Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2449 ggr
adhd87
3/2/17, 10:03 PM

Concerta

Hej.

Fick diagnos i slutet av förra året och började idag med Concerta. Har inte mått så dåligt i hela mitt liv, fast samtidigt på något sätt även bra. Tog 18 mg depotablett

Ca 1 h efter att jag tog tabletten blev jag väldigt seg, trög, samtidigt som sådant som distraherade mig och flög in i ett öra och ur den andra vanligen blev tvärtom, jag faktiskt hörde och var i bara en tanke åt gången. Men enormt trög. 

Någon mer timme senare kände jag mig hög på något sätt. Men koncentrerad. Människor runt omkring mig upplevde mig "normal", men för mig kändes det enormt svårt att få ur mig ord. Ögonen fokuserade dåligt,. Ytligare någon timme senare började det göra enormt ont i käken och muntorrhet, antar att jag tryckte ihop tänder innan utan att jag ens lade märke till det. Under den hög effekten kände jag mig irriterad, kunde bli arg inombords, tom gråtfärdig.

Ytligare 1 h senare försvann den "hög" effekten, jag kände mig lugn och nog den stora skillnaden jag tog in allt mina barn sa utan att de sa till mig flera gånger när jag hämtade de på dagis. Det flög inte förbi mig det de sa och jag hade inte 100 tankar till samtidigt i mitt huvud. Så koncentration - ja, uppmärksam - ja. Men i övrigt. En stund senare så kom det som ett andra rus. Igen värre med käksmärta, ännu trögare, uttalade orden fel och sa fel saker (typ som att jag försökte som innan prata lika fort men det gick inte).  Sedan släppte det igen och blev lugnare och mer fokus. 

Min hjärna har åkt berg och dalbana idag. På grund av den väldigt kraftiga smärtan i käken och huvudet jag vill inte ens prova ta en till tablett. 

Min fråga… Är detta normalt? Får tankar är jag kanske fel diagnostiserad med ADHD? Eller är det fel medicin för mig? Jag är i övrigt mycket känslig mot medicin. Jag däckar på minsta dos melatonin och blir väldigt dåsig på minsta dos atarax (där jag också fått biverkning med smärta i käken). 

Tack för svar!

Annons:
Agafia
3/2/17, 11:11 PM
#1

När jag fick min diagnos skrev min Neuropsykiatriker ut Concerta åt mig . Jag frågade honom HUR kommer jag att märka att medicinen fungerar ? Det märker du sa han bara ……. För mig blev det äntligen helt klart i huvudet , jag slapp " gröten" . Jag kunde ta djupa andetag när jag andades , allt blev klarare på något sätt . Du kanske ska pröva något annat ?

adhd87
3/2/17, 11:28 PM
#2

Gröten slapp jag och det är det enda som var bra med det. Jag kunde hålla mig till en tanke eller höra det andra sa, men samtidigt så var det som en kamp. Ex, jag kunde bara sitta och läsa utan att jag fick massa annat för mig, men jag ville läsa igenom texten lika snabbt som innan, oavsett hur mycket jag tar in, och trots att jag tog in det kändes den "långsamma" läsningen som att jag var väldigt trög och dum. Jag läste att Concerta (fick metylphenidat mylan på Apoteket) frisätts i olika omgångar och de omgångar kände jag av, det blev värre med värk i käken, tröghet, samtidigt ändå rastlöst, oro, irritation. När det släppte kändes det hyfsat ok förutom att det var skumt att vara "trög". Jag upplevde mig själv som konstig men ingen idag bekräftade det som pratade med mig eller såg mig. 18 mg är ändå låg dos och sådan pendling mellan "hög", trög och biverkningar. Började tänka att jag kanske inte har ADHD eller så var det mer biverkningar än att jag var "hög". Exakt 12 h senare så känner jag mig själv igen. Och… hm… Jag vill hellre ha en uppvarvad hjärna som kanske tänker mycket, men snabbt, gör saker rörigt men ändå gör. Jag har gjort idag allt jag ska, men inuti känt mig som en dumhuvud och att tiden gick idag fortare än jag, vilket är motsatsen till mitt vanliga tillstånd. Att springa fortare än tiden, kändes ändå som att något hände…

adhd87
3/2/17, 11:30 PM
#3

Ang ta djupa andetag… Jag kände idag första gången nog det man säger med "att bara vara" i vissa stunder, som samtidigt skiftade i stress och panik, typ - oj, nu har jag "bara varit" för länge (typ suttit i stolen och slappat) nu är jag "sen", "glömt", "hinner inte med det jag ska".

Maleficum
3/3/17, 12:54 AM
#4

Alla reagerar ju olika. Själv blev jag jättesjuk av Concerta. Redan första dagen jag tog fick jag feber, sen helt slemmig långt ner i halsen. Dag två fick jag typ ont i halsen, tempen var helt off (frös som en hund så fort jag var stilla och svettades floder så fort jag rörde lite på mig, en pina att försöka gå hundpromenad eftersom jag inte kunde ha jacka på mig pga att jag blev för varm och blev då så nedkyld så jag vart blå när jag kom hem igen). Dag tre fick jag sjukt ont i hela kroppen så jag knappt kunde ta mig ur sängen. Svårare att andas pga slemmet i halsen och hemsk hosta så jag inte kunde sova. När jag vid andra försöket försökte ta fler dagar blev jag kraftlös efter några dagar (precis samma som när jag åt voxra) så fick sluta ta dem. Får se om jag vågar testa något annat eller inte (verkar ha väldigt lätt för biverkningar på mediciner jag provar). MEN var sååå mycket enklare att köra bil! Men det är väl det enda jag saknar och känns inte värt det bara för den saken.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

adhd87
3/3/17, 7:13 AM
#5

Det där med frysa och ha feber (vara varm) hade jag igår med. Händer och fötter var iskalla när jag satt en stund och feber (38) när jag rörde på mig. En konstant klump i halsen som jag inte kunde svälja. Och reflektion när jag blev mig själv igen…Jag kände mig nog mig mer som att jag hade tagit lugnande fast utan att bli alldeles för sömnig. Nästan så reagerade jag även på atarax. Gav det ett försök till idag och ska försöka anteckna tillståndet. Får höra av mig till psyk sedan.

adhd87
3/3/17, 7:49 AM
#6

Nu två timmar efter 18 mg Concerta idag. Känner inga biverkningar än som igår. Däremot igen seghet, apatisk (orkar och vill inte svara på andras meddelanden, inte ens de som viktiga personer för mig, men det är inte den deppiga oviljan)… Jag tänker typ det här ska jag skriva… nä sedan det är så belastande…efter en stund slog mig en tanke. Under utredningen kom det fram att det även förekom en del autiska sidor, däremot var det just då inte aktuellt för en till utredning. Läkaren sa att behandling kan göra dessa sidor tydliga och en utredning kan behövas… Det jag tänkte nu, det är kanske det som framträder nu. Jag har ork, inte trött (inte den segheten), koncentrerad, men fastnar i saker, vill inte träffa någon, orkar inte besvara andras sms, vill typ gömma mig under ett täcke… Någon som har både adhd/Asperger kanske kan besvara ang medicinering mot ADHD?

Annons:
Maleficum
3/3/17, 1:01 PM
#7

Har både ADHD och Asperger (plus lite annat :P). Märkte väl dock inte om aspergersidan skulle bli mer framträdande med medicinen (men för mig är den nog ganska framträdande redan). Men kände också att jag lätt fastna i saker när jag tog concertan (mer än vanligt) och hade svårt att bryta och göra annat.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

adhd87
3/4/17, 8:09 AM
#8

Jag har nog ADHD med framträdande uppmärksamhet problem med lagom om man kan uttrycka det så hyperaktivitet och impulsivitet symtom, Concerta dämpar de två sista till botten och autistiska drag framträder för mig i alla fall tydligt och besvärande. Jag upplever fokus, rastlöshet är dämpad, lugn. Men kände av idag under första timmen när jag inte behövde någonstans och morgonen var lugn, hur sakta andra "glasögon" sattes framför ögonen. Jag blir apatisk, känslor dämpas, inga impulser alls, väldigt ointresserad. Som att jag blir placerad i vakuum. Och det värsta är att jag kan reflektera över det. Jag är normalt sätt ganska social med de drag att jag har svårt med sociala kontakter men har ändå haft driv av impulser att prata med andra vilket dämpas nu nästan helt. Har svårt att få ur mig ord, tvingar mig. Har svårt att tolka det som sägs fast hade kunnat göra det normalt, kanske fel, men impulsivt ändå vågat tolka. Samt känner av oflexibilitet mer. Känns inte så bra…

love-child
3/12/17, 7:26 PM
#9

Jag blev som du beskriver av Concerta. Pressade mig hela tiden att försöka fortsätta med medicinen men efter en mån gav jag upp. Blev självmordsbenägen å helt handlingsförlamad. Fungerade helt enkelt inte. Försökte med flera andra mediciner men inget fungerade så idag är jag medicin fri. Tyckte att om jag fungerat 25 år (fick diagnosen sent i livet) utan mediciner så klarar jag mig nog utan. Har fem barn och måste fungera. Det är lite rörigt. Fast jag föredrar det framför att må uselt å inte kunna göra något. Prata med din läkare å se vad hen säger om dina biverkningar. kanske vill hen att du ska prova en lägre dos, el en annan medicin. Hoppas att du hittar vad som är rätt för dig. Lycka till

Wish i was a little bit stronger Förlägen

adhd87
3/15/17, 10:28 AM
#10

Jag har istället fått Ritalin nu snabb- och kortttidsverkande 5mg på morgonen och mår hur bra som helst! Inga personlighetsförändringar som med Concerta. Pigg, alert, koncentrerad och glad. Enda väl biverkan förutom aptitförlust är motorisk hyperaktivitet som är antingen kvar eller är biverkan. I hjärnan är jag lugn, men kroppsligt hyper.

Maleficum
3/15/17, 10:41 AM
#11

Skönt det går bättre med Ritalin för dig! Själv har jag inte vågat testa något nytt än (har fortfarande skruff i halsen kvar sen mitt Concerta försök). Kanske korttidsverkande är bättre också för det går snabbare ur kroppen och inte "bygger på".

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

adhd87
3/15/17, 12:31 PM
#12

Jag tog imorse tabletten med rädsla att bli lika avtrubbad som med Concerta men blev överlycklig för att jag mådde så bra! Lite väl för hyper kanske, men det är nog antingen biverkan som kanske släpper eller för låg dos. Men i alla fall tillräcklig dos just nu för hjärnan. Hade nog inte vågat prova om inte ssk övertygelse och att jag läste att tom exakt samma preparat men av olika tillverkare kan upplevas olika. Får väl se då hur det går framöver

Upp till toppen
Annons: