Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1522 ggr
suddegumman
4/25/17, 11:12 AM

Påverkar gluten och socker ad(h)d´n?

Hej!

Jag undrar om det finns några här inne som har erfarenhet av gluten- och sockerfri/ lågkolhydrat kost, framförallt till barn/ ungdomar med ADD?

Man läser ju så mycket tips och råd om att undvika både snabba kolhydrater och gluten för bättre mående och speciellt för människor med ADHD.. Jag kan förstå att socker kan "speeda" den som är hyperaktiv, men har ni några erfarenheter om en som är mera passiv och har svårt att komma igång känner någon större skillnad?

Annons:
Sindri
4/26/17, 10:09 PM
#1

Enligt en del forskare så är det inte just det att sockret speedar, utan det är att socker/gluten påverkar hela tarmfloran och den i sin tur har en väldigt stor påverkan på hjärnan.
Hjärnan har mer kontakt mer tarmen än med något annat organ i kroppen. Den här forskningen är väldigt ny, men jag vet att på KI håller man på med ett försök med att ändra kosten för barn med ADD/ADHD.
Personligen har jag ingen diagnos, men kan helt klart säga att min hjärna påverkats mycket av att sluta med socker och gluten.

Det finns en hel del att läsa på nätet nu om tarmflora/hjärna om du googlar på det.

Annielle
4/27/17, 8:57 PM
#2

Håller med Sindri, skadar ju inte att prova heller så länge man äter en varierad kost så att man får i sig alla näringsämnen.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: