Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1668 ggr
kristina130
2/25/17, 12:28 AM

Attentin och ssri

Jag undrar om någon har den kombinationen. Jag har Paroxetin (ssri) och 30 mg Attentin/dag. Innan hade jag medikinet, men det var inte helt bra då jag fick mycket biverkningar när de gick ur. Problemet för mej nu är att efter 3 -4 dagar med Attentin så måste jag göra uppehåll 2 dagar eftersom det känns som att jag blir tröttare och tröttare varje dag med Attentinet. Har provat med lägre dos, men samma sak. Läste i Fass att SSRI kan öka halten av amfetaminer i kroppen, så funderar på om inte min kropp bryter ner dem snabbt nog eftersom jag tar SSRI också och att det är därför som jag känner så. Har frågat läkare, men han visste inte.

Annons:
Ananse
3/6/17, 2:30 PM
#1

Jag har ofta hört sägas att SSRI inte brukar fungera nåt vidare på 'våran sort'. Misstänker att förklaringen kan vara att man tolkar symptom som depression utan att det är det rent kemiskt. Men om det inte handlar om brist på serotonin, blir ju såna piller verkningslösa - eller kanske rentav kontraproduktiva. Psykmaskineriet tenderar ju att vilja göra psykiatri av allt. Säger nån att allt känns hopplöst tolkas det av vanligt folk som negativt tänkande, dåligt självförtroende, bristande livslust, etc. Säkert inte ovanligt att vi själva gör såna tolkningar med, fast det i verkligheten kanske snarare handlar om att man faktiskt försökt och misslyckats gång på gång. Hopplösheten känns säkert likadant som vid en depression, men jag skulle säga att det rör sig om nåt helt väsensskilt.

Upp till toppen
Annons: