Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Läkemedel & Behandlingar

medicin & bieffekter, tips?

2017-01-11 12:45 #0 av: melonglass

Hej! 
Jag tar Elvanse 70mg och Sertralin. Har tagit det i någon vecka nu och en bieffekt jag märkt är att jag har som en tyngd över bröstet/hjärtat. Det känns mest när ska ta ett nytt andetag/precis andats ut. Även när jag ligger ner och slappnar av. 
Finns det någon mer som haft det så?
Har ni några råd/ideér på vad jag bör göra? 
Ingen läkartid förrän februari och jag har försökt ringa och fråga om det.

(Varje förändring har skett med min läkare!) Lite bakgrund:
Jag har tagit Elvanse 70mg och Sertralin förut i lite mer än ett år. Det fungerade jättebra under tiden jag gick i skolan men det tog bort mitt hyperaktiva glada jag, så inför sista veckan av gymnasiet slutade jag med medicinerna. Det gick bra, jag tog lov och efter det började aktiviteter som kräver fokus igen.

Så jag kontaktade läkaren. Fick insatt Elvanse igen(mitten av december ungefär) och eftersom det funkat så bra förut sa de att jag bara behövde ta 30mg i en vecka och sen gå upp till 70mg. Nu däremot reagerar min kropp helt annorlunda och bieffekterna är jobbiga. Jag sa det till min läkare i början av januari men läkaren sa ändå att jag skulle fortsätta eftersom det funkade så bra sist jag tog dem och sen fick jag inte tid igen förrän i februari.

Jag har försökt ringa, men telefontiderna är inte alltid uppe eller så är det för många som ringer samtidigt så jag kommer till telefonsvararen.

Ska försöka ringa igen imorgon så fort det öppnar  men tills dess skulle jag gärna vilja höra om fler haft detta problem? :)
Har haft bra puls och blodtryck på kontroller för övrigt! 

Anmäl
2017-01-21 12:06 #1 av: elinmagdalena

När jag tog Ritalin fick jag också tryck över bröstet och upplevde att det kändes tungt att andas. Fick lära mig att det beror på ångest.  Tänker att det antagligen är ångest för dig med.  Så om du vet något som  brukar hjälpa dig mot ångest så hade jag testat det. Annars kanske minska dosen på medicinen?

Anmäl
2017-01-22 15:07 #2 av: melonglass

#1 tack för svaret! 
Jo alltså jag lever ju med panikångest och ångest generellt, men detta känns som något annat? Det händer inte lika ofta nu som det gjorde, när jag skrev detta, men då och då. Det känns mer som att kroppen har ångest utan att hjärnan har det isåfall eller något :P Vet inte riktigt.

Anmäl
2017-01-22 23:18 #3 av: elinmagdalena

alltså håller med dig! jag kände också att det kändes som något annat.
var  så orolig så var på vårdcentralen 2 ggr, på akuten 1 gång och på akutpsyk 1 gång och alla gånger kollade dom puls och blodtryck o allt va normalt.  jag är lite hypokondrisk av mig så får lätt panikångest av olika symtom så de gjorde inte det hela bättre.

 märkte att när jag tog lugnande medicin så gick symtomen över, så därför tänkte jag att de måste höra ihop med ångest. plus att de va det dom sa på akutpsyk och vård c. Men ändå märkligt. Jag har liksom haft ångest i ca 12 års tid nu, känns konstigt när en får ångest som en inte känner igen. 



Anmäl
2017-01-24 02:02 #4 av: melonglass

Jisses vad skönt att någon mer haft liknande då!

Jo men lite samma här, har levt med ångest så otroligt lång tid. Blev helt ''ööh vad snackar du om?'' när pappa sa att det låter som ångest. Jag liksom kände mest att jag vet ju hur ångest känns eftersom jag lider av det jämt och ständigt!

Men men, jag tror nog det är att min kropp har ångest utan att hjärnan har det typ, ifall jag ska förklara hur det känns haha. Jättekonstigt och ovant, men det känns inte lika ''främmande'' nu i alla fall :) 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.