Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1769 ggr
horribleatnames
2016-12-22 18:27

Adhd, medicinering och yrkesförare

Fick diagnosen ADHD med autismdrag i tisdags (20/12) och fick frågan om jag kan tänka mej mediciner. Jag sa "ja, om det finns icke narkotikaklassade såna för jag vill inte hamna i kläm med arbetsgivare, polis och trafikverket". Fick då veta av utredarna att det finns en, vad dom vet, medicin som inte är narkotikaklassad. Jag ska träffa dom snart igen och vill då vara förberedd, påläst om det finns fler icke narkotikaklassade mediciner. Min fråga är: Finns det fler mediciner som inte är narkotikaklassade? Om inte, vad behöver jag för att bevisa att jag tar medicinen för min ADHD om jag skulle bli stoppad av polisen? Jag gick igenom det här på yrkesutbildningen, men jag minns inte och det stör mej nåt enormt! Jag vet att jag borde veta, men det är borta :/ All hjälp tas tacksamt emot!

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Annons:
Honestyisdead
2016-12-22 18:34
#1

Vet inte om det finns sådan medicin. Men du blir ju inte tagen av polis för det. Varför skulle dom drogtesta dig?

Även om det skulle ske har du ju recept och medicin förpackningen som visar att du äter det lagligt.

Farwuq
2016-12-22 18:54
#2

Du har inget att frukta från polisen om du har dina narkotikaklassade utskrivna enligt gällande regler.
Det viktiga är att medicinerna hjälper, inte huruvida de är "klassade" eller inte.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ananse
2016-12-23 01:46
#3

Förutom Strattera finns Intuniv vars aktiva ingrediens är guanfacin. Och Voxra som innehåller nikotinantagonisten bupropion. För vissa fungerar andra anti-kolinergika typ Pargitan.

melonglass
2016-12-30 00:13
#4

Har ingen erfarenhet kring icke-narkotikaklassade ADHD-mediciner hittills men jag tror inte det är något du ens behöver oroa dig för när det kommer till polisen osv.
Varför skulle de bry sig om att drogtesta dig? Du har ju isåfall som det sagts tidigare, recept på medicinen!

horribleatnames
2017-01-10 08:33
#5

För att underutbildningen som fick vi infon att om polisen stannar en så kan dom ta en för drogmissbruk, men då var dom väl felinformerade antar jag.

+ att det finns missbruksproblem i familjen/släkten och jag vägrar bli beroende.

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Splatter
2017-01-10 13:26
#6

Drogmissbruk är inte det samma som att använda narkotikaklassade läkemedel som medicinering vid behov som man har fått utskrivet av en läkare. De flesta med ADHD är farligare på vägarna utan sin medicin. Personligen så får jag inte ens köra bil utan min medicin, som är dexamfetamin (Attentin). 

Så länge du inte tar högre doser än läkaren förskrivit dig så är det inte någon fråga om att bli beroende, såvida du inte är extremt känslig för mediciner överlag. Jag tar 4 eller 5 tabletter om 5 mg Attentin utspridda över en dag som är lång, 20-25 mg totalt. Vanligtvis brukar det bara bli 3 tabletter, 15 mg, på en dag.
En missbrukare drar i sig 200 mg i ett svep på en gång eller 20-30 mg varje eller varannan timme för att hålla sig vaken under en lång period.

Annons:
Upp till toppen
Annons: