Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 1969 ggr
gulzebra
11/15/16, 2:38 AM

Det här med förståelse

Här kommer ett problem som säkerligen varenda aspie känner igen 😛

Jag har problem med oförståelse! För det mesta stöter jag på det hos folk jag träffar högst tillfälligt så det har inte direkt vållat problem, förrän nu. Det finns en person som jag träffar ett par timmar några gånger i veckan och så kommer göra på obestämd framtid. Problemet med den här personen är att om jag har svårt för nånting så viftas det bort, "äh det är inte så svårt, det klarar du". Försöker jag då förklara att det inte är så simpelt utan beror på en funktionsnedsättning så talar jag för döva öron. Mina svårigheter syns inte utåt och ja, syns inte, finns inte… Nu senast har en grej ändrats ganska ordentligt utan att jag ens fått någon förvarning vilket innebar en sån sjuk stress för egen del att jag mest bröt ihop vid hemkomst, och jag känner att jag måste ta upp det här med personen för situationen nu innebär mest att jag vaknar och känner efter om jag inte är lite sjuk för att slippa åka dit… Jag ska dit imorrn igen och jag känner redan nu att nej nej nej, jag vill inte!

Eh, luddigt som fan men jag tror ni fattar, kort och gott upplever jag att det finns noll förståelse och noll försök till förståelse. Personen menar säkert inget illa men man talar verkligen för döva öron. Jag är urusel på sånt här och blotta tanken på att ta upp det med henom får mig bara att må illa - jag är vanligtvis typen som bara sväljer och bryter ihop i ensamhet sen, enda gången jag säger nånting är om jag är riktigt jävla förbannad.

Ni andra aspergare som har handskats med sånahär personer - hur har ni gjort, hur har ni fått folk att börja lyssna på er och hur har ni själva bearbetat just den här "konfrontationen"?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
Niklas
11/15/16, 8:26 AM
#1

Om du tycker att det är svårt at ta upp det i samtal kanske du kan försöka skriva ner det. Antagligen räcker din beskrivning ovan så du kan be personen läsa där. Jag tror inte du behöver vara orolig att något dåligt ska hända för att du tar upp det. Tvärt om är det antagligen vägen mot att det ska bli bättre.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

91Marran
11/16/16, 4:46 PM
#2

Har samma problem med en på jobbet. Måste tyvärr träffa personen varje dag.

Mvh
Mig

gulzebra
11/17/16, 12:24 AM
#3

#1 Tack! Just att säga vad problemet är är inga problem så sett, annat än att det är jobbigt att behöva öppna käften och komma med kritik, men det hjälps tyvärr inte av att jag skriver istället. Tvärtom är jag sådär skitlöjlig så det skulle kännas asfånigt att lämna fram ett brev - jag som brukar rekommendera det för andra annars… 😛
Största problemet som jag inte vet hur jag ska lösa skulle jag säga är just bristen på förståelse, just att mänskan inte lyssnar på mig. Jag har ju nämnt mina svårigheter förr men de viftas bara bort - och hur ska jag då kunna nå fram, liksom?

#2 Så drygt! Typ samma här, inte riktigt men i stort sett jobbsammanhang. Det gör ju att man inte direkt kan välja bort umgänget heller… Eller ja, personligen skulle jag kunna sluta på stället helt och hållet, men jag är inte alls sugen på att bara gå hemma som följden skulle bli.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

91Marran
11/17/16, 8:34 AM
#4

Håller med att det inte går att säga upp sig. Som tur är så är jag bara här tills slutet av februari. Jag sägs inte kunna någonting och folk vill inte jobba med mig… Sen är det mycket mer som händer.

Mvh
Mig

Niklas
11/17/16, 4:10 PM
#5

#3: Kan du ta upp bristen på förståelse med någon överordnad? Det är säkert inte bara ett problem för dig utan en brist hos personen och det kan drabba andra också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

gulzebra
11/17/16, 10:31 PM
#6

#4 Ah, men nice med ett slut i sikte iaf!

#5 Jag har ingen aning om vem som är överordnad i det här fallet. Känns fel att gå över huvudet på hen innan jag ens pratat med hen själv dessutom… Ska försöka prata med hen på tisdag, får se hur det går.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
Upp till toppen
Annons: