäkring och vart?

Annons:
Pysen_87
2017-01-27 08:40
#14

Jag har oxå fått ut en klumpsumma…. har skandia, väldigt tillmötes gående

mjaoooo
2017-01-27 09:17
#15

Hur vet man att man är försäkrad??

Honestyisdead
2017-01-27 10:38
#16

#15 Någon betalar ju i så fall för försäkringen.  Så om inte du gör det lär det ju vara dina föräldrar så fråga dom.

mjaoooo
2017-01-27 18:30
#17

#16 jag betalar inte, å jag tror inte min mamma gör det? Är ju över 18. Tänkte om man va automatisk försäkrad :P

Honestyisdead
2017-01-27 19:22
#18

#17 Nej automatiskt är det inte.

elinmagdalena
2017-02-03 16:51
#19

#13    Jag hade en vanlig barnförsäkring för olycksfall från trygghansa som jag haft sen jag var liten.  Min mamma visste inte vilket bolag jag var försäkrad hos så jag ringde runt och frågade olika försäkringsbolag, och då sa trygghansa att jag var försäkrad hos dom. Tror att mamma betalat in 50 kr i månaden till dom sedan jag var liten.  Om en inte vet ifall en är försäkrad så är det bara googla på försäkringsbolag och ringa och fråga olika om en är försäkrad där.

Upp till toppen
Annons: