Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 1408 ggr
LaPrincipessa
2017-03-21 16:38

Hur förklarar man?

Hur förklarar man att man inte orkar ta hand om hemmet (så som städning och att diska med mera)?

Jag får det liksom bara inte gjort och vill veta hur ni tänker kring att få hjälp med sådant?

Vad säger man utan att betraktas som lat? För mig fungerar det liksom bara inte även fast jag vill.

Annons:
outermission
2017-03-21 17:15
#1

Vem vill du förklara detta för?

Milly82
2017-03-21 17:40
#2

Du får väl förklara precis som det är. Förklara varför du inte kan diska osv. Orkar du inte stå upp medan du diskar/städar? Får du ont/yrsel.. ja vad vet jag. Men förklara anledningen till att du inte klarar dessa sysslor själv.

outermission
2017-03-21 18:25
#3

om du ska förklara det för myndigheter för att få rätt till stöd så är det bara bra om det låter så allvarligt det bara går dem har nekat stöd ibland trots personen ifråga vart behov av det men dem förstod inte allvaret i situationen. Och att betraktas som lat, det kan vara jobbigt och kan uppstå försök förklara  - jag har dem här problemen och dem uppstår delvis pga jag har denna diagnosen och förklara att du verkligen inte är kapabel jag menar säg inte bara att du inte har lust utan förklara att du får leva i "misär" och att du behöver denna hjälpen OM det nu är så fallet är för dig.

Ananse
2017-03-22 11:02
#4

#2 Den här avdelningen av forumet är ju inriktad på s k neuropsykiatriska tillstånd. Dom påverkar inte muskler, leder, etc. Inte heller är tillståndet depressivt, det handlar alltså inte i grunden om nedstämdhet eller att saker känns meningslösa. Utmattningen är snarare knuten till den enorma mentala fokus som små enkla saker kräver. Att skapa en föreställning om aktiviteten, lägga upp en plan, ge sig själv order om att resa sig upp, plocka fram rätt utrustning, sätta igång - och att sen hålla sig på spåret. Hjärnan har inga färdiga koncept, utom dom man själv lyckats uppfinna. 'Städa lägenheten' är ett perfekt exempel. Det är inte EN aktivitet, ett linjärt spår att följa från start till mål. Förutom alla saker man behöver, så består konceptet av tusen delmoment, som kan göras​ i olika ordning och i olika grad. Jag blir helt slut bara av att tänka på det nu… - #1 Det enkla svaret på den inledande frågan är nog tyvärr… det går inte. Orkar du skämta om det? Ingen allround-lösning, speciellt inte med myndigheter och sånt, men det är det enda som undantagsvis verkar kunna få folk att förstå. Lite. Det tycks annars vara totalt obegripligt för normala människor, hur många gånger man än försöker förklara. 'Kan man kan göra det ena måste man kunna göra det andra?' 'Har man gjort det en gång måste man väl kunna göra det igen?' 'Vad är det som är så svårt?' 'Börjar du inte på att ha vilat klart snart?' Typ… NEJ!! För jag är så obotligt LAT, LAT, LAT, och jag har papper på att jag är LAT, och hur viktigt det än är så förmår jag helt enkelt inte ta tag i det. Jag ligger kvar här. Som bekant är ju ADHD (som det handlar om i mitt fall) bara en ursäkt för att bete sig som ett AS och slippa alla jobbiga och tråkiga sysslor! Samt naturligtvis en möjlighet att få sina dåliga beteenden belönade med statligt subventionerat fin-tjack. Man kan ju behöva en del sånt för att hänga vid datorn en hel dag eller typ ligga utslagen i en soffa och blänga på en och samma artikel på Text-TV…

Ananse
2017-03-22 11:02
#5
Ananse
2017-03-22 11:02
#6
Annons:
Ananse
2017-03-22 11:02
#7
Ananse
2017-03-22 11:10
#8

Blir vansinnig på pet-skärmar… Blev en massa tomma meddelanden där. I det egentliga meddelandet råkade jag dessutom referera till #1 fast det var #0 som avsågs. Alltså det inledande inlägget. Jag har ju mer eller mindre slutat med allt annat, kanske börjar vara dags att sluta skriva också…

add-apa
2017-03-29 12:38
#9

Haha Ananse, det tycker jag inte du ska sluta med…!

Upp till toppen
Annons: