Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Hjälpmedel & Stödinsatser

Tyngdtäcke?

2017-02-14 18:02 #0 av: LaPrincipessa

Vilka här har tyngdtäcke? Vilken sort, vikt och modell har ni i så fall? 

Hur fungerar det för dig?

Jag provade ut ett häromdagen och får hem det om ca 2 veckor!

Det kommer aldrig bli som förr,

bara bli bättre, bli bättre!

-Laleh

Anmäl
2017-02-14 19:18 #1 av: Niklas

Jag ska få ett fibertäcke på 6 kilo.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2017-02-15 08:33 #2 av: Pysen_87

Har bolltäcke på 8 kg och en kedjefilt på 7 kg

Jag sover nu hela nätterna utan sömnpiller

Anmäl
2017-02-15 12:22 #3 av: Otyg

"Sova" Hmm tror jag att det hette.
Ett 10 kilos kedjetäcke och jag tycker faktiskt att det gör skillnad.
Jag har iofs en bättre period just nu också men efter man vant in sig vid den otympliga kolossen så ger den någon form av trygghet.

Anmäl
2017-02-16 09:53 #4 av: Maleficum

12 kg kedjetäcke hemma och ett eget sytt mindre täcke på 7 kg på landet. Fast har inte använt mitt sen i julas efter att jag fick rätt jobbiga biverkningar när jag börja testa concerta (bla otrolig smärta i kroppen och slem i halsen som gett jobbig hosta och lite svårt att andas). Har just nu medicin (mitrazapin) också som faktiskt gör att jag sover riktigt bra för en gångs skull. Kan dock sakna tyngden av täcket (och sover just nu med filt, två täcken och överkast) men saknar inte att behöva byta lakan på det :P

Har dock märkt att jag ligger och snurrar och bökar runt mer i sängen nu när jag inte har täcket vilket gjorde att jag faktiskt klippte av mig håret för det envisades med att sno sig runt halsen och försökte strypa mig om nätterna (och blev tovigt som tusan).

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar

Anmäl
2017-02-16 10:04 #5 av: Maria

#4 Jag har också långt hår men snor ihop det till en boll uppe på huvudet så jag ser ut som "Lilla My"Skrattar

/Maria

Anmäl
2017-02-16 10:17 #6 av: Maleficum

#5 Försökte med det också men eftersom jag snurra runt så mycket blev det jättetovigt i nacken :/ (Inte det bästa när jag inte har energi nog att borsta håret dagligen heller). Sen var det nog dags för ordentligt avklippning för topparna har varit slitna rätt länge (och en bra bit upp i håret också). Är lite skönt med kortare hår men saknar det långa!

Hemsida

Anmäl
2017-02-16 10:20 #7 av: Maria

#6 AhaGlad

/Maria

Anmäl
2017-02-17 12:41 #8 av: LaPrincipessa

Någon fler som har bolltäcke? Erfarenheter kring det?

-Laleh

Anmäl
2017-02-17 13:50 #9 av: Niklas

Jag har testat det. Det finns minst två varianter. En med lösa bollar och en där de ligger i kanaler. Jag tycker att de är rätt otympliga att hantera. Det med lösa bollar är värst.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2017-02-17 14:41 #10 av: LaPrincipessa

#9 Jag har testat de med lösa bollar och sydda i kanaler (även kedjetäcke). Bolltäcket som hade bollarna sydda i kanaler var riktigt bra och påminde om kedjetäcket men även fast det vägde mindre än mitt kedjetäcke  så kändes det tyngre. Jag gillade det punkttryck som blev med det. Tyckte inte det var så otympligt. De med lösa, stora bollar är lite otympligt men fungerar hyfsat på mig. 

Vill gärna veta fler personers erfarenheter! Glad

-Laleh

Anmäl
2017-02-17 14:44 #11 av: Pysen_87

Jag tycker om ljudet av bollarna, i mitt täcke är dom instoppade i olika fack...

Anmäl
2017-02-17 14:59 #12 av: LaPrincipessa

#11 Vilken tyngd har du på ditt? Glad

-Laleh

Anmäl
2017-02-17 15:37 #13 av: Maleficum

Testa bolltäcke när jag skulle först testa om det var kedjor eller bollar jag ville ha. Klara inte ens att ligga en halv minut under det innan jag höll på att få panik av värmen! Kedjetäcket är betydligt svalare, gilla dock känslan av bollarna.

Hemsida

Anmäl
2017-02-17 17:32 #14 av: LaPrincipessa

#13 Testade du ''vanligt'' bolltäcke med stora bollar som ligger löst i ''fack'' eller det med mindre bollar som var sydda i rader?

-Laleh

Anmäl
2017-02-17 18:11 #15 av: Pysen_87

#12 Har ett 8 kg täcke.. har som vana att sitta framför tven med kedjefilten först och varva ner och sen sängen med Bolltäcket.  Är så nöjd så!

Anmäl
2017-02-17 21:30 #16 av: Maleficum

#14 Minns inte. Vad jag vet fanns det väl bara en sort när jag testade.

Hemsida

Anmäl
2017-02-18 14:35 #17 av: elinmagdalena

Jag har bolltäcke 10 kg. För mig funkade det tyvärr inte. Av någon anledning fick jag mycket svårare att sova när jag använde bolltäcket så jag slutade använda det. Sover nu rätt bra med hjälp av melatonin.

Anmäl
2017-02-20 20:24 #18 av: LaPrincipessa

#17 10kg tyckte jag var rätt mycket när jag testade. Svårt att vända sig om och kände mig rätt instängd. Kanske kan 7kg passa dig bättre? Finns lättare än så också! Tummen upp

-Laleh

Anmäl
2017-03-02 21:13 #19 av: LaPrincipessa

Någon som testat bolltäcket ''Calm''?

-Laleh

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.