Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1948 ggr
coffee-girl
12/20/16, 7:39 PM

De tror att jag fick feldiagnos!

HEj alla!

Eftersom det är länge sen jag skrev här, så är en kort pres. kanske på sin plats. Jag är vuxen, 50+kvinna som fick diagnosen ADHD 2010.

Nu är det så, att den psykolog jag har nu,  efter samråd med en läkare tror att jag fick fel diagnos, och att den PTSD i kombination med utmattningssyndrom som jag dessutom har, felaktigt tolkades som ADHD när de gjorde utredningen. En utredning jag får ge dem rätt i var ganska kort och schematiskt genomförd på 3 dagar från början till slut, där jag fick göra en hel del tester, svara på frågor om hur jag hade det med lekkamrater när jag var liten, om jag var livlig etc. Men det afnns t ex ingen anhörig att intervjua. och de tog inte fram gamla BUP-journaler osv.

Kanske ska nämna att jag har provat Ritalin, Medikinet och Concerta, och blev rastlös, fick ångest, vilopuls på 125 och ett rusande blodtryck trots att det alltid tidigare varit lågt. Så efter ett halvår tillät de att jag slutade medicinera, sen mådde jag bättre.

Jag ska även nämna att jag, sen jag fick behandling för PTSD och utmattningssyndrom, mår bättre men ändå har en del symptom som påminner om ADHD.

Vad tror ni? Är det vanligt att de gör en snabb utredning och lite "för lätt" sätter ADHD-diagnos?

Annons:
Calcifer
12/20/16, 8:07 PM
#1

Tycker tre dagar låter som en väldigt kort tid. När jag fick min Asperger diagnos hade jag och min läkare ungefär 10 olika möten med olika papper att fylla ut och däremellan hade han några möten med hela läkarteamet för att gå igenom papperen tillsammans för att se så jag fick rätt diagnos.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annielle
12/20/16, 8:15 PM
#2

Jag har ingen aning om hur vanligt det är med så snabba utredningar, men det låter verkligen inget bra med en så snabb utredning, så mycket lättare att bli feldiagnostiserad ju! 😡😕

Jag har också PTSD och utmattningssyndrom bland annat, men är diagnostiserad med AD(H)D några år efter att jag blev allvarligt utmattad (och fortfarande levde med mycket symptom på utmattningen, vilket jag fortfarande gör) och undrar själv också om jag har blivit feldiagnostiserad trots att det gjordes en längre utredning.

Men ingen fattade då att jag även har en svårare form av PTSD m.m. så det togs ju inte med i beräkningen trots att både det och utmattning kan ge liknande symptom som vid ADHD, ska hur som helst kolla upp min diagnos mer när jag  är i skapligt skick för det , har en remisskallelse som ligger och väntar på mig för vidareutredning nämligen.

Finns en bok (uppdelad på två böcker) som du skulle kunna låna på något bibliotek eller så, Mistaken for ADHD heter den och handlar om diverse diagnoser som kan misstas för just ADHD.

Mådde för övrigt också skit på liknande sätt som dig på centralstimulerande mediciner som Medikinet, Conserta och Metamina, vilket man i och för sig kan göra även med ADHD-diagnos eftersom det inte fungerar för alla…..

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Niklas
12/21/16, 7:42 AM
#3

#0: Hur långa var de tre dagarna? Antalet dagar tror jag spelar mindre roll än hur mycket tid de lägger ner på utredningen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

coffee-girl
12/21/16, 4:57 PM
#4

#3 Niklas, det minns jag inte exakt. Men det var två sessioner per dag, om vardera ett par eller tre timmar.

Niklas
12/22/16, 9:38 AM
#5

Okej, så det kan ha handlat om 12 till 18 timmar. Jag tycker inte att det låter väldigt lite för en utredning.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

SSKAnna
12/27/16, 11:10 AM
#6

Jag blev också utredd och fick min adhd-diagnos 2010. På den tiden var det ett års väntan före- minst och på mig stod frågeställningen "adhd?" vilket gjorde att man inte tittade efter något annat.

Min utredning tog ca 8 månader men det var då mest väntan mellan beök som tog tid. Om man "slår ihop" det som gjordes och mäter tiden jag faktiskt satt i möten så hade man kunnat klämma in det på tre dagar; JA.

Jag gjorde ju alla självskattningsskalorna hemma- likaså min mamma.

Jag tror inte att vi har någon "överdiagnosticering" av ADHD. Snarare tvärtom på flickor/kvinnor.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
Ananse
1/4/17, 1:12 AM
#7

Fattar inte varför det inte är krav på att personen som gör intervjuerna vid utredningar själv ska ha ADHD. Eller åtminstone att nån sån närvarar både vid insamlandet av informationen och vid analysen av den samma.

Kan säkert ha att göra med att dom inom vården är dumma i huvet.

Honestyisdead
1/4/17, 1:33 AM
#8

#7 De som jobbar inom vården är inte dumma i huvudet. De är olika individer och kan inte klumpas  ihop som en sak.

Däremot finns det dom som inte passar inom vården precis som i andra yrken.

För övrigt vet du ju inte vilka av dom som faktiskt har diagnoser. Dom pratar ju inte om sig själv.

Draken
1/4/17, 7:56 PM
#9

Mina söner blev skickad till Umeå för intensivutredning genom Nepoteket där. Utredningen tog 2 dagar, men då var det heldagar från 8 på morronen till 16 på eftermiddagen.

Jag har mycket svårt att tro att det sker en överdiagnostisering inom ADHD, i varje fall när det gäller flickor /kvinnor …precis som SSKAnna skriver.

Jag tog kontakt med BUP för min dotters räkning för drygt ett år sedan (hon är 8 år nu) Och det var jättesvårt att ens få dem att skriva in henne på väntelista, trots att hon har 2 bröder med diagnoser. Hon var för ung, eller hon var i trotsålder, tjejer kan man inte utreda riktigt när de är så små bla.bla.bla ….var vad jag fick höra i ett års tid.

Nu äntligen har de påbörjat en utredning på henne, och det tack vare att hon har eskalerat kraftigt i sina utbrott och även låsningar/blockeringar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: