Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Dagis / Skola / Jobb / Praktik

Stöd i skola utan diagnos?

2016-12-21 09:34 #0 av: gunillapower

Hur är eran erfarenhet av skolans stöd till barn som behöver extra hjälp men inte har en diagnos?
Våran son börjar skolan efter sommaren och vi är mitt uppe i en utredning med adhd som frågeställning. Men allt går så långsamt.

Anmäl
2016-12-21 10:16 #1 av: Loris M

Rent formellt ska det inte behövas någon diagnos för att få stöd. Ingenstans i skolans styrdokument står något sådant heller. Men jag vet att det många gånger blir så i alla fall. En diagnos blir som "en biljett" tyvärr till insatser. Så ska det ju naturligtvis inte behöva vara.

Min erfarenhet (som lärare) är att det beror väldigt mycket på skolan, skolans resurser, kompetens, om rektor väljer att prioritera skolans elevhälsoteams arbete m.m. En del är otroligt duktiga på att anpassa miljö efter elevernas behov, andra inte.

I vilket fall som helst, ditt barn har rätt till stöd oavsett om han har en diagnos eller inte, och det tycker jag att du ska kräva. Min erfarenhet är också att föräldrar till barn i behov av särskilt stöd måste vara engagerade, stridiga och lite "jobbiga". Läs på om ditt barns rättigheter när det gäller stöd och kräv det av lärarna.

Jag tycker att du ska från början berätta vad ditt barn behöver för stöd och berätta vad som fungerar för honom samt vad som inte gör det. Hur gör ni hemma och hur tror ni att de kan stödja ert barn.

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-12-30 00:21 #2 av: melonglass

När jag gick i skolan och höll på att utredas så förklarade jag för mina lärare att jag gick i en utredning för adhd och redan då började de ge mig extrahjälp, innan jag började utredningen var det tyvärr ingen som reagerade när jag sa att jag tyckte det var jobbigt med skolan, det var mer när jag väl började utredas som de förstod att jag inte bara var lite ''lat'', vilket många lärare verkar tro rätt ofta.. 

Men jag tror nog att de borde lyssna på dig/er eftersom att ni ändå har påbörjat en utredning, så länge du står på dig och är envis med att han behöver hjälp!

Anmäl
2017-01-02 00:18 #3 av: En blivande lärare med adhd

Hej, som blivande högstadie & gymnasielärare och som någon som arbetat på inom skola i tio år, så håller jag med om att en diagnos absolut kan påverka stödet som ges till eleven, men håller samtidigt med lärarens kommentar här ovan, att det absolut inte ska vara på det viset.

Jag har själv adhd och har alltid haft toppbetyg i skolan, (& fortsätter att ha det på universitet), något som jag tackar fantastiska lärare för. När jag gick i skolan talade ingen om diagnoser. Det jag ville säga med detta är att en duktig pedagog inte behöver en diagnos för att kunna stötta ditt barn.

Många lärare är lyhörda och förklarar ni så kommer en bra lärare mycket sannolikt att lyssna till er. Förklara vad som tyder på en diagnos och förklara hur den yttrar sig för just ert barn, det kan vara väldigt olika och skilja sig från individ till individ. Alla barn (och vuxna för den delen) är ju unika och inte enbart präglade av diagnosen, utan vad som är en utmaning för en elev med exempelvis adhd behöver inte vara det för en annan elev med samma diagnos. Det är därför viktigt att ni förklarar, så läraren kan göra sitt bästa för att stötta just ert barn. Det är lite tråkigt ibland tycker jag när vissa lärare tror att de vet vad en diagnos innebär, men egentligen ser en diagnos ur ett kollektivt perspektiv och glömmer det individuella perspektivet som är nog så viktigt.

Jag önskar er lycka till på skolan, det kommer säkert att gå toppen bra!

Anmäl
2017-01-14 13:32 #4 av: gunillapower

Tack för alla svar. Jag hoppas ni har rätt och hoppas på att han får en lärare som lyssnar på oss och även är inresserade av att höra från pedagogerna på förskolan hur dom jobbat. Men man är ju rädd för att få en lärare som tycker sig kunna lösa alla problem själv

Anmäl
2017-01-14 14:54 #5 av: melonglass

Hoppas det går bra! Får ni inte stöd av lärare när ni ber om det, prata med rektorn etc. Barn har rätt till hjälp oavsett diagnos. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.