Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2139 ggr
Lennart68
2017-01-26 08:17

Gastric Bypass/ Elvanse

Söker lite tips och erfarenheter kring min ADHD efter en Gastric Bypass op (Gbp) Samt dela med mig lite som hänt mig själv. Jag är en 48 årig "gubbe" som lyckades gå igenom 2 magsår, det första vid 21 års ålder och det andra vid 30 års åldern. Efter flertalet läkarbesök pga sömnsvårigheter, ångest, depression och till slut minnesförlust kom dom fram till att jag gått in i väggen 2005 när jag vad 37 år. Här började mina besök hos psykiatrin, började äta Sertralin för att komma ner i varv samt dämpa min depression. Vad sjukskriven i nästan 2 år innan försäkringskassan bedömde att jag vad frisk. Började jobba försiktigt till en början men sen vad 100 timmars arbetsveckorna igång igen. 2011 small det till igen, in i väggen för 2:a gången. Tillbaka till psykiatrin som för första gången nämnde att dom önskade göra en utredning på mig? Förstod ingenting först men efter ca 1 år kom dom fram till att jag hade ADHD och det vad nog här någonstans jag började jobba igen. Jag vad vid detta tillfälle extremt överviktig. 178 lång och vägde 135 kg. Jag fick prova på Concerta, men efter några månader med höjning av dosen och ingen som helst känsla av förändring så rådde Psykiatrikern att jag skulle sluta med Concertan. Fortfarande så knaprar jag Sertralin. Utan tanke så började jag jobba mer och mer igen (pucko) Sommaren 2014 gjorde jag en Gbp med hälsomässigt mycket bra resultat. I takt med viktnedgången så fick jag mer och mer energi vilket ledde till att arbetsveckorna började hamna på 90-120 timmar igen. Januari 2016 small det till för 3:e gången, väggen börjar kännas bekant. 50 kg lättare med fantastiskt bra värden rent medicinskt men totalt nerkörd psykiskt. Tillbaka till psykiatrin som ville medicinera mig med Elvanse istället samtidigt som jag fick gå en fantastisk gruppbehandling med inriktning på ADHD/KBT. Idag är jag fortfarande sjukskriven och håller fortfarande på att mixtrar med dosen på Elvansen (självklart med Psykiatrikens hjälp). Eftersom jag är nybörjare med Elvanse och har min Gbp i bakgrunden så önskar jag råd och/eller tips av nån som äter Elvanse eller Concerta efter en Gbp op. Jag själv vet fortfarande inte riktigt hur jag skall må? Att vara lugn och avslappnad är fortarande en främmande känsla som lätt kan blandas ihop med trötthet, jag vet alltså inte om jag är lugn, avslappnad eller trött. Jag är numera väldigt öppen med allt kring min resa, om allt som det inneburit och önskar att jag kan hjälpa eller tipsa andra i liknande situation. Lätt offer för fel arbetsgivare vilket inneburit en mycket stor skatteskuld, självmedicinering med alkohol, spelmissbruk, arbetsmissbruk, och ja, missbruk av det mesta förutom narkotika.

Annons:
Niklas
2017-01-26 10:18
#1

Att du återkommande jobbar för mycket och bränner ut dig tror jag att du måste lösa med regler du sätter upp för dig själv. Eftersom du inte känner vad som är lagom och rimligt kan det hjälpa att bestämma att du bara får jobba mellan 9 och 17 till exempel. Ingen övertid, inga udda arbetstider. Se till att få tillräckligt med motion varje dag. Schemalägg det om du behöver. Sov på regelbundna tider. Ät bra mat. Undvik tillsatt socker och godis.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annielle
2017-01-29 16:10
#2

☝️ Du kan ju även testa att skriva ett inlägg på sajten viktoperation som också finns på iFokus.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: