Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
ADD & ADHD relaterat

Vilken medicin? ADD

2017-03-02 17:02 #0 av: Jtjernberg

Har en ADD diagnos och äter idag 70mg Elvanse.

Från början fick jag concerta vilket inte fungerade.
Eftersom concertan inte fungerade så fick jag istället prova Ritalin, inte heller den fungerade som önskat.
Tredje försöket och då provar vi Elvanse, jag tar idag en dos på 70mg sedan ca 5 månader tillbaka.
I 4 månader har jag varit tillfreds med livet, den har fungerat!
Den sista månaden har varit ett helvete, jag är orkeslös, jag ser ingen som helst glädje med livet, jag vill inte prata med folk, jag är fruktansvärt lättreterlig.
Ja, listan kan göras lång.
Jag orkar inte mer, sambon gick idag på psyk och sa att jag behöver hjälp (då jag inte ens förmår mig att göra det själv).
Jag fick en tid, om 2 veckor!

Vad tror ni, vad gör man?
Någon som vart med om liknande?
Annan medicin?
Läkaren sa tidigare att 70mg är max, att dem inte skriver ut mer än 70mg.

Anmäl
2017-03-02 17:05 #1 av: Niklas

Kan det inte bero på något annat än medicinen? Eller medicinen i kombination med något du började eller slutade med innan problemen startade?

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök iPad for Work om du vill använda iPad på riktigt.

Anmäl
2017-03-02 19:27 #2 av: ADHDharjag

Det du beskriver är mer regel än undantag om man äter central stimulerande mediciner.
Har tre tips enligt följande:
1. 1-2 veckor utan medicin eller halverad dos. Därefter återgå till 70mg igen.
2. Be om attentin som tillägg på em när medicinen går ur kroppen.
3. Inta fiskolja, ex eye Q två kapslar varje kväll. Plus lite magnesium och en multivitamin av bättre kvalité ex holistics

Lycka till

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.