Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1319 ggr
Ika73
2016-11-26 08:50

Läs och skrivsvårigheter - adhdmedicin- effekt

Hej!

Orsaken till dyselexi är närliggande ADHD, eller t.o.m. en vanligt symptom, om jag förstått saken rätt  (även om det säkerligen går att ha Dyslexi utan att ha full adhd-diagnos.  

Jag undrar om effekten av adhd-medicinering på just läs och skrivsvårigheter.

Är det någon här med just uttalade sånna problem som fått adhd-diagnos och börjat medicinera. Vad hände?

Annons:
Honestyisdead
2016-11-26 11:06
#1

Jag känner många med Dyslexi och ingen av dom har ADHD. Undrar var du hört det?

Ika73
2016-11-26 12:47
#2

Jag köpte och läste boken "Ett nytt sätt att se på ADHD hos barn och vuxna", den sammanfattar forskning i området ADHD, och tar bland annat upp överlappsdiagniser. Där beskrivs att bla dyselexi är ett symptom av samma problematik i hjärnan som andra adhd-symptom. Boken var för mig väldigt informativ och bra, även om språket i första delarna är lite väl komplicerat, den känns väldigt välarbetad och bra. Jag har läst andra som också är bra, men som kan hamna i att romantisera diagnosen lite väl mycket. Jag rekommenderar!

Själv har jag bara slarvsymptom/problem med skriv och läs (och andra mer extrema adhd-symptom). Men min dotter som är väldigt lik mig som barn har skriv och läsproblem, ska nu utredas för Dyslexi. Det är inte så att jag tänkt ge henne medicin, men jag tycker frågan är intressant, det är ett eldigt konkret område att se eventuella förbättringar i.

http://www.adlibris.com/se/bok/ett-nytt-satt-att-se-pa-adhd-hos-barn-och-vuxna-brister-i-exekutiva-funktioner-9789144106205?gclid=Cj0KEQiAguXBBRCE_pbQ5reuq8MBEiQANji2LUrvgI1G_UiwRJT4wvMhTcguo0O5z3rvJEQz6W5es74aAvrD8P8HAQ

Upp till toppen
Annons: