Annons:
Etikettadhd-add
Läst 802 ggr
Ika73
2017-04-07 08:57

Jag skriver om adhd i DN. Vad tycker du?

Jag svarade på en text i DN som jag tycker framför ett mindre bra om än välment budskap. Vad tycker ni andra?

Såklart bra om texten jag svarar på läses också. //Erika

http://asikt.dn.se/asikt/debatt/adhd-ingen-forklaring-for-allmant-oonskade-beteenden/adhd-ar-kopplat-till-oonskade-beteenden/

Annons:
add-apa
2017-04-08 09:44
#1

Intressant! 👍

Ananse
2017-04-09 02:00
#2

Det där var nog det bästa jag läst i det här ämnet. Så helt på pricken, nästan så att normala människor med alla sina kognitiva begränsningar skulle kunna begripa det. Om dom nu nånsin skulle bli intresserade av att försöka sätta sig in. Jag önskar att jag orkat läsa texten ordentligt bara… Tog mig väl genom en dryg tredjedel, sen gick jag till slutet och så skummade jag lite planlöst genom det som var i mitten. Kändes som jag fick en rätt bra idé om själva kärnan i resonemanget i alla fall. Jag återerinrade mig när jag själv utreddes, hur skruvat det kändes att sitta och prata om såna här saker med en vanlig människa. Som prickar av enskilda symtom i en diagnos-manual. Borde det inte vara självklart att utredningsintervjuerna, själva faktainsamlandet, görs av nån som också är koko?? Vilken skillnad det hade varit exempelvis du som man haft dom samtalen med. Antagligen skulle man då kunna hitta många av alla dom där personerna som idioterna inom systemet missar, för att symtombilden ytligt sett inte stämmer med facit. Inte bara dom där störande elementen i klassrummet, utan kanske också exempelvis såna där tysta snälla flickor som sitter längst bak utan att fatta nånting av undervisningen. Tyvärr tror jag inte att det finns nån anledning att diskutera ämnet. Dom normala människorna kommer troligen ändå att fortsätta hata oss. Dom har har ju på ett individuellt plan inget konkret att vinna på att förstå oss. Och nån måste ju ändå vara längst ner på skalan. För att vissa människor ska kunna vara mer värda måste man ju ha några som är värdelösa. Det här samhället skulle ju falla som ett korthus om vi helt plötsligt skulle garanteras samma rättigheter som dom normala. Det enda man kan hoppas på är nåt i stil med en karriär som ståuppkomiker som nischat sig mot att generöst skämta om att vara koko. 'Äntligen får man skratta åt den här heliga kon', tänker pöbeln… Vi kanske tyvärr måste börja hata tillbaka lite mer. Uppbåda lite vi-och-dom-känsla

Ananse
2017-04-09 02:00
#3
BalleR
2017-04-10 13:51
#4

Ananse: bitter much?

Du skriver en hel del konstiga saker som jag inte kan hålla mig från att bemöta..

Vadå "vanliga" människor? Jag är en "vanlig" människa med ADHD.  Det är inte någon skillnad på mig mot någon annan,  visst mina tankar går inte i samma riktning som andra kanske men inte gör det mig mindre "vanlig".

Och koko? det får stå för dig själv isåfall, mina tester på utredningen visade snarare tvärtom.

Idioterna inom systemet? Jag har/blir väldigt proffisionellt och bra bemöt inom vården. Vården i sverige är verkligen fantastisk om du börjar jämföra. Sen beror det väl på hur man bemöter läkare och personal iofs. Du blir bemött som du själv agerar.

Normala människor som hatar "oss"??

Jag är älskad av massor med personer, bra liv med sambo, barn, bra jobb och massor med människor som älskar mig för den jag är. Visst att jag haft mina problem i livet med skola, skilsmässa, missbruk men inte fan är jag lägre värd för det. Där jag är idag är helt och hållet min egen förtjänst. Det var jag som tog tag i mitt liv, jag som gick till första psykologen när jag var nära botten, jag som var stark nog att göra en utredning för min och mina barns skull.

Ingen människa är värdelös och ingen ska sitta på ett forum och dra alla över en kam. Fine om du är bitter och inte kan/orkar ta tag i ditt liv till det bättre. Men att sitta och säga att vi med ADHD är värdelösa och att "normalt folk" hatar "oss"  är inte riktigt friskt. Du behöver nog inse att du behöver mer hjälp än vad du tror. Alla andra är så dumma och allt som händer dig är alla andras fel? Självinsikt är ett ord du ska  slå upp…..

Avslutningsvis: Jag och alla andra med ADHD har samma rättigheter som alla andra i sverige,  och att påstå att vi ska hata?

 Det är sånna personer som du som gör att fördomarna mot ADHD m.m frodas.

Honestyisdead
2017-04-10 17:02
#5

#4 Håller med fullkomligt. 

Reagerade också på "Vi kanske tyvärr måste börja hata tillbaka lite mer. Uppbåda lite vi-och-dom-känsla"

Det är ju ananse som ser till att försöka skapa vi och dom känsla. Ananse som i inlägg efter inlägg spyr galla på andra.

Ika73
2017-04-10 19:38
#6

Hej!

Ja, jag menar inte så alls i mitt inlägg i DN, att vi är hatade eller så, verkligen inte.

Är det någon som läst min text  som jag länkade till också (förutom Ananses inlägg i denna tråd)?

// Erika

Annons:
Niklas
2017-04-14 09:23
#7

#6: Jag läste första tredjedelen och skummade resten. Välskrivet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: