Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 2339 ggr
Orolig ledsen
2016-12-09 06:19

Fel diagnos

Min dotter har utretts för ADHD. Både vi föräldrar och skolan är väldigt övertygade om att hon har det. Vi ska på återgivning i januari men har redan nu förstått att hon kommer inte få diagnosen, detta för att hennes resultat på wisc var jämna och höga. De säger att allt istället beror på hög begåvning/särbegåvning. Det som de har gjort är samtal med oss, wisc, vi har fyllt i 5:15 samt några andra adhd-frågor och en 15 minuters intervju med läraren som bara handlade om vad hon får för utmaningar i skolan, inga frågor om koncentration och hyperaktivitet. Skolan har alltså inte ens fått berätta vad de ser och de har inte fyllt i 5:15. Nu till min fråga. Om det sätts en diagnos som varken lärare eller föräldrar tycker stämmer, vad händer då? Visst har man rätt till ett andra utlåtande? Visst är hon smart och jag vet att det kan visa sig på liknande sätt som ADHD, men håller inte med om att det skulle vara hela förklaringen! Flickan mår väldigt dåligt och behöver rätt hjälp!

Annons:
VildaVittra
2016-12-09 06:38
#1

Just det där med utmaningar är väldigt viktigt. Det är fruktansvärt frustrerande att behöva stå och stampa på samma ställe bara för att klasskamraterna behöver tid på sig, det vet jag av egen erfarenhet. 

Om hon gillar exempelvis matte, så är det ju ett ämne som är lätt att få läsa i sin egen takt. Vägrar skolan låta henne gå före, så kan ni köpa böcker själva, anlita en egen lärare på kvällstid om ni själva inte gillar/kan matte osv. 

Finns det böcker i hemmet för henne att läsa? Som nationalencyklopedin? Går ni på museum? Pratar ni om hur allt i världen fungerar?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Orolig ledsen
2016-12-09 08:44
#2

Problemet är att jag tycker att skolan erbjuder henne utmaningar men hennes koncentrationsproblem gör att hon inte klarar av att ta sig an dem. Hon gör ingenting i skolan, bara pratar, går runt och är arg. Hemma utmanar vi henne i den mån hon orkar ta emot. Det är inte bara där hennes problem ligger!

VildaVittra
2016-12-09 08:57
#3

Är hon redan understimulerad är det ju inte löst på en kafferast, det kan ta ett tag med ansträngningar från er och skolans sida innan hon får upp intresse nog igen. Funderar på om skolan kanske skulle inse hennes behov om ni gör ett IQ/begåvningstest på henne? 

Sedan kan det vara svårt att sitta still under den tiden, men då kan ställen som Tom Tits Experiment, Tekniska museet eller Cosmonova kanske vara en början?  Kikade in på tekniskas hemsida och det här hade passat mig som barn: http://www.tekniskamuseet.se/1/6339.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Orolig ledsen
2016-12-09 09:01
#4

Vi är på museum, vi läser böcker etc. Jag behöver inte tips på hur vi ska utmana henne. Tack ändå. Min fråga var om man har rätt till en andra bedömning om både skola och föräldrar tycker att det de kommit fram till inte är hela sanningen?

Splatter
2016-12-09 11:49
#5

Man har alltid rätt till en andra bedömning om man inte tycker att det gått rätt till, dock om man bor på en liten ort eller dylikt kan det vara så att det bara finns ett ställe som utreder så om ni inte vill hamna där igen måste ni söka den andra bedömningen i ett annat landsting.

SSKAnna
2016-12-16 13:26
#6

Välkommen till "Flicka/kvinna-fällan"!!

Hur gammal är din dotter? Är hon tillräckligt ung så har hon kanske inte hunnit möta krav som är FÖR höga, det går ännu att "imitera" för att verka normal mm.

Titta på denna föreläsning!! https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=video&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiavovt2vjQAhUFDiwKHYZIC1UQtwIIMjAA&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D9Vufo7nMxvs&usg=AFQjCNGq4SeY8qNifRYPrIqW0zarq9Wzrw&sig2=LIz7n1J-MZlhKKhyTpW7mg&bvm=bv.142059868,d.bGg

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
Bara Anna
2017-01-05 05:51
#7

Fast skolan ska ju hjälpa din dotter oavsett om hon har diagnos eller inte. Det står i skollagen….

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

En blivande lärare med adhd
#8

Skolan ska självfallet möta din dotters behov även om hon har fått diagnos eller inte, men det verkar inte vara det som detta handlar om. Jag känner igen mig i din dotters situation och du känner ditt barn och du ser ju vad din dotter tampas med. Jag tycker absolut att du ska få olika oberoende psykologer att göra om testen. Det är viktigt med en diagnos både för er och henne om ni vet att hon har det. Det handlar ju inte enbart om skolprestationer, utan om den sociala biten och den frustration hon känner och även ni som föräldrar. Det är en lång process detta, jag vet, men kämpa på. Ge er inte! För mig har mycket Träning fungerat för hyperaktivitet och på senare år när kroppen inte klarar samma tempo har medicin varit bra. Det är väldigt svårt att ha mycket energi i kroppen och koncentrationssvårigheter, eftersom det kan kännas som att man inte når sin fulla potential och rastlösheten gör att man ständigt söker nya utmaningar (på gott och ont ibland) eftersom tålamod är viktigt del för att klara av utmaningar hela vägen. Jag hoppas att ni inte ger upp och fortsätter i er strävan att hjälpa er dotter att få rätt diagnos.

Upp till toppen
Annons: