Annons:
Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 1723 ggr
gunillapower
12/21/16, 9:34 AM

Stöd i skola utan diagnos?

Hur är eran erfarenhet av skolans stöd till barn som behöver extra hjälp men inte har en diagnos? Våran son börjar skolan efter sommaren och vi är mitt uppe i en utredning med ADHD som frågeställning. Men allt går så långsamt.

Annons:
Loris M
12/21/16, 10:16 AM
#1

Rent formellt ska det inte behövas någon diagnos för att få stöd. Ingenstans i skolans styrdokument står något sådant heller. Men jag vet att det många gånger blir så i alla fall. En diagnos blir som "en biljett" tyvärr till insatser. Så ska det ju naturligtvis inte behöva vara.

Min erfarenhet (som lärare) är att det beror väldigt mycket på skolan, skolans resurser, kompetens, om rektor väljer att prioritera skolans elevhälsoteams arbete m.m. En del är otroligt duktiga på att anpassa miljö efter elevernas behov, andra inte.

I vilket fall som helst, ditt barn har rätt till stöd oavsett om han har en diagnos eller inte, och det tycker jag att du ska kräva. Min erfarenhet är också att föräldrar till barn i behov av särskilt stöd måste vara engagerade, stridiga och lite "jobbiga". Läs på om ditt barns rättigheter när det gäller stöd och kräv det av lärarna.

Jag tycker att du ska från början berätta vad ditt barn behöver för stöd och berätta vad som fungerar för honom samt vad som inte gör det. Hur gör ni hemma och hur tror ni att de kan stödja ert barn.

melonglass
12/30/16, 12:21 AM
#2

När jag gick i skolan och höll på att utredas så förklarade jag för mina lärare att jag gick i en utredning för ADHD och redan då började de ge mig extrahjälp, innan jag började utredningen var det tyvärr ingen som reagerade när jag sa att jag tyckte det var jobbigt med skolan, det var mer när jag väl började utredas som de förstod att jag inte bara var lite ''lat'', vilket många lärare verkar tro rätt ofta.. 

Men jag tror nog att de borde lyssna på dig/er eftersom att ni ändå har påbörjat en utredning, så länge du står på dig och är envis med att han behöver hjälp!

En blivande lärare med adhd
#3

Hej, som blivande högstadie & gymnasielärare och som någon som arbetat på inom skola i tio år, så håller jag med om att en diagnos absolut kan påverka stödet som ges till eleven, men håller samtidigt med lärarens kommentar här ovan, att det absolut inte ska vara på det viset. Jag har själv ADHD och har alltid haft toppbetyg i skolan, (& fortsätter att ha det på universitet), något som jag tackar fantastiska lärare för. När jag gick i skolan talade ingen om diagnoser. Det jag ville säga med detta är att en duktig pedagog inte behöver en diagnos för att kunna stötta ditt barn. Många lärare är lyhörda och förklarar ni så kommer en bra lärare mycket sannolikt att lyssna till er. Förklara vad som tyder på en diagnos och förklara hur den yttrar sig för just ert barn, det kan vara väldigt olika och skilja sig från individ till individ. Alla barn (och vuxna för den delen) är ju unika och inte enbart präglade av diagnosen, utan vad som är en utmaning för en elev med exempelvis ADHD behöver inte vara det för en annan elev med samma diagnos. Det är därför viktigt att ni förklarar, så läraren kan göra sitt bästa för att stötta just ert barn. Det är lite tråkigt ibland tycker jag när vissa lärare tror att de vet vad en diagnos innebär, men egentligen ser en diagnos ur ett kollektivt perspektiv och glömmer det individuella perspektivet som är nog så viktigt. Jag önskar er lycka till på skolan, det kommer säkert att gå toppen bra!

gunillapower
1/14/17, 1:32 PM
#4

Tack för alla svar. Jag hoppas ni har rätt och hoppas på att han får en lärare som lyssnar på oss och även är inresserade av att höra från pedagogerna på förskolan hur dom jobbat. Men man är ju rädd för att få en lärare som tycker sig kunna lösa alla problem själv

melonglass
1/14/17, 2:54 PM
#5

Hoppas det går bra! Får ni inte stöd av lärare när ni ber om det, prata med rektorn etc. Barn har rätt till hjälp oavsett diagnos.

Upp till toppen
Annons: