Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1975 ggr
Annielle
2017-04-01 10:02

Trodde att både ADHD och autism ingick i NPF-utred

(Blev kanske fel kategori, visste inte vilken jag skulle välja…)

Jag har hela tiden trott att jag för ca 9 år sedan när jag  genomgick en neuropsykiatrisk utredning utretts för både  ADHD och autism och att det liksom alltid ingick båda i "paketet", men så är det ju uppenbarligen inte!

Har senaste året tvingats byta psykmottagning p.g.a. omorganisation inom psykiatrin och nu vill min nya läkare som jag bara har träffat en gång att jag ska göra om min neuropsykiatriska utredning (vilket jag redan själv har fått klartecken för via min förra läkare när jag önskade detta) men även kolla upp autismdelen….

Hur som helst vill jag med detta inlägget uppmärksamma andra som eventuellt har trott att de gjort en fullständig neuropsykiatrisk utredning om att det kanske inte är fallet.

Är det bara jag som har trott detta, eller finns det fler här som har trott att det har utretts både ADHD och autism när det inte har gjorts under utredningen?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Ananse
2017-04-02 00:18
#1

ADHD var ju liksom solklart i mitt fall, så all fokus hamnade där. Jag kände att det behövde rotas mer och begärde att vi skulle gå in mer på autism-biten. Inget avgörande kom fram där, dock. Men, ja… Vårdpersonal… Lite trams utifrån Gillberg-maffians vanliga fördomar. Alltså, jag diagnostiserade mig själv. Dom vet ju bara vad jag berättar. Jag har ADHD och ville pröva om livet kan fungera bättre med medicin, men då krävs en diagnos, så jag beställde en sån av packet där på mottagningen. I frågan om autism är jag betydligt mindre säker, så jag ville väl inte riktigt ha en sån diagnos. Kändes inte aktuellt med LSS-paketet, så en autism-diagnos hade inte tillfört mig nåt. Men som svar på frågan: du får det du kräver. I bästa fall. Om du vet att du har det ena eller det andra och känner att en diagnos kan ha betydelse, så berätta det för dom och få diagnosen. Men dom kan ju inte veta. Det är helt och hållet din sak att ställa diagnos, så att dom ska ha en chans att kunna sätta nåt på papper.

add-apa
2017-04-02 11:29
#2

Ja, jag trodde nog också att de hade s a s utrett "allt". Men nu, snart 4 år efter att min diagnos ställts (AD(H)D) så menar psykologen på min ADHD-mottagning att det finns bitar som fattas i utredningen och att jag bör utredas vidare, inom bl a autismspektrum… Så tydligen utreder man en "grej" i taget… 😜

Honestyisdead
2017-04-02 11:49
#3

Jag har varit medveten om att det inte görs en utredning som innehåller allt.

Varför trodde du det?

Annielle
2017-04-02 20:10
#4

#1

Jag ville ha en ADHD-utredning eftersom jag efter att ha sett ett program på tv som handlade om enbart kvinnor med ADHD (tror det var enbart kvinnor iaf, kan minnas fel) insåg att det där kunde stämma på mig, jag hade haft för mycket okunskap och fördomar om ADHD innan det och aldrig över huvud taget funderat på om jag kunde ha ADHD.

Min dåvarande terapeut tyckte att det vore en bra ide´att kolla upp eftersom hon hela tiden tyckte att det var något mer än det jag gick hos henne för som verkade finnas där och försvåra terapin för mig hela tiden.

Så i mitt fall har jag velat få reda på om jag har diagnosen för att ev kunna medicinera och även kunna få annan hjälp och information runt diagnosen för att kunna må bättre och hantera vardagen bättre.

Fick i alla fall diagnosen AD(H)D, men detta var innan jag fick reda på att jag bland annat även har en svår form av PTSD som jag har levt med sedan jag var liten som kan ge liknande symptom.

Någon autismdiagnos tror jag inte själv att jag har och har heller aldrig trott, men trodde som sagt att det ingick när det kallas neuropsykiatrisk utredning.

Men men, ska i alla fall bli intressant att se om jag över huvud taget kommer i närheten av att ha några drag av autism i utredningen som kommer, känner mig inte heller intresserad av LSS-paketet.

Vad bra att du fick vad du ville och rätt till att testa medicin då. Har medicin fungerat för dig?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
2017-04-02 20:12
#5

#2

Där ser man, fast det verkar vara olika om man utreder både autism och ADHD samtidigt eller bara det ena.

Känns det bra för dig att utreda även Autismbiten då?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
2017-04-02 20:17
#6

#3 

Antar att du frågar mig?

Har trott att en s.k. neuropsykiatrisk utredning täcker allt och har väl även fått den uppfattningen av andra som har genomgått en sådan utredning, men ska nu även kolla med en kompis som tror att han har utrett både ADHD och autism om han verkligen har det eftersom det var främst autism som var viktigt för honom att få koll på.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Ananse
2017-04-02 22:42
#7

Språklig detalj bara… Utredningar syftar inte​ till att ta reda på huruvida man har en diagnos eller ej. Diagnos är nåt man FÅR efter utredning. Alltså… sjukdomen, funktionshindret, tillståndet, etc har man i vilket fall, men inte en diagnos. Exempel: det hände förr om åren att folk frågade typ 'har du nån diagnos eller?' Svar nej, för det hade jag de facto inte. Om man däremot formulerat frågan 'har du ADHD eller?', så hade jag kanske svarat nåt i stil med 'ja troligen'. Kan vara bra att med lite mer precision i terminologin. Ofta används ordet diagnos för att beteckna det tillstånd den i sin tur betecknar. Typ att man 'kanske har en diagnos' och vill därför ha en utredning. Eller att man har en odiagnostiserad diagnos… Diagnos är inte samma sak som själva tillståndet, utan en abstraktion, en formalitet av exempelvis juridisk betydelse. I det här fallet vårdapparatens officiella beteckning på dina symtom. Därför kan diagnosen ändras utan att det medicinska tillståndet gjort det.

Annielle
2017-04-03 09:23
#8

#7

Ja, att man har sjukdomen, tillståndet, funktionshindet etc ser jag som en självklarhet att man har även om man inte har genomgått en utredning och fått en diagnos.

I bästa fall hjälper det en att få en officiell beteckning på papper för att vårdapparaten just ska ta ens symptom på allvar och faktiskt förstå att det är just så det ligger till och vara villiga att erbjuda en hjälp.

När jag träffade den här nya läkaren förra veckan blev jag knappt trodd när jag sa att jag lider av kronisk stress och ofta har skyhög ångest och paniktillstånd + att jag även har blivit diagnosticerad med komplex PTSD. Detta på grund av att det inte stod klart och tydligt i mina tidigare journaler att jag har PTSD (eftersom det ingår i en annan traumarelaterad diagnos som finns i journalerna, men som han uppenbarligen inte hade någon kunskap om) han frågade till och med om jag ens hade varit med om några trauman. #Suckar#

Ja, jag känner även till att en diagnos kan ändras även om inte det medicinska tillståndet har ändrats.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Cragan
2017-04-05 16:55
#9

för mig verka det som allt ingick fick ADD och Asperger (autism nu mera) diagnos o vad jag har fått berättat för mig så verkar det skilja mellan olika ställen om dom undersöker hela NPF spectrat eller bara specefika delar.

Honestyisdead
2017-04-05 16:59
#10

De brukar utreda det som misstänks.  Misstänker man tex ADHD  och AS utreds båda. Misstänks enbart autism utreds det.

Finns ju inte resurser till att utreda ALLT som finns inom denna del av diagnoser. Tvivlar på att någon utreds för allt som finns.

Cragan
2017-04-05 17:58
#11

#10 för mig hade dom inga specefika misstankar mer än att jag nog hade någon/några diagnoser inom NPF spectrat.
dock en potentiell diagnos dom ej gick vidare med då signalerna ej va starka nog för den så fick den muntligt som gränsfall men inget i papprena.

SSKAnna
2017-04-14 17:36
#12

Jag trodde också att man iaf "screenade" för ADHD vid autismutredning och tvärtom men upptäckte också att så inte var fallet.

Jag tycker att om man hittar en flicka/kvinna med AST bör man även se om ADHD finns eftersom samsjukligheten är mellan 72-80% (Alltså om man har autism är sannolikheten hög att man också har adhd) åt andra hållet ligger det på ca 25%.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

malfre
2017-04-18 13:59
#13

Jag inser nog att jag måste ha hamnat på ett väldigt bra ställe som gjorde min utredning.  Jag själv misstänkte ADHD och begärde utredning för detta. Väl där scannade de av både bipolär och ev andra orsaker.

Sedan vid intervjuerna med psykologen såg de tecken på AST (asperger) och ville utreda detta också. Fick därför även göra tester och frågor för detta.

För min del blev det sedan diagos ADHD samt Asperger, vilket känns för mig självklart  nu när jag fått veta och läst på vad dessa handlar om. Hade jag "bara" fått ADHD diagnos hade jag troligtvis fortfarande känt mig felplacerad och som att man missat något.

Bor i Sthlm och gjort min utredning nu under 6 månader.

Annons:
Annielle
2017-04-18 14:46
#14

Malfre

Vad kul att höra om att du har haft turen att bli utredd på ett sådant bra ställe.

Var i stockholm blev du utredd?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annikita
2017-04-19 16:56
#15

Har genomgått någon utredning och ska få svar imorrn-hjälp! Är både ADHD och autismspektrumet..Känns inte som något stämmer in helt…Vad är det för fel då😖

Annielle
2017-04-19 17:41
#16

#15

Om du inte redan har fått några andra diagnoser, så är det väl i så fall dags att kolla upp annat som inte är just neuropsykiatriskt men som kan ge liknande symptom.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

malfre
2017-04-20 10:35
#17

#14 av: Annielle

I sthlm, Mottagningen för ADHD i Alvik. Väldigt professionella och bra.

Annikita
2017-04-20 13:47
#18

Har bpd sen innan Fick både ADD och asp diagnos idag😨 Känns förvirrande och tungt o för jävligt om jag ska va ärlig

Annielle
2017-04-20 14:09
#19

#17 Malfre

Synd att det inte är det stället jag ska till då!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
2017-04-20 14:16
#20

#18 Annikita

Har också bpd sen innan, förstår att det känns förvirrande  att få nya diagnoser,men om du känner att det verkar stämma in på dig med ADD och asp också så är det ju egentligen ingen skillnad nu mer än att du har fått det bekräftat på papper. Du är ju trots allt samma person som innan utredning och den du alltid har varit.

Jag har ärligt talat undrat om bpd ens är möjligt att ha samtidigt som aspberger, bland annat har jag en bekant med aspberger som har snackat om att hon och andra med aspberger brukar ha svårt att umgås med de som har bpd för att de helt enkelt inte brukar gå ihop.

Om jag skulle få en aspbergerdiagnos via min nya utredning skulle jag bli sjukt förvirrad och som om hela min syn på mig själv skulle vändas upp och ner på.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
SoulPain
2017-04-27 23:41
#21

Det är nog väldigt individuellt vad man inte klarar av att umgås med för människor med andra diagnoser.

Jag har Asperger, men kan umgås med bpd kompisar utan att de skulle vara påfrestande på något sätt.

Dock är ju bpd väldigt stigmatiserat, folk undviker dem lika mycket som aspd, om de får veta att någon har det. De kan vara världens trevligaste människor, sen förvandlas till de mest kyligaste personerna, alltså folk som får veta diagnosen. Samma med asd, fast de börjar behandla en som efterbliven, så lärdomen av det är att inte nämna sin diagnos för människor man inte känner sig trygg med.

Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime - Lao Tzu

Upp till toppen
Annons: